Michou Bousson

Update: 29 augustus 2016

Geboren in 1963 (Oostende)

Woonplaats: Oostende, West-Vlaanderen

Roepnaam: Michou

Ik ben nogal een gedreven iemand, als ik aan iets begin wil ik het ook afmaken en er alles voor geven en dit is dus ook zo in het lopen. In het begin vond mijn echtgenoot dit allemaal wel wat overdreven al dat lopen, maar toen hij resultaat zag en zag hoe ik ervan kon genieten, vond hij het best wel oké. Hij is namelijk fotograaf en gaat dus ook telkens mee om dan prachtige foto´s te maken.
Vroeger was ik een fervent speleoloog, een hobby die ik reeds van mijn 17 jaar uitoefende en door een stom ongeval in 2006 heb moeten stoppen. En fietsen, op mijn koersfiets, heb ik ook altijd heel graag gedaan, alhoewel dit het laatste jaar niet meer van gekomen is door het vele lopen.
Het liefst train ik alleen, in het verleden heb ik wel nog eens overwogen om in een club te gaan, maar door mijn werkuren zou ik heel zelden kunnen gaan, dus heb ik besloten alleen verder te trainen. Maar sinds een jaar of zo zit ik wel op Facebook in een soort loopclub, Keep On Running (KOR), voor mij voelt dit toch zo aan als een club, alhoewel het niet echt zo is. Als ik iets wil weten over een training of een wedstrijd, kan ik altijd bij Keep On Running terecht. En we kunnen zelfs eens samen lopen, dat kan ook.

With self-discipline, all things are possible

Hoe ik eraan begon

Ik begon met lopen in 2011 op 48 jarige leeftijd als revalidatie, op aanraden van mijn kinesist. In 2006 heb ik namelijk een zwaar ongeval gehad in een grot tijdens één van mijn bijna twee wekelijkse grottochten. Daarbij is mijn linkerbeen veel te lang afgesnoerd geweest door afknelling van mijn klimgordel en had ik een verlamming tot gevolg. Na een jaar revalideren, dus in 2007, vertelden ze me na testen in het revalidatiecentrum dat ik maar 30 % kracht terug had en dat dit waarschijnlijk niet meer zou verbeteren. Van daaruit is mijn motivatie gegroeid om te vechten, want daar wou ik me echt niet bij neerleggen. Met eerst vooral te fietsen en fitnessen samen met de kiné begon ik aan een sterker been te werken tot dat mijn kiné me voorstelde om met Start to Run te beginnen. In het begin had ik vooral heel veel blessures in voet, knie en heup en heb heel frequent moeten stoppen en opnieuw beginnen, maar ik verloor de moed niet. ´With self-discipline, all things are possible´
Maar die Start to Run vond ik toch maar niks en ben ik begonnen met 10 min lopen en de 10 % regel toe te passen en dit ging prima. Als het even minder ging, liep ik even wat minder. Ondertussen had de podoloog ook bekeken hoe ik liep en heeft ze me deftige steunzolen voorgeschreven.
Zo heb ik langzaamaan mijn conditie kunnen opbouwen tot ik mij klaar voelde om in 2013 deel te nemen aan mijn allereerste wedstrijd.

Trainingsactiviteiten

Ik was nu eventjes in vakantiemodus, maar binnen kort begin ik weer te trainen voor de halve marathon van Oostende, in principe neem ik daar 6 weken voor.
Ik train normaal 4 keer per week. Daar zit al zeker één keer een interval in waarvoor ik steevast op dinsdag om 5 uur voor opsta. Ik neem een glaasje water en een gelletje en weg ben ik. Eén keer op de week loop ik ook een LSD, maar nu is het bijna iedere week een wedstrijd tot eind oktober en ik zou mijn schema willen volgen voor de halve marathon, dus dat word weer moeilijk. Trainen voor een marathon of niet, normaal zit ik tussen de 40 à 50 km per week.
Ik train altijd buiten, regen, wind of sneeuw, ik ga altijd buiten lopen. Ik heb nochtans een loopband thuis maar ik prefereer de buitenlucht, want ik zit al zoveel binnen voor mijn werk.
Vroeger had ik een Polar horloge, maar die is ondertussen al versleten. Daarna had ik een Tom Tom Cardio, die vond ik super, maar die was beperkt in interval trainen. Momenteel heb ik de Suunto Ambit 3 Sport, die doet echt wat hij moet doen. Hun App is ook goed en ik gebruik ook nog Strava want daar kan ik ook nog de slijtage van mijn schoenen bijhouden.
Meestal loop ik ook met een mijn powermeter ´Stryd´. Dit was een Kickstarter project waaraan ik deelgenomen heb. Op die manier loop je eerder op power dan op hartslag, alhoewel ik dit nog niet helemaal onder de knie heb, wil ik daar wel nog verder aan werken.
Soms gebruik ik ook nog mijn Mio Cyclo fietscomputertje, vooral in het buitenland is dit heel handig. Je kunt daar heel gemakkelijk een lus insteken van je gewenste afstand en hij navigeert perfect.
Bij lange duurlopen neem ik ook meestal mijn I-shuffle mee om af en toe even naar wat muziek te luisteren.
Mijn favoriete trainingsomloop is de dijk van Oostende en de vaart. Bij mijn duurloop combineer ik die dikwijls. Maar ik loop ook heel graag in het bos, als we ergens naar toe gaan, bekijk ik altijd of ik geen toertje kan lopen in de natuur.

