Karin Gesquière

Update: 04 april 2016

Geboren in 1980

Woonplaats: Oostende, West-Vlaanderen

Roepnaam: Karin, hoewel sedert ik met mijn blog gestart ben, ik bij velen ook gekend ben als die van 'Mom Runs The City' ☺

´Een thirty-something mama van een zoontje van drie, verliefd, met een passie voor lopen, lifestyle en lekker eten´, dat ben ik in het kort. Mijn vriend is sportleraar, en personal trainer in bijberoep. Hij is mijn grootste supporter. Zelfs mijn zoontje van 3 vindt het doodnormaal als ik weer eens mijn loopschoenen aantrek. ´Mama, jij gaat lopen´ zegt hij dan.
Sporten in ons gezin is een evidentie. Naast het lopen probeer ik zoveel mogelijk tijd met mijn gezin, familie en vrienden door te brengen. Reizen en uitstapjes. Lekker gaan eten. En ... dan heb je nog mijn loop- en lifestyleblog: Mom Runs The City. Een uit de hand gelopen, tijdrovende maar leuke hobby. Met de looprubriek probeer ik anderen (vooral vrouwen) met de loopmicrobe te besmetten of hen op te peppen om vooral te blijven lopen. Ik beschrijf mijn loopavonturen maar ook verhalen van andere loopmama´s. Het laatste werkt motiverend voor mijn lezers maar ook voor mezelf. Daarnaast schrijf ik ook over lifestyle gerelateerde onderwerpen en persoonlijke verhalen.

Running is my therapy (lopen om je gedachten op een rij te zetten en los te laten)

Hoe ik eraan begon

Ik ben beginnen lopen toen ik in een dip zat, om iets persoonlijks te verwerken. Het heeft me er volledig bovenop geholpen, en meer, het geeft me tonnen energie en houdt me fit. Als ik een week niet loop, voel ik dat aan mijn humeur. Lopen, ik zou niet meer zonder kunnen. Ik loop voor het plezier. De kick tijdens het sporten, het idee dat je goed bezig bent. Alles loslaten. Genieten van de omgeving. Het gelukzalig gevoel achteraf er terug tegenaan te kunnen gaan. Ik ben geen haantje de voorste. Ik loop gemiddeld 9,5 kilometer per uur. Op goede dagen en in superform haal ik 10,5. Geen beginner, maar verre van gevorderd dus.
Lopen alleen, met een goede vriendin, of in groep. Ik breng er graag afwisseling in. Ook naar afstanden en omgeving. Altijd met een doel voor ogen om de motivatie op peil te houden. Ik loop nu een vijftal jaar. Ik ben gestart met een voorzichtige 5 km en dan sloot ik me aan bij een loopclub (Bredene Sport Running Team). Geen betere motivatie dan met een groep gelijkgezinden aan een doel te beginnen. Door de gezonde opbouw en gevarieerde trainingen, leerde ik bij die club blessurevrij 10 en 15 km lopen.
En toen viel het een jaartje stil: ik werd mama. Als dat geen goede reden is! Tijdens mijn zwangerschap mocht ik van de gynaecoloog niet meer lopen. En als prille moeder had ik er de eerste 5 maanden de energie niet voor. Maar eens mijn draai gevonden, begon het te kriebelen. Gelukkig kwam alles snel terug en liep ik na 12 weken terug het uurtje rond.
Begin 2015 stelde ik mezelf een nieuw doel: de halve marathon. Eind september liep ik hem tijdens de Ostend Night Run ... 2u14. De gevorderde loper trekt waarschijnlijk zijn wenkbrauwen op, maar ik heb het gedaan. Missie geslaagd! Ikke trots.
November 2015 startte ik mijn lifestyleblog waarin ik ook het lopen een prominente plaats wou geven. Tijdens de Kerstvakantie is het idee van #MomSrunthecity ontstaan. In januari keerde ik ook terug naar mijn oude loopclub BSRT. Lopen in groep is fijn en je leert nieuwe mensen kennen. Ik miste het samenhorigheidsgevoel en het sociale aspect enorm. En hoewel de vaste trainingsdagen tijdens de week voor mij moeilijk lukken, pin ik zondagochtend vast als loopdate met de runners van de club.
Via de Sportdienst Oostende deed ik een lactaattest en leerde dat ik vooral aan een trager tempo moest lopen, om op termijn beter, sterker en sneller te worden. Onlangs bezocht ik een cardioloog, gezien er hartproblemen zijn binnen de familie. Ikzelf loop aan een vrij hoge hartslag en met het oog op het lopen van toekomstige halve marathons, wou ik voor mezelf uitsluiten of er hartproblemen waren. Ik deed een fietstest, een EKG en echo; en ik kreeg een positief verslag. Om de drie jaar terugkeren wel, gezien de erfelijke predispositie.
Zoals reeds gezegd ben ik absoluut geen snelheidsduivel maar een gezapige 15 km-loper. Mijn voorlopig doel is elk jaar één of twee halve marathons te lopen om scherp te blijven en als motivatie om niet stil te vallen.

