Peter Sternisa

Update: 04 juli 2016

Geboren in 1968 (Genk)

Woonplaats: Houthalen, Limburg

Roepnaam: Pé

Volgens mijn echtgenote Ann, die mij beter kent dan ik mezelf ken, kan ik redelijk koppig zijn en ben ik ook wel een doorzetter. Eigenschappen die altijd wel handig zijn tijdens zware en/of lange trainingen. Ik kan ook wel tegen een stootje en mede daardoor kan ik ook best wel goed afzien tijdens een training en/of wedstrijd.
Zowel in mijn familiale als in mijn werkomgeving ben ik niet de enige die de loopsport beoefen. Mijn echtgenote Ann loopt zelf veel en op het werk heb ik het geluk dat collega-vriend-loopbuddy Kris Thoelen er is. Kris en ik lopen meestal onze wedstrijden samen.
Soms denk ik er wel eens over om mij bij een loopclub of atletiekvereniging aan te sluiten maar om één of andere reden komt het er nooit van ... Wel ben ik redelijk actief op de Facebook groep van Keep on Running.
Naast het lopen hou ik mij ook graag bezig met fotografie, nog een passie die ik met mijn echtgenote deel. Daarnaast reizen we heel graag en zijn gek van de Verenigde Staten. Ieder jaar proberen we toch éénmaal de VS te bezoeken. Het ene jaar doen we een rondreis en ligt de nadruk op actie en avontuur. Het andere jaar doen we een citytrip en ligt de nadruk op culturele en culinaire activiteiten.

Waar een wil is, is een weg en waar een weg is, kan je lopen!

Hoe ik eraan begon

Ik heb altijd squash, volleybal en voetbal gespeeld tot ik uiteindelijk zoveel zware kwetsuren had dat ik met al deze sporten ben moeten stoppen. Ik was vooraan in de 30 en deed niets meer van sport, behalve wandelen met de hond en met de fiets naar het werk. Ann was al een tijdje aan het lopen en op een dag ben ik er ook mee begonnen. Het was eigenlijk een logische stap, zeker toen zomaar opeens het getal 94 op de weegschaal verscheen.
In het begin liep ik meestal op mijn eentje of samen met Ann. Ann was al lid van de plaatselijke atletiekclub en trainde onder Jos Maes. Veel snapte ik toen nog niet van wat de voordelen waren van op hartslag te letten, wat het nut kon zijn van intervaltrainingen, enz ... Uiteindelijk ben ik dan ook lid geworden van de club en dankzij Jos Maes is er een hele nieuwe wereld voor mij opengegaan.
Ik ben enkele jaren bij de club blijven trainen, maar door mijn veranderend werkschema werd het steeds moeilijker om aanwezig te zijn en daarom heb ik dan ook maar besloten de club te verlaten.
Daarna heb ik vooral op mijn eentje gelopen tot Kris Thoelen ook begon met lopen en we mekaar motiveerden om meer en verder te lopen. Al snel werden er plannen gesmeed om 10 miles en halve marathons te lopen, het woord marathon viel ook al wel eens, maar daar wilde ik eigenlijk nog niets van weten. Ik wilde het liever stapje per stapje aanpakken.
Onze eerste halve marathon hebben we in 2015 in Oostende gelopen. Ik had me voorbereid met een schema dat ik ergens op het internet gevonden had. Wat een heerlijke ervaring was dat, ik heb daar gewoon 21km met een big smile op mijn gezicht gelopen en na afloop was ik nog zo fris als aan hoentje. Mijn tijd was 1u56'09", fenomenaal vond ik zelf. Dit smaakte duidelijk naar meer.
Na lang wikken en wegen hebben Kris en ik ons ingeschreven voor de marathon van Rotterdam. Dit wilde ik echt wel serieus aanpakken en via de Keep On Running groep kwamen we bij Bart Raes van SmartSport terecht. Bij Bart hebben we een lactaattest gedaan en aan de hand van die test werd er een trainingsschema opgesteld. Voor mij was de uitkomst van de test wel een beetje ontnuchterend omdat eruit bleek dat de basislactaatwaarden in de lage hartslagzones te hoog waren. Dat wil zeggen dat ik in het begin heel veel tijd moest steken in de zogenaamde LSD trainingen om deze waardes omlaag te krijgen. Lopen in lage hartslagzones was in het begin een ware beproeving, ik had meer het gevoel dat ik aan het wandelen was ... maar gelukkig kon ik op dat moment terugvallen op sommige van mijn karaktereigenschappen (doorzetter, koppigaard, ...). Na verloop van tijd gingen mijn snelheden omhoog terwijl ik dezelfde lage hartslag behield. Dit was echt een openbaring en vanaf dat moment ben ik een grote fan van LSD trainingen.
Waar ik vroeger zelden tot nooit aan loopwedstrijden deelnam, heb ik nu de smaak te pakken. Ik zou nog graag een aantal marathons lopen, maar om het plezier in het lopen te houden, neem ik tussendoor regelmatig deel aan kortere loopwedstrijden (minimum 10km).

