Lesvoorbereiding
Home Weekschema Lesvoorbereiding Verhalen Liederen Foto's Ontwikkelingsdoelen Interessante links Wie zijn wij?

 

Waarneming ballonnen

Bewegingsactiviteit: Ballonnenregen

Tekenen in scheerschuim of badschuim met de handen

Fundamenteel omgaan met lijm, verf, piepschuimen bolletjes

Frikadellen maken

Kleine vulmaterialen verkennen, ballonnen vullen en hangen aan luchtballon + spelen in de luchtballon

Prenten Nellie en Cesar

Dansactiviteit: Ik ben blij

Knikker met verf in een doos

Waarneming ballonnen

Inleiding

Er staat een doos ingepakt op de tafel.

Leidster maakt de doos open tijdens een impliciet aanbod.

Kleuters die komen kijken, maken mee de doos open. "Wat zou erin zitten?"

 

Kern

Kleuters mogen experimenteren met de ballonnen.

Leidster doet tijdens het experimenteren enkele mogelijkheden met de ballon:

In de lucht gooien -> laten zweven tot op de grond
In de lucht gooien en opvangen
Rollen met de ballon over de grond
Op de grond zitten en rond de benen rollen met de ballon
Springen met de ballon in de handen
De ballon tussen je benen stoppen
Stappen met de ballon op je hoofd (eerst met handen, daarna los)
Zwaaien met de ballon
Draaien met de ballon
Lopen met de ballon
Met de ballon tegen je buik lopen
Wegstampen van de ballom en hem vlug pakken

De ballonnen proberen te gooien in de doos

 

Reactiespel:

 

BALLON OP HET HOOFD

BALLON OP DE BUIK

BALLON OP DE KNIE

BALLON OP DE VOETEN

BALLON IN DE LUCHT

 

Maken van een ballonmatras:

Wanneer de kleuters voldoende geëxperimenteerd hebben, kijkt de leidster in de doos en neemt ze het dekbedhoes voor de ballonmatras.

"Wat zouden we hier kunnen mee doen?"

"Zouden we het kunnen vullen met ballonnen?"

Leidster en kleuters vullen samen de ballonmatras met ballonnen.

 

Slot

Leidster gaat samen met de kleuters op de ballonmatras:

Liggen, wiegen, rollen.

 

Bewegingsactiviteit: Ballonnenregen

Inleiding:

Zak met ballonnen

Elke kleuter neemt er een uit.

Kleuters mogen met de ballon vrij experimenteren door de ruimte.

 

Kern:

Leidster geeft enkele speelse opdrachten:

Ballon omhoog gooien + opvangen
Ballon omhoog gooien, laten vallen + terug oprapen.
Ballon in de lucht houden met een of twee handen.
Trappen met de voet tegen de ballon.
Ballon rollen over de grond.

Terwijl de leidster het vlak opstelt, experimenteren de kleuters verder.

Op fluitsignaal, alle ballonnen in het vlak.

 

Eigenlijk spel: "Ballonnenregen"

Leidster staat in het vlak. Op het fluitsignaal gooit ze de ballonnen uit het vlak.
De kleuters proberen de ballonnen terug in het vlak te gooien.

Op het fluitsignaal stopt het spel.

Samen met de kleuters telt de leidster het aantal ballonnen in het vlak.

Het spel wordt herhaalt.

 

Slot:

Kleuters gaan liggen in de zaal.

Rustig in- en uitademen zoals een ballon.

Wanneer ze de ballon voelen tikken op hun buik, mogen ze rechtstaan.

Tekenen in scheerschuim of badschuim met de handen

Inleiding.

Leidster biedt de activiteit impliciet aan.

Leidster legt verschillende stukken plastic op de tafel en doet op één al wat badschuim of scheerschuim op.

Enkel nieuwsgierige kleuters komen kijken.

Leidster zegt dat ze een toverfee van zeepbellen is geworden en dat ze graag wil gaan tekenen / spelen in de zeepbellen.

Willen jullie ook een zeepbellen fee worden?

 

Kern

Kleuters gaan hun schortjes aan doen via trein: "Ri ra rein… we vormen nu een trein" en "Rijen rijen". Leidster doet de schortjes aan via lied: "De schortjes gaan nu aan…hey Victoria".

Leidster tovert de kleuters om tot zeepbellen feeën via spreuk:"Hokus pokus pas ik wou dat je een zeepbellen fee was"

Leidster doet badschuim of scheerschuim op de plastic van de kleuters.

Leidster stelt ondertussen enkele vragen:

Voor wat gebruiken we badschuim of scheerschuim?
Waar staat de scheerschuim of badschuim thuis?
Wie gebruikt er thuis scheerschuim?

