Kia Soul EV

Kia Soul EV

De EV is de 100% elektrische versie van de Kia Soul. De Soul bestond reeds en bestaat ook nog met benzine en met diesel motor. De EV is dus niet speciaal gebouwd, maar aangepast voor elektrische aandrijving. De batterij (Litium-ion polymère, 360V, 75Ah, 27 kWh) zit in een verhoogde vloer. De Soul EV is daardoor beter geschikt voor de minder soepele personen onder ons. Je kan in de stoelen schuiven zonder er in te moeten ploffen zoals in lagere auto's.

Met een snel-lader (400V, 50A) kan de batterij op 30 minuten tot ongeveer 85% opgeladen worden. Een gewoon stopcontact (230V, 16A) laadt een volledig lege batterij op in 14 uur. Dit is lang, maar bedenk dat de Soul EV een batterij heeft die bij de grootste van de markt is. (zie tabellen verder)

Het interieur is bijna gelijk aan dat van de andere Soul's. Wel is het instrumentenpaneel apart voor de elektrische Soul. Speciaal is de “Driver Only”- knop om de klimaatregeling enkel voor de bestuurder (als hij/zij alleen rijdt) te laten werken en zo elektriciteit te sparen.

De aandrijving van de EV gebeurt door een elektronische motor die via een enkelvoudige overbrengingsbak 81 kW (110PK) naar de voorwielen stuurt. Prettig is het koppel van 285 Nm die vanaf de start beschikbaar is. De acceleraties zijn niet bloedstollend maar voldoende om toch vlot met het verkeer mee te kunnen. De topsnelheid is beperkt tot 145 km/h.

Het verbruik ligt rond de 16kWh/100km. Misschien zegt dit niet veel, maar wij konden, mits wat op de rijstijl te letten toch 145 km rijden met één volle batterijlading. Dit op een gemengd parkoers over zowel autostrade als binnenwegen en zelfs met verwarming, lichten, ruitenwissers aan. In betere omstandigheden (in de dag en zonder regen) is 160 km zeker haalbaar. We hebben wel rustig gereden. Op de autostrade beperkten we ons tot 110km/h en op de andere wegen maakten we optimaal gebruik van de remwerking van de elektromotor. Dit vraagt vooruitziend rijden. Na een tijdje lukte het ons, zonder de klassieke remmen te gebruiken, te stoppen aan een verkeerslicht. Op die manier wordt de batterij optimaal opgeladen tijdens het vertragen.
Als je bedenkt dat 1kWh elektriciteit zoiets als €0,25 (alles inbegrepen) kost. Dan hebben we 145 km gereden aan maximaal 27 kWh (energie inhoud batterij) x 0,25 €/kWh = €6,25, of €0,0431 per km. Niet slecht toch. Bedenk ook dat een elektrische auto weinig onderhoudskosten heeft. Geen olieverversing, geen lucht- of oliefilters, geen ontstekingskaarsen enz. Maar daartegenover dit alles staat de aanschafprijs. Geen probleem voor zelfstandigen en vrije beroepen maar voor loontrekkenden ....
De Kia Soul EV kost €35.290,00. Hieronder een vergelijking met de concurrenten:

 prijsvork in €
36.000 – 52.655
36.330 – 39.134
35.290,00
39.930 – 48.000
30.615 – 35.525
35.125 – 37.525
21.550 – 24.370 + 49 /maand
84.100 – 89.700
37.110 – 38.635

De Renault Zoë is de goedkoopste maar deze is kleiner dan de Soul EV en bij Renault moet je de batterij huren (wat voor- en nadelen heeft).

De basisprijs van de Soul EV is bijna even hoog als die van de BMW i3. Maar de i3 is ook kleiner en de Soul EV is standaard rijkelijk uitgerust. Onder andere in hoogte en diepte verstelbaar stuur, automatische dual zone verwarming met een warmtepomp, verwarmde voorzetels, airconditioning, navigatiesysteem, achteruitrijcamera, 16" aluminium velgen, smart key, cruise control, noodremsignaal, vertrekhulp op hellingen, variabel instelbare stuurbekrachtiging.

De Kia Soul EV is slechts in één uitvoering verkrijgbaar. Ook de kleurenkeuze is beperkt: Snow White Pearl met electronic Blue dak (zie foto bovenaan) of volledig Titanium Silver.

De Soul EV rijdt heel comfortabel, niet alleen omdat er geen motorlawaai is maar ook omdat Kia de elektrische Soul, tot ons genoegen, niet harder heeft opgehangen. Dit in tegenstelling met bepaalde concurrenten die om het verbruik te beperken de vering hard maken. Dankzij het lage zwaartepunt, door de zware batterij onder de vloer, heeft de zachtere ophanging van de Soul EV geen nadeel voor de wegligging.

De Soul EV heeft ons gecharmeerd, maar we geven toe dat we ons rijgedrag aanpasten. De Soul EV is een rationale aanbieding bij de 100% elektrische voertuigen.

Plus en min:

PlusMin
reëel rijbereikabsolute prijs
volledige uitrustinggeen opties mogelijk
kwaliteitsvolle afwerking 
7 jaar garantie 
zachte ophanging 
geluidsdemping 

 

Tot slot nog twee vergelijkingstabellen met enkele concurrenten (collega's) met 100% elektrische aandrijving (zonder “range extender” op benzine).

Prestaties:

  vermogen
kW
koppel
Nm
batterij
kWh
Theoretische
autonomie
km
0 – 100km/h
s
topsnelheid
km/h
125250191907,2150
1072502316211,4137
812852721211,2145
132340282007,9160
802542419911,5144
802543025011,5144
652202221013,5135
232525704705,4225
852702419010,4140
De Soul EV heeft de batterij met de grootste energie capaciteit.

Maten en gewichten:

  lengte
mm
breedte
mm
hoogte
mm
wielbasis
mm
koffer
l
gewicht
kg
banden
3999177515782570260-11001270155/70R19
4360185814692650262-10481437 
4140180015932570281-8911490205/60R16
4358181215992699501-14561725205/60R16
4445177015502700370-7201474205/55R16
4445177015502700370-7201535215/50R17
4085173015622588338-12251466185/65R15
49701964145929608942033245/45R19
4270179014732631343-12331585 
De Kia Soul EV is op één na (de Mercedes B250e) de hoogste van het lot.
Merk het lage gewicht van de BMW i3 op.

hbe