In it for the long run (lopen is een verslaving, en ik hou van langere afstanden)

Trainingsactiviteiten

Binnenkort doe ik mee aan de Ten Miles in Antwerpen, dus probeer ik elke week toch 30 km te lopen. Na de Ten Miles, blijf ik verder trainen voor de halve marathon (Ostend Night Run in september). Ik zou mijn tijd van vorig jaar willen verbeteren, dus veel duurlopen en intervallen in het vooruitzicht.
Drie keer per week lopen is dus een must. Ik probeer zoveel mogelijk te intervallen met de loopclub (donderdag). Afhankelijk van de weekplanning loop ik nog eens 8 tot 10 km als tempoduurloop (alleen of met een vriendin), en in het weekend probeer ik 13-15 km traag te lopen (alleen, met een vriendin of de loopclub).
Ik train nooit op een loopband, maar ben een urban loper (harde ondergrond). De laatste weken voor mijn eerste halve marathon begonnen de duurlopen alleen, tegen te steken. Om de fun erin te houden, spreek ik nu af met vriendinnen, mamalopers en de loopclub. Maar ik geniet ook van een loopje alleen, om al mijn gedachten op een rij te zetten. Tijdens die lopen kom ik tot inzicht en het geeft me terug energie en inspiratie. Lopen in groep is dan weer vooral lachen en leute.
Ik loop het best ´s avonds, maar vanaf de lente vind ik ´s morgens lopen ook heerlijk. Mijn favoriete seizoenen om te lopen zijn de lente en de herfst. De weersomstandigheden zijn milder, en het is net niet te koud of te warm. En in de zomer loop ik het liefst bij zonsondergang, op de zeedijk of het strand. Winter betekent dan weer doorbijten.
Mijn favoriet trainingsparcours is wat ik ´Mijn 15km-toerke van Oostende´ noem. Daar geniet ik van (Duinenkerkje-Zeedijk-Kursaal-Westelijke Strekdam-Visserskaai-Mercatordok-Maria Hendrikapark grote en kleine lak-Gistelsesteenweg-Zilverlaan-Steense dijk-Duinkerksesteenweg).

Mijn wedstrijdervaringen

Elk jaar probeer ik toch een vijftal wedstrijden mee te doen. Ik doe graag mee aan ´funlopen´, zoals de Urban Trails. In juli komt de Color Run naar Oostende, en die wil ik ook wel eens meemaken. Ik ben geen competitiebeest, maar ik kies mijn loopwedstrijden voor de belevenis (Ten Miles/ Dwars Door Brugge/ Ostend Night Run) of de gedachte die er achter schuilt (Think Pink, Wings for Life). De afstanden variëren van 5 tot 21km.
Mijn leukste wedstrijd tot nu toe was de Metarelax Ostend Night Run. Beginnen bij avondval en eindigen in de donker. Mijn eerste halve marathon in mijn stad voor eigen publiek. De pracht van de verlichte Zeedijk gezien van op de Westelijke strekdam. En het gelukzalig gevoel achteraf dat mijn doel was bereikt in een mooie tijd. Dwars Door Brugge vind ik dan weer absoluut de max! Prachtige stad, goede ambiance, perfecte organisatie. Idem als de Ten Miles trouwens. Aan Brussel moet ik me nog wagen!

Run now, wine later (lopen om de geneugten des levens te compenseren, ik ben een bourgondiër)

Bijkomende informatie

Ik wil natuurlijk iedereen aansporen om eens een kijkje te nemen op mijn blog (Mom Runs The City). Ik ben er in november 2015 mee gestart en het gaat over de dingen die ik graag doe: lopen, reizen, lekker eten en alles wat met lifestyle te maken heeft. De naam verwijst naar het lopen, maar ook het feit dat een mama voortdurend in de weer is om alles voor haar gezin, huishouden en werk gedaan te krijgen en hiervoor vaak van hot naar her moet lopen. Met de blog wil ik inspireren en motiveren om te sporten, te ondernemen en te genieten.
Begin januari lanceerde ik de rubriek #momSrunthecity. Maandelijks portretteer ik een loopmama tijdens een loopje in haar stad en geef dan ook de runkeeperlink mee. Ter afsluiting van het stukje neemt ze me mee naar haar hotspot. Met de hashtag #momSrunthecity wil ik alle loopmama´s stimuleren hun ´loopfies´ te sharen via sociale media om zo een community op te bouwen van happy, lopende mama´s!
Wie meer wil lezen over de mamalooprubriek #momSrunthecity kan naar volgende directe link surfen: http://momrunsthecity.com/category/meet/moms-run-the-city/.
Bij deze wil ik trouwens een warme OPROEP doen: ik zoek nog loopmama´s over heel Vlaanderen die mij op looppad in hun stad willen nemen. Stuur gewoon een mailtje naar mailto:momrunsthecity@gmail.com waarin je zegt uit welke stad je komt en waarin je je kort voorstelt. Wie weet ben jij dan wel de volgende loopmama die aan bod komt in Mom Runs The City.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Loopfoto met de eerste Loopmama. Oprichtster van loopclub Bredene Sport Running Team (BSRT)

Foto 2: Promofotootje voor mijn oproep naar loopmama´s

Foto 3: Aan de start van Metarelax Ostend Night Run met een vriendin. Zenuwachtig voor mijn eerste 21k.

Foto 4: Met een vaste loopvriendin lopen aan ons zeetje

Foto 5: Op de trein na onze eerste 10 Miles!

Foto 6: April 2013: geboorte zoon; Mei 2014: 15km Dwars door Brugge - very happy to run again!

Klik op een foto om de slideshow te starten













webs counters
Total Count