Kleuters mogen vrij spelen/tekenen in de badschuim of scheerschuim.

Ondertussen kan de leidster:

Vragen aan de kleuters of ze het prettig vinden of wat ze aan het doen zijn.
Leidster zingt: "Bel, bel, zeepbel Tingelingeling ik zie je wel"
"Ozewiezewoze wieze wala kristala kris toze wieze woze wieze wies wies wies wies"

 

Slot

Als de kleuters voldoende gespeeld hebben mogen ze hun handen gaan wassen via lied "Handen wassen" en hun schortjes uitdoen via lied: "De schorten gaan nu uit…heya Victoria".

Leidster vraagt aan de kleuters of ze het prettig of niet prettig vonden.

Eventueel kunnen andere belangstellende kleuters hun plaats innemen.

Als het tijd is om op te ruimen gaan alle kleuters hun handen wassen en hun schort uitdoen.

Leidster ruimt de plastic met scheerschuim of badschuim op.

Fundamenteel omgaan met lijm, verf, piepschuimen bolletjes

Inleiding

Leidster biedt de activiteit impliciet aan.

Leidster legt een grote plastic op de tafel en zet de lijm, verf, bolletjes piepschuim op de tafel.

Leidster doet al wat lijm, verf, bolletjes in het badje en begint er in gaan te spelen.

Enkele nieuwsgierigen kleuters komen kijken.

Leidster vraagt aan de kleuters of ze graag willen meedoen?

 

Kern.

Lied "Ri ra rein" en "Rijen" om naar de schortjes te gaan.

Kleuters doen schortjes aan op lied: "De schortjes gaan nu aan…hey Victoria".

Leidster geeft aan de kleuters lijm, verf, bolletjes.

Kleuters mogen de lijm, verf, bolletjes in het badje gieten.

Leidster vraagt ondertussen aan de kleuters:

"Hoe voelt de lijm / verf / bolletjes?"
"Welke kleur heeft de lijm / verf / bolletjes?"
"Wat zijn de bolletjes precies?"

Leidster stimuleert de kleuters

Leidster speelt in op de reacties van de kleuters omtrent het experimenteren in het badje met de materialen.

 

Slot

Leidster geeft de kleuters de kans om te stoppen met hun activiteit als ze klaar zijn of als het tijd is om op te ruimen.

Leidster stelt enkele vragen i.v.m. de activiteit:

Vond je het leuk? Niet leuk? Waarom?

Kleuters gaan hun handen wassen via lied: "Handen wassen" en schort uitdoen via lied "De schortjes gaan nu uit…hey Victoria".

Leidster ruimt de materialen op en kuist de tafel af.

Frikadellen maken

Inleiding

Impliciet aanbod. Leidster zet alles klaar op de tafel. Kleuters. komen kijken.

Materialen voorstellen via lied "Lip lap lover" (om de beurt)

Gehakt
Eieren
Gemalen brood
Peper – zout

"Wat zouden we er kunnen mee doen?" "Zouden we er balletjes kunnen van maken?" "Hebben jullie thuis al een balletjes gerold"

Kern

Schortjes aandoen via lied: "De schortjes gaan nu aan,..., heya victoria"
Handen wassen via lied: "Handen wassen heen en weer" (variant tanden poetsen)
Afspraken:
- Geen handen in de neus of in de mond
- Niet eten
Kleuters staan recht bij het mengen.
Kommetjes aanbieden via lied "En een kommetje hier, en een kommetje daar, en een kommetje overal"
Leidster doet de ingrediënten in de kom:
- Gehakt: Waar kopen we gehakt -> bij de slager
- Eieren breken: Waar komt het ei vandaan -> kip
- Gemalen brood: Hoe voelt het aan?  Waar komt het vandaan? -> Leidster toont een boterham.
- Peper en zout:  laten ruiken aan de kleuters.
Kleuters mogen de  massa mengen.  L. zingt lied: "We mengen alles goed,..., heya victoria"
Zouden we er balletjes kunnen mee maken?
Kleuters zitten voor het rollen aan de tafel.
De kleuters rollen de balletjes.  Leidster doet ondertussen mee en zingt lied: "Rollen, rollen heen en weer.

Slot

Kleuters doen alle balletjes in de kookpot.
Handen wassen via lied: "Handen wassen" (variant tanden poetsen).
Schortjes uitdoen.

 

Kleine vulmaterialen verkennen, ballonnen vullen en hangen aan luchtballon + spelen in de luchtballon

Inleiding
L. biedt de activiteit impliciet aan.
L. zet de verschillende materialen klaar op de tafel onder een doek.
Enkel nieuwgierige kls. komen kijken.
L. zegt: "Zouden jullie graag weten wat er onder het doek ligt?"
L. zingt: "Ga zitten op een stoel... heya Victoria".

