Ken Hunninck

Update: 24 april 2016

Geboren in 1986

Woonplaats: Nieuwenhove, deelgemeente van Geraardsbergen, Oost-Vlaanderen

Roepnaam: Ken

In mijn vroege jeugdjaren was het mij door inspanningsastma onmogelijk om te hardlopen. Tijdens de turnles zat ik vaak aan de zijlijn toe te kijken en beleefde ik totaal geen plezier aan lopen.
Naarmate ik ouder werd, legde ik mij dan ook volledig toe op zaalvoetbal. Lopen nam ik er gewoon bij om mijn conditie te onderhouden voor het zaalvoetballen en om overtollige kilootjes kwijt te spelen.

There is only one thing that is impossible, and that is to beat someone who never gives up!

Hoe ik eraan begon

Ik liep voordien enkel om mijn conditie te onderhouden. Specifieke trainingen en begeleiding door een looptrainer had ik ook niet. Ik liep dus zomaar wat op het gevoel en ... zo schreef ik me in 2013 ook in voor mijn eerste wedstrijd, de 10 Miles in Antwerpen. Op het moment van de wedstrijd had ik nog nooit zo'n afstand aan één stuk gelopen. Het was verwonderlijk dat ik het er zo goed vanaf bracht. Wie weet ... mocht die wedstrijd tegengevallen zijn, had ik misschien niet meer deelgenomen aan andere wedstrijden. Maar het werd dus wel een succes en ik begon het best wel leuk te vinden. Dat jaar zouden nog enkele wedstrijden volgen.
Daarna besloot ik mijn zaalvoetbalcarrière op een lager pitje te zetten en zo had ik meer tijd om mij te concentreren op het lopen. Opnieuw inspanningsastma en een amandeloperatie gooiden roet in het eten in 2014, dus bleven goede resultaten uit. Gelukkig kon ik vorig jaar een heel jaar lopen en kon ik her en der al eens de neus aan het venster steken. Ik merk dat ik nog steeds progressie maak en hoop deze trend dit jaar verder te zetten.

Trainingsactiviteiten

Ik probeer 2x in de week 10km te lopen als training. Ik trek er dan op uit om te genieten van de stilte en even alleen te zijn. Ik probeer mij niet vast te pinnen op een bepaald aantal trainingen per week. De ene week zal ik wat meer trainen, de andere week dan weer wat minder.
Het tijdstip van de dag maakt mij niet zoveel uit. Afhankelijk van het werk is het vaak niet mogelijk om 's morgens te lopen, dan zal de training zeker 's avonds moeten gebeuren. In de zomer train ik vooral op straat of aan de Gavers. In de winter durf ik gerust het weer te trotseren. Het enige waar ik niet zo fan van ben is de erge koude. Het inademen van koude lucht kan ervoor zorgen dat ik meer moeite heb om mijn ademhaling onder controle te krijgen en lijken mijn prestaties toch iets minder te zijn. Bij langere afstanden gaan dan sneller spierkrampen optreden en dat bemoeilijkt het lopen aanzienlijk. Deze spierkrampen treden dan op omdat het lichaam veel meer inspanningen moet leveren door de koude. Bij extreme koude durf ik ook wel eens een training op de loopband afwerken.
Ik combineer mijn looptrainingen nog steeds met zaalvoetbal op maandag. De combinatie met hardlopen is evenwel niet zo evident. De kans op blessures tijdens het zaalvoetballen is veel groter dan tijdens het hardlopen. Het zal je maar overkomen om geblesseerd te raken tijdens het zaalvoetballen en voor een langere periode hierdoor niet meer kunnen hardlopen.
Daarnaast loop ik bijna elk weekend wedstrijden. Dit beschouw ik dan vaak ook als training. Dit is wel noodzakelijk omdat ik toch nog niet hard genoeg train tijdens de werkdagen. Uit elke wedstrijd kan je lessen trekken. Het gebeurt nog te vaak dat ik te snel uit de startblokken schiet en mijzelf opblaas. Een andere keer zal ik dan te traag starten, en aan de finish nog te fris zitten.
Momenteel train ik alleen, nooit in groep. Vroeger, alvorens te verhuizen, gebeurde het wel dat ik gezelschap kreeg tijdens een training. Ik train altijd ongeveer 10km, soms langer tot ongeveer 20km. Ik doe geen intervaltrainingen, al is dit misschien wel mogelijk in de toekomst. Misschien kan ik in de toekomst wel gaan lopen samen met mijn vriendin. Momenteel loopt ze nog enkel wedstrijdjes zonder hiervoor te trainen.
Ik gebruik al jaren een sporthorloge (Garmin). Dit is onontbeerlijk bij wedstrijden. Ik vind het erg belangrijk om te zien hoeveel kilometer ik nog moet afleggen. Een aanduiding langs de weg is snel gemist. Wanneer mijn horloge voor de start van de wedstrijd niet meteen wil starten, is het meteen grote paniek. Zonder een horloge is het heel moeilijk om een afstand in te schatten en is het moeilijker om een inspanning in te delen. Een hartslagmeter gebruik ik echter niet. Ik loop altijd op het gevoel en deze methode lijkt prima te werken. Ook muziek is niet aan mij besteed tijdens het lopen. Ik geniet van de omgeving en vind het belangrijk om toch het verkeer in de gaten te houden, hiervoor komen mijn oren goed van pas. Tijdens wedstrijden ben ik enorm geconcentreerd en heb ik geen nood aan muziek.

