Benny Fischer

Update: 15 februari 2016

Geboren in 1983

Woonplaats: Oostende, West-Vlaanderen

Roepnaam: Benny

Ik ben reeds 4 jaar aangesloten bij Bredene Sport Running Team. Sinds 2 jaar ben ik ook aangesloten bij atletiekploeg Hermes Club Oostende, waar ik mijn intervaltrainingen afwerk. Via de Hermes verkreeg ik ook een VAL-nummer.
Na mijn marathon die ik in Eindhoven liep, heb ik een tweetal weken gerust. Daarna ben ik rustig beginnen opbouwen. Door een blessure aan mijn knie heb ik echter nog 7-8 weken gerust. Het blessureleed stopte niet, na mijn knie was het de beurt aan mijn enkel en rug. Hierdoor doe ik voorlopig maar 4 trainingen in de week tot midden/eind februari aangevuld met kracht-en coretrainingen. Ik wil zo mijn lichaam de tijd geven om te herstellen na een zwaar trainingsjaar om sterker te kunnen staan bij de volgende marathon.
Ik wil mijn conditie wel onderhouden en deze prikkelen met de juiste trainingen en wedstrijden van mijn coach.

No pain no gain. Go hard or go home.

Hoe ik eraan begon

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met lopen. Daarvoor liep ik al om mijn conditie te onderhouden voor mijn voetbal -en zaalvoetbalactiviteiten. Ik schreef mij in bij de plaatselijke loopploeg: Bredene Sport Running Team en trainde eerst met hen mee. Ik kreeg er het nodige vertrouwen en kwam bovendien terecht in een leuke bende. Ik begon de trainingen dan rustig op te drijven.
Ik heb de eerste 3 jaar meegedaan aan het Oostends Loopcriterium en andere stratenlopen. Dit zijn voornamelijk 10 kilometer wedstrijden.
Na 3 jaar begon het te kriebelen om een marathon te lopen. Mijn lactaattesten wezen uit dat dit een haalbare kaart zou zijn. Ik verzuurde namelijk niet snel. In april 2015 liep ik in Rotterdam mijn eerste marathon. Ik behaalde 2 u 45 min en 46 sec. De toon was gezet. In oktober datzelfde jaar liep ik in Eindhoven 2 u 32 min en 36 sec. Een onverhoopt resultaat. Voor beide marathons ging er een drietal zware trainingsmaanden aan vooraf. In de laatste weken voor de marathon probeerde ik steeds mijn levensstijl volledig af te stemmen op mijn doel.

Trainingsactiviteiten

Na de marathon in Eindhoven ben ik in zee gegaan met Stijn Fincioen als coach. Ik kom zo ook in een trainingsgroep met stuk voor stuk sterke lopers terecht. Dit zal mijn resultaten zeker positief beïnvloeden. We motiveren elkaar naar een hoger niveau. De schema´s van mijn coach zijn nu vooral gericht om mijn basissnelheid nog te verhogen. Ik ben nu hard aan het werken om op elke afstand sneller te lopen. Om deze reden heb ik reeds enkele crossen gelopen. Momenteel is het doel om in het najaar een poging te doen om een PR te lopen op de halve- en/of hele marathon.
Door blessures moet ik voorzichtig zijn en kan ik momenteel niet voluit te trainen. Ik train vier keer per week en moet dit zeker nog een maand volhouden om niet te hervallen. Ik doe ook extra kracht-en coretraining om mijn lichaam sterker te maken. Het is de bedoeling om daarna voorzichtig de trainingen op te drijven naar het dubbele. Ik zit momenteel rond de 60 km per week. In marathonvoorbereiding loopt dit uit tot 120-150 km per week.
Tijdens mijn wekelijkse trainingen probeer ik de verscheidene hartslagzones te doorlopen en train dus lsd, extensief, interval en aëroob vermogen.
Mijn favoriete trainingsomloop is het parcours die ik loop als ik mijn lange duurlopen afwerk. Ik loop dan van bij mijn huis naar Middelkerke/Lombardsijde en loop de kustlijn af tot op de dijk van Oostende. Deze lange duurlopen zijn tevens mijn favoriete trainingen.
Buiten deze looptrainingen doe ik ook nog extra kracht- en core trainingen om mijn lichaam sterker te maken.

Mijn wedstrijdervaringen

In 2012-2013-2014 focuste ik mij voornamelijk op het Oostends Loopcriterium. Ik werd respectievelijk 3sr-2sr-3sr in het eindklassement.
Het duurde tot 24 december 2014 voor ik mijn eerste wedstrijd ´de eindejaarsloop´ in Oudeburg won. Voorheen behaalde ik vooral ereplaatsen. 2015 was mijn topjaar waar ik een PR liep op de halve marathon in Nieuwpoort: 1 u 12 min en 58 seconden. Ik maakte mijn debuut op de marathon in Rotterdam (2 u 45 min en 36sec) en scherpte mijn tijd mooi aan op het Belgisch Kampioenschap in Eindhoven naar 2 u 32 min en 45 sec. Ik werd er tevens 6de in mijn categorie. Ik behaalde tot op heden 11 overwinningen.
Ik neem regelmatig deel aan wedstrijden. Ik doe deze mee als snelheidsprikkel of om te kijken hoe ver ik sta. In het begin van mijn trainingen in het marathonseizoen doe ik mee aan 5-10 km wedstrijden, later op het seizoen dan een halve en een hele marathon. Vorig jaar heb ik deelgenomen aan een 20-tal wedstrijden.
Mijn leukste ervaringen waren eigenlijk over de finish lopen tijdens de marathons die ik al gelopen heb. Die sfeer die er dan is, is gewoon niet te beschrijven. Alles waar je dan weken/maanden hebt voor getraind, komt dan op dat moment uit. Nog een mooi moment was voor mij de overwinning op de Night Run in Oostende, een overwinning behalen voor eigen volk in je eigen stad was uniek. Die talloze aanmoedigingen, doen je vliegen eigenlijk.

Bijkomende informatie

Mijn doel is om dit en volgend jaar eigenlijk op elke afstand, zowel van de 5 km tot de marathon een snellere tijd neer te zetten. Mijn grootste doel is echter blessurevrij blijven zodat ik nog lang kan blijven lopen en kan blijven genieten van het lopen. Mijn ultieme droom is op de marathon onder de 2 u 30 min te lopen en op de halve marathon 1 u 10-11 te lopen.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: 11 oktober 2015: finishfoto Marathon Eindhoven

Foto 2: 10 april 2015: Marathon Rotterdam

Foto 3: Seizoen 2014: uitreiking van het Oostends Loopcriterium (top 5)

Foto 4: 01/2016, Eindsprint tijdens de loop van de goede voornemens: ik ben terug goed in vorm aan het geraken... de sprintjes worden mijn handelsmerk bijna.

Foto 5: Finishcertificaat van de Marathon in Eindhoven

Klik op een foto om de slideshow te starten













install tracking codes
Visitors Total