Davy Vereycken

Update: 29 februari 2016

Geboren in 1977

Woonplaats: Houtvenne, deelgemeente van Hulshout, Antwerpen

Roepnaam: Davy

Ik heb het hier nogal eens zien voorbij komen maar ook ik heb dus een groot deel van mijn leven met mijn gewicht gesukkeld. Van kleinsaf aan was ik altijd te zwaar en haatte ik de L.O. lessen op school. Ik was dus helemaal niet sportief. Jaar na jaar werd ik weer een beetje zwaarder. Toen ik op een gegeven moment tegen de kaap van 100kg begon te zitten, besloot ik dat het genoeg geweest was en ik dringend wat gewicht wou kwijt spelen. Gedurende het volledig jaar 2001 ben ik dan bezig geweest om terug een gezond gewicht te krijgen, waardoor ik eind 2001 ongeveer 30-35 kg lichter woog.
Sindsdien hou ik mijn gewicht met argusogen in de gaten zodat ik tijdig in kan grijpen om het nooit nog zo ver te laten komen. Maar zelfs op dat moment zag ik nog steeds het nut van sporten totaal niet in ... buiten een occasionele fietstocht of zwembeurt na. Op café pintjes drinken was toch veel leuker dan tijd met sport te verspillen 😉

Run is fun

Hoe ik eraan begon

In 2003 heb ik mijn vrouw leren kennen, een mega sportieve qua lopen en zwemmen dus kon het niet lang uitblijven eer ze me aan het sporten probeerde te krijgen. In 2004 ben ik dus aan een start-to-run begonnen onder haar begeleiding. In die tijd nog met de chronometer en een papierke erbij. Na enkele weken heb ik het opgegeven omdat ik het eerder een verplichting vond en na 2 minuten al doodop was.
Enkele maanden later ben ik dan toch opnieuw begonnen, dit maal alleen en 10 weken later liep ik mijn 5km op 30 minuten. Ik had de smaak te pakken gekregen en liep 4-5x per week een afstand tussen 4 en 9 km waarbij ik in de winter altijd enkele maanden stil lag wegens te koud 😉
In 2012 was mijn vrouw voor een marathon aan het trainen en kreeg ik het ineens in mijn kop om gewoon mee te trainen ... dus volgde ik hetzelfde schema van 10 weken (richttijd 4 uur) en dit terwijl ik vooraf nooit verder dan 10km gelopen had.
Na 10 weken liep ik mijn eerste marathon-afstand. Gekkenwerk ... 2x flauw gevallen, shin splints, ...
Gelukkig had ik hieruit de nodige lessen getrokken om, eens volledig hersteld, mijn dagelijkse afstanden geleidelijk aan te verhogen om dan eind 2014 een volgende marathon te lopen. Deze keer veel beter voorbereid.
Eind 2015 liep ik al mijn 3de marathon. Lopen is een echte verslaving geworden, zelfs op vakantie gaan mijn loopschoenen mee.

Trainingsactiviteiten

Momenteel ben ik rustig aan het opbouwen na een knieblessure die ik tijdens de laatste maanden van vorig jaar opgelopen heb. Op 20 maart ga ik de halve marathon van Lier doen, zonder een strict schema te volgen.
Ik loop momenteel dus gewoon een gezonde afwisseling van rustige loopjes, langere duurlopen, intervals en tempo-lopen. Ik ben de strikte schema's een beetje beu en loop nu meer op gevoel. Ik loop gemiddeld tussen de 50 en 60km per week en ga 5x lopen.
Eind dit jaar plan ik mijn volgende marathon, welke weet ik nog niet.
Mijn favoriete trainingsomlopen zijn: de Nete in Booischot, de Averegten in Heist-op-den-Berg, de kleine straatjes rondom mijn woonplaats ... Ik loop nooit met muziek daar ik vooral in de natuur of in kleine straatjes loop. Zo kan je je ogen en oren de kost geven van alles wat er rondom je beweegt: vogels, ritselende bladeren, een konijntje, hertje ... veel rustgevender dan een muziekje in de oren.
Een smartphone heb ik zelden bij, enkel bij langere loopjes durf ik deze meenemen om onderweg een foto te nemen. Mijn Garmin kan ik wel niet missen. Ik heb altijd de Forerunner 110 gehad maar sinds vorig jaar loop ik met de Forerunner 220 ... een zalig horloge met veel meer mogelijkheden. Onderweg bekijk ik vooral mijn afstand en snelheid. Enkel achteraf thuis bekijk ik mijn hartslag daar ik toch niet op hartslag train. Als ik intervals doe, maak ik vooraf thuis een training aan en tijdens het lopen leidt het horloge me door elke interval. Het beept en trilt wanneer de volgende fase eraan komt en waarschuwt me wanneer ik te snel of te traag loop. De mogelijkheden qua intervals zijn echt eindeloos met dit horloge.

Mijn wedstrijdervaringen

Door mijn gezinsleven kan ik meestal enkel tijdens de week lopen. Aan wedstrijden, die vooral in het weekend georganiseerd worden, neem ik dus niet dikwijls deel. Als ik mij dan toch kan vrijmaken dan zijn het vooral de natuurlopen die mijn voorkeur genieten en absoluut niet de massa events. De afstanden die mijn voorkeur genieten zijn deze tussen 10 en 42 km, die ik dan al dan niet tegen de tijd loop.
Ik loop vooral voor mijn plezier. Mijn dagdagelijkse trainingen vind ik belangrijker dan het meedoen aan wedstrijden.
De Rursee Marathon in Simmerath (Duitsland) vond ik absoluut de max ... wat een prachtige natuur, hier zien ze me zeker nog eens terug.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Aankomst marathon in Kasterlee, mijn eerste officiële (2014)

Foto 2: Mijn eerste trail, la Grimace 30km (2015) ... een unieke ervaring, veel zwaarder dan verwacht

Foto 3: Mijn eerste trail, la Grimace 30km (2015) ... genieten van de prachtige natuur

Foto 4: Vertrek marathon Rursee (2015). Snel nog een beetje de energie tanken voor de start.

Foto 5: Aankomst marathon Rursee (2015). Door een knieblessure had ik 6 weken voor de marathon amper kunnen lopen dus het was een wonder dat ik de finish gehaald heb.

Foto 6: Januari 2016: Aankomst marathon Rursee (2015). Opgewacht aan de finish door men zoontje. Heel lang getwijfeld of ik al dan niet zou vertrekken maar uiteindelijk blij dat ik het gedaan heb. Deze doe ik zeker terug.

Klik op een foto om de slideshow te starten













free hits
Track My Website