Mijn wedstrijdervaringen

Ik loop meestal stratenlopen. Deze zijn vaak 10km lang, alhoewel ook al enkele halve marathons op mijn erelijstje staan. En ... wie weet in de toekomst misschien een eerste marathon. Het gebeurt ook wel dat ik kortere afstanden loop, bijvoorbeeld wanneer ik meerdere wedstrijden heb in een weekend. Deze kortere wedstrijden gebruik ik dan meestal als een soort van intervaltrainingen.
Vorig jaar nam ik voor het eerst deel aan wedstrijden buiten België. Ik koos voor de Halve marathon van Barcelona, meteen mijn eerste halve marathon. Ik besloot om te genieten van een Valentijns weekendje samen met vriendin en dit te combineren met deze wedstrijd. Dit viel zo goed mee, dat ik dit jaar opnieuw deelnam.
Ook de Halve Marathon van Brussel en die van Eindhoven zouden daarna nog volgen. Ook nam ik deel aan het Belgisch Kampioenschap Halve marathon te Berlare.
Dit jaar heb ik onder andere al de Halve Marathon van Parijs gelopen en begin april was ik ook in Madrid van de partij.
Gelukkig heb ik een vriendin die graag meegaat naar elke wedstrijd en zelf soms ook eens eentje durft mee te pikken. Anders zou ik ongetwijfeld het aantal wedstrijden moeten terugschroeven.
Naast mijn vriendin, heb ik aan nog enkele vrienden de loopmicrobe doorgegeven. Het is dus niet alleen de wedstrijd die leuk is, maar het gezellig samenzijn met vrienden.
Zwaarste wedstrijd tot hiertoe was zeker de Solidpharma Run Essene in 2015. Vorig jaar waren daar de weersomstandigheden enorm slecht, dat in combinatie met het hellende parcours maakten er een loodzware editie van. Dit was op dezelfde dag van Gent-Wevelgem in het wielrennen. Bij de wielerliefhebbers staat deze editie zeker op het netvlies gebrand. Toen vielen de wielrenners gewoon van hun fiets door de hevige regen en wind.

Bijkomende informatie

Vorig jaar liep ik alle wedstrijden van het Dendercriterium en was daarmee regelmatigste deelnemer. Ook eindigde ik 21ste in het eindklassement. Daarnaast was ik ook een regelmatige deelnemer van het GENI-criterium.
Ik ben iemand die steeds mijn grenzen probeert te verleggen. Daarom zal dit jaar of zeker volgend jaar een marathon op het programma staan. Dit moet zeker tot mijn mogelijkheden behoren. Tijdens de Warmathon voor het goede doel, liep ik al ruim 40km.
Uiteraard zou ik graag eens proeven van een overwinning. Een 2de plaats was voorlopig het hoogst haalbare, maar gezien de gezondheidsproblemen in het verleden, is elke uitgelopen wedstrijd een overwinning op zich.
Ik ga telkens voor sportschoenen van Asics. Ik heb telkens maar 1 paar, al kan ik moeilijk afscheid nemen van mijn schoenen. Deze staan dan toch nog in de kast maar worden niet meer gedragen, aangezien ze versleten zijn. Ik vind een goeie schoen enorm belangrijk. Wanneer de demping niet meer voldoet, is de kans op blessures veel groter. Ik ben dan enorm gevoelig aan scheenbeenvliesontsteking en andere kwaaltjes.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Mijn beste uitslag tot nu toe, de 2de plaats in de Jogging van Idegem (Augustus 2015)

Foto 2: Belgische Kampioenschap Halve Marathon in Berlare (September 2015)

Foto 3: Halve Marathon in Barcelona (Februari 2015)

Foto 4: Halve Marathon in Barcelona (Februari 2016)

Foto 5: Halve Marathon in Parijs (Maart 2016)

Foto 6: Halve Marathon in Madrid (April 2016)

Klik op een foto om de slideshow te starten














Free Visits Counter