Eric De Bens

Update: 5 september 2016

Geboren in 1971 (Schilde)

Woonplaats: Merksem, Antwerpen

Roepnaam: Eric

Lopen is een passie maar niet voor iedereen. Mijn partner is helaas immuun voor de loopmicrobe maar gelukkig kan ik wel mijn gang gaan zonder dat dit problemen veroorzaakt. Passieve steun is toch ook al heel wat.

Lopen is de beste methode om te ontstressen en gelijk aan je gezondheid te werken

Hoe ik eraan begon

Op 40-jarige leeftijd werd ik getroffen door een hartinfarct. Op aanbeveling van mijn toenmalige cardioloog ben ik begonnen met sport op zeer lage hartslag. Het liep echter voor geen meter en al die opgelegde beperkingen maakten me nog meer bang voor een nieuw hartinfarct. Na een gesprek met mijn huisarts heeft deze me doorverwezen naar een cardioloog verbonden aan het Sportmedisch Centrum Nottebohm. Na een serie nieuwe testen en een grondige uitleg een fitness schema gekregen waarbij lopen hier een onderdeel van uitmaakte. Gelukkig wel zonder enige beperkingen wat betreft hartslag en zo. Het lopen was op dat moment wel allesbehalve mijn favoriet onderdeel van het schema, maar toen ik met mooi weer buiten kon gaan lopen, was ik onmiddellijk verkocht.
Zonder een echt loopschema of begeleiding ben ik dan beginnen trainen om in 2013 aan de short run (5 km) van de Antwerp 10 Miles te kunnen meedoen. Na twee maand trainen slaagde ik erin om deze uit te lopen in 36 minuten (terwijl ik een tijd van 48 min had vooropgesteld).
Op 21 juni van datzelfde jaar liep ik in Brecht mijn eerste 10 kilometer (1:06:02) en was ik echt definitief gelanceerd. Ik ben sindsdien blijven lopen, soms met vallen en opstaan, steeds sneller en steeds verder. De obligate blessures bleven me natuurlijk ook niet bespaard, maar telkenmale vond ik de kracht om terug te komen en toch elk jaar een nieuwe mijlpaal in mijn loopcarriè neer te kunnen zetten:
2013 mijn eerste 5 km en eerste 10 km
2014 mijn eerste halve marathon in Breda (2u07)
2015 begin april, meniscus operatie en terug opbouwen
2016 Great Escape Trail (45 km, door de zwaarte van het parcours een wonderlijke ervaring en een echte strijd met jezelf)

Trainingsactiviteiten

Momenteel train ik een drietal keer per week, meestal rustige loopjes van to 10 km, soms eens een 15 km. Tijdens de weekends durf ik de afstand al eens op te drijven tot een 20 km en dan meestal in de open natuur.
Gezien ik geen plezier vind in interval trainingen, doe ik als alternatief aan Trail running, waarbij er meestal gelopen wordt met een groepje lopers van Keep On Running (nl: TBT = Trail Bitch Travel, de naam van het groepje). Een leuke mengeling van lopers die graag de natuur in gaan en dan voornamelijk onze Ardennen. Hiervoor spreken we samen af en gaan dan voor een dag of zelfs een weekend lopen in het beste deel van franstalig België.
Gezien ik momenteel een beetje sukkel met mijn heup, vervang ik sommige trainingen door spierversterkende oefeningen voor bil en buikspieren en doe ik ook aan aquajogging. Ik hoop hierdoor een sterke core te krijgen en droom al een beetje van de 80 km eind volgend jaar. Maar laat ons maar niet te voorbarig zijn want lopen blijft in de eerste plaats plezier maken en genieten. Het kost wat kost trainen voor een bepaald doel is er voor mij niet meer bij.
Uiteraard gebruik ik ook een sporthorloge (Polar RCS3 met GPS) om de hartslag in het oog te houden maar ondertussen weet ik zelfs al zonder op mijn horloge te kijken in welke zone ik zit.
Loop ik op mijn eentje dan heb ik altijd muziek bij. Een bepaalde voorkeur heb ik niet, zowel carnavalmuziek, over TML muziek, Juici M tot het klassieke genre kan mij bekoren.

Mijn wedstrijdervaringen

Ondertussen heb ik al aan heel wat wedstrijden meegedaan, niet zo zeer voor de beste tijd maar meer voor de sfeer. Na een paar jaar allerhande soorten wedstrijden gelopen te hebben, gaat mijn voorkeur nu toch uit naar de trailwedstrijden waarbij de sfeer meer gelaten is en de collegialiteit onder de lopers nog meer heerst.

Bijkomende informatie

Na gestart te zijn met Saucony schoenen ben ik nu overgeschakeld op Nike en ben hierover super content. Momenteel loop ik op Nike Zoom Elite en wissel deze af met de Nike Pegasus voor op de baan. Tijdens de trails loop ik op Trail Nike Kerra Tiger 3; maar weet nog niet of ik het bij deze zal houden want, alhoewel deze zeer licht en soepel zijn, zijn ze misschien iets te fragiel voor het steviger werk. Ben van mening dat je zeker niet naar anderen moet zien bij de keuze van je schoenen, laten uitmeten in een winkel met professionele kennis (ga zelf bij RS Lab) is misschien wel de beste tip voor beginnende en zelfs gevorderde lopers. Mijn eigen voorkeur gaat wel uit naar schoenen met weinig demping, wie weet probeer ik ooit nog eens de VIbram 5 Fingers uit.
Loopkledij is een zwak punt bij mij. Ik moet me steeds inhouden om niet altijd maar nieuwe outfits bij te kopen.
Op 3-4-5 juni 2017 organiseer ik een trailweekend in de Ardennen om samen met gelijkgezinden te kunnen genieten van een trail en ook om mensen kennis te laten maken met deze heel plezante vorm van lopen. Er zullen dus afstanden zijn voor iedereen, gaande van 5 tot 30 à 40 km en dit verdeeld over de drie dagen. Tussendoor zal er voldoende tijd zijn voor een BBQ en een drankje voor de geïnteresseerden. Iedereen zal zelf kunnen kiezen of ze nu komen voor één of meerdere dagen. We zullen zelf vlakbij op een camping staan en wie wil kan er bij komen staan. Ondertussen hebben al heel wat geïnteresseerden zich gemeld. Voor alle duidelijkheid: dit zal geen officieel evenement zijn maar een social trail. Iedereen neemt dus deel op eigen verantwoordelijkheid.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Juni 2016, Social trail in Spa

Foto 2: Trail The Great Escape (45 km) door de Ardennen, fier dat ik die dit jaar heb uitgelopen

Foto 3: Kusttrail in Oostende, 2016

Foto 4: Stoumont 2016, Trail training

Foto 5: Even relaxen voor de start van de Trail des Fantôme 2016

Klik op een foto om de slideshow te starten