Kern
Aanbieden voeldoos.
Eén voor één legt de L. een materiaal (zand, rijst, erwten, zout, ballonnen, trechter) in de voeldoos.
De kls. voelen om de beurt in de voeldoos en raden wat er in zit via lied: "Voelen in de doos".
Na het raden en zien van de materialen mogen de kls. even met de materialen in een kommetje spelen.  De  L. stelt ondertussen enkele vragen:
Erwten:
- Welke kleur hebben de erwten?  Voor wat gebruiken we erwten?
Zand:
- Waar vinden we zand?  Wat kunnen we doen met zand?
Zout:
- Hoe ziet het zout eruit?  Zout kan je gebruiken voor in de soep of eten te doen.
Rijst:
- Voor wat gebruiken we rijst?
Overgang
"Wat zouden we met de ballonnen en de vulmaterialen kunnen doen?"
"Zouden we de vulmaterialen in de ballon kunnen steken?"
Ballonnen vullen
Elke kleuter krijgt een kartonnen deksel, een  ballon, een potje met schepje, een trechter.
De kls. vullen de ballon.  De L. helpt de kls. en zingt ondertussen "Ora viva wij gaan vullen".
Als de ballonnen gevuld zijn knoopt de L. ze dicht en hangt er een touwtje aan.
Voelspel
L. legt de ballonnen om de beurt in de voeldoos.  Kls. voelen en raden wat er in de doos zit.
Overgang
"Wat zouden we met de gevulde ballonnen kunnen doen?"
"Zouden we de ballonnen aan de luchtballon kunnen hangen?"
Gevulde ballonnen aan de luchtballon hangen
L. en kls. hangen de gevulde ballonnen aan de luchtballon.  Ondertussen vertelt L.:
"Aan een luchtballon hangen zandzakjes om de luchtballon op de grond te houden.
Als er in de luchtballon voldoende warme lucht zit worden de zandzakjes van de luchtballon gedaan en kan de luchtballon omhoog de lucht in."

Slot
Kls. mogen vrij spelen in de luchtballon.  L. reageert op wat de kls. aanbrengen tijdens het spel.  Ondertussen ruimt de L. de tafel met materialen op.

 

Prenten Nellie en Cesar

Inleiding
L. zingt lied "Lip lap lover" en tovert de ballen (klein en groot).

Kern
Prent toveren via "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,..., wat staat er op de prent"
1  Bal in één hand houden
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
Nellie probeert de bal in één hand te houden.  "Dat is moeilijk" zegt Nellie.
"Nu ga ik het eens proberen met mijn hand op mijn rug"  Nellie doet haar hand op haar rug.  "Kijk, de bal blijft liggen op mijn hand.  Dat heb ik goed gedaan."  "Zoud ik het ook eens proberen met mijn andere hand".   Nellie neemt haar ander hand en legt de bal erop.  "Bravo Nellie, het is jou gelukt."

2  Rollen met de bal over de grond
Prent toveren via lied "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,...,wat staat er op de prent"
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
"Kijk, ik zie een witte lijn.  Zien jullie dat ook?"  "Ik ga eens proberen om met mijn  bal over de witte lijn te rollen."   Nellie legt de bal op de witte lijn.  "En nu rollen.  Oeps, hij rolt naast de lijn.   "Rollen, nu"  De bal rolt helemaal over de witte lijn.  Dat was goed.

3  Bal in de lucht gooien
Prent toveren via lied "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,...,wat staat er op de prent"
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
Cesar heeft ook een bal bij zich, het is een rode bal met gele stippen/bolletjes.
Kijk nu, Cesar probeert zijn bal in de lucht te gooien.
"Eén en twee en  drie en vier, gooien hier, gooien daar,..."

4   Bal naar elkaar rollen
Prent toveren via lied "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,...,wat staat er op de prent"
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
"Cesar, wil je met mij komen spelen?" vraagt Nellie.  "Ja Nellie, ik kom" zegt Cesar.
Cesar stapt naar Nellie.  "Wat heb je nu vast?"  vraagt Cesar.
"Een bal, een mooie groene bal met gele bolletjes erop" zegt Nellie.
"Gaan we ermee rollen naar elkaar?" vraagt Nellie.  "Dat is een goed idee" zegt Cesar.
Nellie en Cesar zetten zich tegenover elkaar en zingen "Rollen, rollen, heen en weer"
"Dat is leuk" zegt Cesar.

