Robby Hoskens

Update: 18 januari 2016

Geboren in 1976

Woonplaats: Temse, Oost-Vlaanderen

Roepnaam: Robby

Ik ben geen lid van een loopclub. Het voordeel van lopen is dat je dat kan doen waar en wanneer de mogelijkheid zich aandient op je eigen tempo. De trainingsmomenten van een loopclub zijn meestal vastgelegd en dat lukt me niet altijd om daarbij aanwezig te zijn. Als advocaat werk ik ook ´s avonds, zodat het dan moeilijk is om op die momenten naar een loopclub te gaan. Het voordeel aan mijn job is dat er dan altijd wel een moment is om in de week wel een training in te plannen. Zelf je omloop kunnen lopen wanneer je maar wil aan eigen tempo geeft me ook een gevoel van vrijheid.
Ik ben wel lid van de Facebookgroep ´Keep on Running´ die ondertussen is uitgegroeid tot een grote gemeenschap waar leden zelf joggings en trainingen organiseren, afspreken op wedstrijden, elkaar motiveren, adviseren, etc.,zodat je je toch met andere gelijkgestemde sportievelingen verbonden voelt en feedback krijgt.

Gezonder lopend volhardend grenzen verleggen

Hoe ik eraan begon

Als kind was ik redelijk zwaarlijvig en haatte ik sport, vooral lopen. Op bv. coopertests haalde ik niet eens punten. Om toch iets te doen aan die zwaarlijvigheid ben ik in 1994 gestart met lopen, volgens een soort van start to run schema, maar dan met de chronometer en zonder al die accessoires die je nu hebt. Ik heb het kunnen opbouwen tot een 5 kilometer kunnen lopen, maar onderhield dit niet meer nadat ik op gewicht was. Ik ben toen overgeschakeld op fietsen. Na mijn studies heb ik het lopen, op een korte tussenperiode na, helemaal links laten liggen, tot eind 2008. Dan ben ik met de iPod versie van Start-to-Run van Evy Gruyaert begonnen en heb ik kunnen opbouwen tot 10 kilometer. Dat smaakte naar meer, zodat ik in april 2009 mijn eerste 10 mijl liep (Antwerp 10 Miles) en de halve marathon van Brussel in oktober 2009. Het lopen was ook weer van ´moeten´ omdat de kilo´s er weer aan kwamen, maar nu verliep het lopen aangenamer met muziek op de MP3 speler.
Sindsdien heb ik een basisconditie kunnen aanhouden en geniet ik ook echt van het lopen. Maar begin 2013 geraakte ik gedemotiveerd. Ondanks een basisconditie werd ik weer zwaarder. Dat had te maken met een ongezond voedingspatroon. Dit werd ook aangepakt door gezonder te eten en te blijven bewegen. Het lopen verliep beter, zodat ik de ambitie had om in 2014 een marathon te lopen. Dat werd de marathon van Antwerpen, die ik kon uitlopen in 4h53 minuten. Mijn eerste twee marathons heb ik uitgelopen zonder deftige training. Ik baseerde me losjes op een online trainingsschema en volgde zelfs de resultaten van mijn lactaattest niet op. Achteraf bekeken, dom natuurlijk, want er valt zoveel meer uit te halen als je verstandig(er) traint. Ik kan iedereen aanraden die voor een marathon traint, zich toch enigszins te laten begeleiden aan de hand van een trainingsschema op basis van een lactaattest. Nu volg ik zo een schema voor de vierde marathon in april 2015 (Marathon Zeeuws Vlaanderen) en ik merk al heel wat verbetering.
Het lopen geeft me voldoening om mijn conditie te onderhouden, te ontspannen, gemotiveerd te blijven en grenzen te verleggen. Ik merk dat je met het lopen niet alleen fysiek uithouding en doorzettingsvermogen oploopt, maar ook mentaal. Het lopen leert me ook de dingen te relativeren.
Ik zal nooit een snelle loper worden, maar ik zou 20 jaar geleden nooit gedacht hebben dat ik ooit marathons zou lopen.

