Bianca De Wachter

Update: 25 januari 2016

Geboren in 1981

Woonplaats: Aartselaar, Antwerpen

Roepnaam: Bieke

Ik ben een heel sociaal en goedlachs iemand. Qua karakter ben ik vooral een grote doorzetter. Naar aanleiding van enkele blessures het laatste jaar was dit ook wel nodig om er steeds weer boven op te komen en terug aan het lopen te gaan.
Ik ben nooit lid geweest van een loopclub, hoewel ik het wel overdacht heb voor mijn blessure. Maar toen ben ik in Keep on Running (KOR) gesukkeld en blijven plakken.
Nu loop ik regelmatig samen met deze mensen zowel op evenmenten als trainingen.

Runners aren't born, they are made!
Running is cheaper than therapy!

Hoe ik eraan begon

In maart 2011 was ik slachtoffer in een auto ongeluk. Hierbij raakte ik gekwetst aan mijn nek- en ruggewervels, met als gevolg 3 maanden platte rust en 6 maanden revalidatie op de rugschool.
Eén van de onderdelen van deze revalidatie was het opwerken van de algemene conditie. Men trachtte mij hiervoor op een hometrainer te zetten. Ik heb dit altijd gehaat, toen en nog steeds. Dus probeerde ik hier van onder te muizen, en wou de loopband op. Ondanks heel veel tegengestribbel van de begeleiders, mocht ik toch stilaan proberen te stappen, daarna stevig door te wandelen en uiteindelijk zachtjes lopen. Tegen het einde van de revalidatie liep ik gemakkelijk 5 km op de loopband.

Maar toen kwam een einde aan de revalidatie...
Ik viel letterlijk in een zwart gat... Weg 3 x sporten per week ... weg endorfines... hallo?
Dus ik moest op zoek gaan naar een vervanging. Van toen af aan begon ik op mezelf te lopen, maar in de frisse buitenlucht, op een zachte ondergrond in bossen.
Ik ontdekte een soort van therapie in het lopen.
Het was voor mij het moment van de dag om me even af te sluiten van alles en iedereen. Gewoon die loopschoenen aantrekken, muziek in de oren en de wijde natuur in. Letterlijk een frisse neus halen. Want terwijl ik loop denk ik letterlijk aan niets.
Ik geniet alleen.

Al snel was ik echt gebeten door het lopen en volgde ik een start to run programma van 5 tot 10 km.
Op een gegeven moment, ik denk dat het eind februari/begin maart 2014 was. Enkele vrienden daagden me uit de 10 miles in Antwerpen mee te lopen.
Ik was steevast overtuigd dat ik dit niet kon. Maar toch wou ik het proberen. Plots liep ik op training een 14tal km. Op 27 april 2014 was het dan zover. Ik had geen eindtijd voor ogen. Mijn enige doel was... niet laten meeslepen.. en uitlopen.
Als beginneling werd ik uiteraard meegesleurd in de massa... Tot overmaat van ramp werd ik omver gelopen en blesseerde mijn knie. Toch was ik vast beraden en zou ik niet opgeven. Ik liep de 10 miles op 1u52min.

Een week later werd de diagnose gesteld van patellapees ontsteking zowel links als rechts. Ik verdween de lappenmand in voor enkele maanden... en ik dacht dat het voorbij zou zijn met lopen. Ik bleef echter niet bij de pakken zitten, en trainde op krachttraining, zwemmen en fietsen. In augustus was ik er weer klaar voor! Wat was ik super blij! Ik had mijn loopjes om mijn hoofd vrij te maken echt gemist.

Trainingsactiviteiten

Momenteel probeer ik een drie tal keer per week te lopen. De bedoeling is om de afstand te verhogen naar een halve marathon (hopelijk in Lier op 20 maart 2016).
Sinds november heb ik ook begeleiding ingeschakeld van een sportcoach, Kevin Verdonck.
Deze helpt mij mijn loopstijl aan te passen na een analyse en geeft me aangepaste kracht trainingen om bepaalde spiergroepen in mijn lichaam aan te pakken.
Dit doe ik een 3 tal keer per week aangevuld met core stability.

Tijdens de trainingen wissel ik veel af. Ik gebruik LSD trainingen van om en bij de 14km om aan de basis conditie te werken.
Op aanraden van mijn coach loop ik nu ook snellere trainingen (5km aan 9-10km/u ipv 7.5km/u). Dit vooral omdat mijn loophouding verbetert, naarmate ik sneller loop.
Als derde training doe ik een duurloop van 60 min aan gemiddelde snelheid (8-9 km)

Het liefst van al loop ik buiten , in de natuur. In combinatie met mijn muziek geeft me dit innerlijke rust.
De laatste tijd ga ik ook wel vaak samen lopen met mijn vriend (Roland De Haes) die ik leerde kennen via KOR.
Ik heb ondertussen ook een hechte vriendenband opgebouwd met heel wat leden uit KOR, zodat we vaak samen afspreken, niet alleen op evenementen maar ook op trainingen.
Dat maakt de lange afstanden op koude, donkere winterdagen toch wat aangenamer.