Trainingsactiviteiten

Ik ben zojuist begonnen met mijn voorbereiding op de marathon van Frankfurt op 30 oktober. Ik train gemiddeld 3 à 4 keer per week en de afstanden zijn afhankelijk van het doel waar ik voor train. Voor mijn marathon worden de trainingen geleidelijk opgebouwd zodat ik de langere afstanden terug gewoon word. Afhankelijk van het loopschema wisselen de soort trainingen zich wel af. Het liefste loop ik LSD-loopjes.
Ik zal altijd buiten lopen, weer of geen weer. Het tijdstip maakt me zo veel niet uit, eerder het moment dat past in mijn werkschema. Ik zal ook altijd zorgvuldig mijn loopschema in mijn werkweek inplannen. Op zondagmorgen is het ondertussen een traditie geworden dat Ann en ik een lange duurloop doen om vervolgens thuis van een lang en uitgebreid ontbijt te genieten.
In de week loop ik meestal alleen omdat ik zo het gemakkelijkst mijn trainingen kan inplannen. Voor een lange duurloop (+ 20km) schrijf ik me wel eens in voor een loopevenement of spreek ik af met mijn loopbuddy Kris.
Ik gebruik de Garmin Forerunner 630 en heb ook een account op Garmin Connect. Al bij al ben ik tevreden van mijn 630, al heeft hij mij al eens in de steek gelaten: uitgerekend tijdens de marathon van Rotterdam besliste hij om na 3km mijn hartslag niet meer te registreren ... Muziek tijdens het lopen, zegt mij helemaal niets. Alhoewel ik anders altijd en overal mijn muziek opstaan heb, zal je mij bij het lopen nooit betrappen met oortjes in. Ik kan hiervoor eigenlijk geen reden bedenken waarom dit zo is ...
Eén vaste trainingsomloop heb ik niet. Wij wonen in Park Midden-Limburg. Als ik links mijn straat uit loop ben ik in domein Hengelhoef, als ik rechts mijn straat uit loop ben ik in Domein Kelchterhoef en wanneer ik rechtdoor loop ben ik in natuurgebied Tenhaagdoornheide. Hier is er ook een heel goed uitgewerkt fietsroutenetwerk. Ik heb dus keuze genoeg uit mooie omlopen om mijn trainingen te plannen.

Mijn wedstrijdervaringen

Eigenlijk doen we best veel mee met wedstrijden, vooral om de sleur van het alleen trainen te doorbreken. Dit zijn dan zowel kleine gezellige joggings als de massa-evenementen zoals de 10 Miles.
Een heel leuke anekdote is wel toen ik voor het eerst meeliep in mijn groene KoR-shirt (Keep On Running), kwamen voor de start ineens andere KoR-leden naar me toe voor een babbeltje, langs het parcours stonden anderen weer te juichen en te applaudiseren als ik langs gelopen kwam. Ik kreeg er echt kippenvel van... Nooit verwacht dat dit zo een warme groep zou zijn.
Het hoogtepunt tot nu toe is mijn eerste marathon in Rotterdam. Ik had er zo hard voor getraind en was er volledig klaar voor toen ik aan de start kwam. Onze eigen supportersclub (het gezin van Kris en mijn vrouw) had zelfs een spandoek voor ons gemaakt, de dag was al geslaagd zelfs vooraleer de marathon begonnen was. Ik had mezelf een eindtijd van 4uur vooropgesteld en kwam binnen op 3u49'49". Onbeschrijfelijk wat er dan allemaal door je hoofd spookt. Drie weken later liep ik nog steeds op wolkjes.

Bijkomende informatie

Ik zou nog graag een paar marathons aan mijn lijstje willen toevoegen en als het even kan telkens in een ander land zodat we er iedere keer een leuke citytrip van kunnen maken.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Onze 2 hobby´s gecombineerd, fotografie en lopen

Foto 2: Peter vlak voor zijn eerste training, Peter vlak voor zijn eerste marathon

Foto 3: Gelukt. De eerste marathon is binnen

Foto 4: 2012 allereerste 10km Dwars door Hasselt

Foto 5: Vlak na een lange duurloop op zondagochtend

Foto 6: Kris en ik vlak voor de start van onze eerste marathon

Klik op een foto om de slideshow te starten