5  Gooien naar elkaar
Prent toveren via lied "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,...,wat staat er op de prent"
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
"Nellie, kunnen we ook de bal naar elkaar gooien" vraagt Cesar.  "Ik weet het niet" zegt Nellie.
Nellie en Cesar staan terug recht en gooien de bal naar elkaar.  "Hop, hop, hop, hopperde, hopperde,hop"
"Nog een keer" vraagt Nellie.  "Ja" zegt Cesar. "Hop,hop, hop,hop,..."

6  Bal verstoppen
Prent toveren via lied "Lip lap lover"
Lied "Kan je me vertellen,...,wat staat er op de prent"
Enkele kls. tonen wat er op de prent staat (met de grote en de kleine bal)
L. vertelt bij de prent:
Nellie en Cesar hebben nu allebei een bal gevonden.  "Nellie, kunnen we nog iets anders met onze bal doen in plaats van te rollen en te gooien" vraagt Cesar.   "Even nadenken, Cesar.  Misschien kunnen we onze bal proberen te verstoppen" zegt Nellie.
"Kijk Nellie, ik heb de bal verstopt achter mijn rug" zegt Cesar.   "Dat ga ik ook eens proberen" zegt Nellie.  Nellie neemt haar bal en verstopt hem achter haar rug.  Een beetje later zegt Nellie "Kijk Cesar, ik stop de bal achter mijn jas.  Zo heb ik een hele dikke buik" "Ik kan hem alleen maar onder mijn pulle stoppen, want ik heb geen jas aan."

Slot
Kls. mogen spontaan reageren.

 

Dansactiviteit: Ik ben blij

1  Motivatiefase:
- We hebben gezien dat ballonnen verschillende kleuren en verschillende vormen hebben.   Wie kan nog eens zeggen hoe een ballon eruit kan zien.
We weten ook dat ballonnen in de lucht kunnen zweven.
- Als ik de muziek op zet mogen jullie allemaal een ballon zijn die door de lucht zweeft.   Stopt de muziek dan staan we allemaal stil.  (Dit wordt een paar keer herhaald)

2  Speel - leerfase:
Mensen zien er ook verschillend uit.  Sommige mensne zijn groot, sommige klein,...   Maar ze kunnen zich ook anders voelen.  Sommige mensen zijn blij, andere zijn droevig,...
Wel ik heb een liedje bij over iemand die heel blij is.  Luister jullie mee?
Als jullie kunne mogen jullie ook de bewegingen al mee proberen te doen.

Ik ben blij  -- uitbeelding van blije persoon.
Tikke tikke tikke tikke tij  -- klappen in de handen
Dit wordt een paar keer herhaald dat de kleuters het ritme beet hebben.
Daarna vraagt de leidster aan de kleuters hoe iemand zich nog kan voelen of eruit kan zien.
Alles wordt een paar malen herhaald.

Op het einde gaan we 4 tegenstellingen herhalen die we op voorhand met de kleuters hebben afgesproken.

3  Relaxatiefase:
- De leidster zet een rustig liedje op en de kleuters doen de rustige bewegingen van de leidster na.
De daarna zingt de leidsster het lied: "We maken nu een trein" en de kleuters stappen mee in de trein.

 

Knikker met verf in een doos

Inleiding
De kls. zitten in de zithoek na de speeltijd en de leidster neemt een deksel van een schoendoos, een papier dat ze hierin legt, een bus verf en een knikker.
- weten jullie nog wat dit is?  (toont een knikker)
- wat kunnen we hier allemaal mee doen?
- blijft hij liggen?
- Kl. wil jij de doos eens vasthouden?  Beweeg er maar eens mee.
  Maar voorzichtig en zachtje zodat de knikker er niet uitvalt.
De leidster neemt de bus verf die verstopt zit onder een doek.
Lied: "Lip lap lover, zie ik tover.  Innemienemeel de kleur is.."
De kls. benoemen de kleur van de verf die de juf tevoorschijn tovert.
De leidster moet een scheutje verf in het deksel en vraagt kl. y een beetje te bewegen met de doos.
- wat gebeurt er nu?  Kom maar eens allemaal om de beurt kijken.

De leidster vraagt welke kls. dit ook eens willen proberen, op de schildertafel staat al het materiaal klaar.

Kern
De leidster kiest uit de vrijwilligers 4 kls. uit die mogen starten.  Ze doen de schortjes aan en de leidster herneemt de activiteit met deze kls.
Lied: knikker, knikker rol nu maar (2x), kijk een spoor op het papier!

Slot
De kls. mogen hun werkjes op de vensterban leggen of op de werktafel, hun handjes wassen en hun schortjes uitdoen.