Mijn favoriete trainingsomlopen deed ik vroeger graag aan de Kaai in Boom, richting Terhagen over de drie rivieren brug zo weer terug. Maar door het snel donker worden, zoek ik momenteel eerder de natuur op in verlichte parken zoals het Nachtegalenpark in Wilrijk.
Voor de kortere afstanden vertoef ik dan weer meestal in Aartselaar aan de kant van het zwembad en de Oever.
Het maakt dus eigenlijk niet uit, zolang ik maar rust vind en niet door het verkeer hoef.

Mijn wedstrijdervaringen

Mijn allereerste deelname aan een wedstrijd was in 2014 de 10 Miles van Antwerpen. Net omdat deze zo beroemd was....Het was een hele ervaring voor mij. Het lopen zelf, de supporters, en die zogenaamde runner's high. Ik heb wel 3 dagen in een roes geleefd na die ervaring.
Sindsdien loop ik verschillende evenementen met afstanden tussen de 10 en 16km.

Tegenwoordig gaat mijn voorkeur toch meer uit naar de rustigere loopjes in de natuur dan de massa hysterie. Net omwille van dat leegmaken van het hoofd en het genieten.
Zo heb ik bijvoorbeeld meer genoten van de Vredesloop in Ieper, dan de 10 miles in Antwerpen. Gewoon alleen al de omgeving en de rust. Voor mij hoeven er geen duizenden supporters om me heen te staan. De mensen die ik in mijn hart draag, lopen meestal samen met me mee, dus dat probleem is dan ook al van de baan.

Uiteraard heeft een mens doelen nodig om gemotiveerd te blijven. Nadat ik afgelopen jaar enkele 15-16km wedstrijden heb gelopen zoals de 10 miles, vredesloop, havenloop, .. werd het nu tijd de horizon te verruimen.
Het doel werd gezet op de halve marathon.. De datum geprikt op 20 maart de natuurlopen in Lier. De keuze in halve marathons is enorm... Maar uiteindelijk moet je een keuze maken... Op basis waarvan ik houd .. de natuur... het parcours... de mede lopers van KOR.. en mijn trainingsschema maakte ik mijn keuze.
Ik ben later ook ingeschreven voor de Abdijentocht en de Great Breweries wat betreft +20km.

Een heel andere ervaring zal het "obstacle run" en "trail" lopen zijn. Ik loop dit jaar de eerste keer de Spartacus Run in Boom. Mijn partner houdt enorm van mud trails en dergelijke... dus moeten we het toch minstens ook een keer proberen.. en wie weet krijgen we de smaak te pakken!

Bijkomende informatie

Wat ik vooral geleerd heb is: loop VOOR jezelf!
Ik bedoel daar vooral mee: we vergelijken ons vaak met anderen... iemand die verder loopt of sneller of juist andersom. Maar uiteindelijk heeft iedereen ooit die eerste stap moeten zetten om te lopen... Of dat nu 20 jaar geleden is of 2 jaar geleden. Iedereen presteert naar zijn eigen willen en kunnen. Zonder dat we daarvoor beoordeeld hoeven te worden. Want lopen doen we om dezelfde reden. Omdat we het graag doen!

Ik spreek uit ervaring doordat ik na 3 maanden platliggen niet meer kon lopen... ik 20 kg teveel woog... dan een patella pees probleem, nu weer een ontsteking op het lichaam van Hoffa...
Ik weet hoe het voelt om niet te kunnen/mogen lopen. Daarom vind ik het zo belangrijk... geniet van elk moment ... en take it easy! Laat je niet meeslepen door een massa... maar luister naar je lichaam. Het is een ideale indicator die je vertelt wat het nodig heeft.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Aan de start van de 10 Miles 2014: samen met Tineke Steenackers mijn eerste wedstrijd!

Foto 2: 10/2015, Ik en Roland De Haes: Ik was niet in vorm en wou per se de Vredesloop lopen omwille goede doel: hij loodste mij er probleemloos door!

Foto 3: 01/2016, Ik, Jill en Ann : enkele van de vele KOR vriendjes die ik heb mogen leren kennen en die er altijd voor me zijn! Lopen of niet lopen...

Foto 4: 01/2016, Eindsprint tijdens de loop van de goede voornemens: ik ben terug goed in vorm aan het geraken... de sprintjes worden mijn handelsmerk bijna.

Foto 5: Training met vrienden in de natuur in het bos .. nieuwe schoenen testen na blessure (Hoffitis)

Klik op een foto om de slideshow te starten













URL Counter
Web Tracker