Mijn wedstrijdervaringen

In 2013 werd er in Oostende een loopwedstrijd, waaronder ook een 8km georganiseerd. Ik had mijn conditie ondertussen al verder kunnen opbouwen en volgens mijn kiné was ik klaar voor mijn eerste wedstrijd ooit. Maar wat was ik zenuwachtig, ik was zo bang de laatste te zijn, en uiteindelijk was ik dan nog de tweede van mijn leeftijds categorie.
Dit was dan ook echt wel het begin van mijn loopcarrière. In 2014 heb ik dan uiteindelijk mijn criteriumnummer aangevraagd voor het Oostends Loopcriterium en sindsdien loop ik regelmatig wedstrijden in Oostende tussen februari en oktober.
Dit jaar heb ik ook eens mijn eerste marathon gelopen en dit was een zeer geslaagde ervaring. Zowel de voorbereiding als de wedstrijd zelf, ik heb dan zelfs een blog gestart met mijn ervaringen.
Alhoewel ik ook deelneem aan kortere wedstrijden ligt mijn voorkeur toch bij de langere afstanden. Zo heb ik dit jaar toch al 3 halve marathons gelopen.
Momenteel blijf ik wekelijks naar de kinesist gaan, want er is nog steeds een groot krachtverschil in mijn benen en ik heb er een dropvoet aan overgehouden. Door die dropvoet trek ik mijn been meer op aan de heup, dus blessures liggen op de loer.
Ongeveer om de 12 weken doe ik ook steeds een lactaattest bij mijn sportarts. Dit vind ik echt wel nodig want zo kan ik in de juiste hartslagzones trainen.

Bijkomende informatie

Loopschoenen, daar kan ik precies niet genoeg van hebben, mijn excuus is dan, ´ja maar ik loop veel hé en ze moeten toch goed zitten´.
Mijn favoriet voor lange afstanden, en die heb ik ook voor mijn marathon gebruikt, is de Hoka One One Huaka. Voor mij is dit de schoen, hij is niet zo super zacht als al die andere Hoka´s en toch zacht genoeg. Deze heeft een drop van 2mm en dat heb ik juist graag, een lage drop.
De Pearl Izumi is ook nog zo´n zalige schoen. Voor mij is dit mijn wedstrijdschoen, hij is gewoon een vlugge schoen.
Mijn laatste aanwinst, de Adidas Adizero Boston Boost zijn echt super (nooit gedacht dat ik op Adidas ging lopen). Dit zijn slechts drie paar van mijn vele loopschoenen die ik bezit maar deze drie springen er echt uit.
Volgend jaar zou ik heel graag nog eens een marathon lopen. Ik ben er wel nog niet echt uit welke. Mijn eerste in Rotterdam is zo danig goed gegaan dat ik natuurlijk nu beter wil doen, maar dit wil zeggen beter dan 3u57min37sec, dus nu zit er wel wat druk op.
Een droom heb ik ook nog, zelfs twee, ik zou eigenlijk graag eens een trail meelopen. Het probleem is echter dat mijn evenwichtsgevoel niet zo goed is door mijn been, dus ik blijf twijfelen. En mijn tweede droom is een ultraloop, mensen verklaren me zot, maar toch ...

Mijn favoriete foto's

Foto 1: 2013, mijn allereerste wedstrijd, 8km in Oostende, onderdeel van de toen nog marathon van Oostende. Ik was tweede in mijn leeftijdscategorie

Foto 2: 2014, eindklassement Oostends Loopcriterium, vierde in mijn leeftijdscategorie

Foto 3: 2014, Strandloop, één van mijn moeilijkste lopen en hier was het nog enorm aan het regenen ook

Foto 4: 2016, mijn allereerste marathon, Rotterdam

Foto 5: 2016, een hele leuke halve Marathon, de Mc Bride Run

Foto 6: 2016, de Schorreloop, een natuurloop van het Loopcriterium van Oostende, een hele toffe

Klik op een foto om de slideshow te starten