Trainingsactiviteiten

Nu ben ik aan het voorbereiden voor de marathon van Zeeuws Vlaanderen en volgens een trainingsschema opgesteld door Bart Raes van 3 trainingen per week, op basis van mijn lactaattest. Meestal doe ik twee trainingen in het weekend en één in de week. Door een drukke baan is het moeilijk in de winter meer trainingen in te lassen in de week. Vanaf het voorjaar met het zomeruur lukt het wel om ´s avonds nog een training mee te pikken voor het donker wordt. Dan zal er wel weer meer gelopen worden. Het trainingsschema is een klassiek schema om een marathon te kunnen uitlopen binnen een tijd van 4h00 à 4h30 met LSD, interval, intensieve duurtraining etc. Momenteel lopen de weekafstanden op tot 50 à 60 km, inclusief opwarming en uitlopen.
Ik loop niet op loopband. Er is altijd wel een moment om buiten te kunnen lopen. Kou deert me niet.
Favoriete trainingsomloop thuis is langs de Scheldedijken of het recreatiedomein De Ster in Sint-Niklaas. Dikwijls stippel ik wel een lange duurtraining op verplaatsing uit op het fietsroute- of wandelnetwerk in de Antwerpse Kempen, Waasland, regio Hulst. Op die manier heb ik wat afwisseling van omgeving. Die omlopen stop ik dan in mijn loopgps zodat ik niet verloren loop of tijd verspil door onderweg te stoppen om de juiste richting te zoeken.
Lopen is nu de enige sport die ik beoefen. Ter ondersteuning van het lopen doe ik wel wat core-stability oefeningen en laat ik me begeleiden door Bert Vervaet.

Mijn wedstrijdervaringen

Ik neem regelmatig deel aan lokale joggings en ´massalopen´ van Golazo, als recreatieve loper. Een wedstrijd winnen is niet mijn ambitie, uitlopen en trachten persoonlijke records scherper te stellen wel. Het liefst doe ik de afstanden van 10 kilometer of meer, liefst in één traject in plaats van meerdere lussen. Ik vind het aangenamer een parcours af te leggen en indrukken op te doen van de omgeving, eerder dan rondjes lopen. Trailrunning heb ik nog niet gedaan. Die speciale evenementen zoals ´s nachts lopen, colour run etc. zijn ook niet aan mij besteed.
De leukste ervaring was toch wel de marathon van Berlijn. Voor een amateurloper zoals ik is het een privilege om daar te kunnen lopen in die prachtige stad, die zo historisch beladen is. Als lopen op zich al een gevoel van vrijheid geeft, is dat zeker zo in het kwadraat ginder, waar je geconfronteerd wordt met de geschiedenis van de stad. De sfeer is daar ook zeer aanmoedigend en de organisatie perfect.
Op lokaler niveau onthoud ik de organisaties Klein Willebroek loopt, 10 Miles van Waasmunster, Halve Marathon Cadzand - Bad, Dwars door Kasterlee en de Flanders Field Marathon als unieke omlopen die perfect zijn georganiseerd.

Bijkomende informatie

Mijn doelstellingen naar de toekomst op loopgebied zijn verantwoord de conditie opbouwen en onderhouden. Nu ik merk dat een gepersonaliseerd trainingsschema écht wel een meerwaarde biedt dan zelf iets in elkaar te puzzelen uit boeken en van internet, ben ik van plan te werken aan de snelheid en de conditie. Ik zou graag 2 à 3 (vlakke) marathons per jaar willen lopen in het binnen- of buitenland.
In de toekomst zal ik wel eens willen deelnemen aan een ulttrarun van 50 km, de ultiemste onbereikbare droom zal het uitlopen van de Dodentocht zijn.
Verder wil ik mijn contacten binnen de Facebookgroep Keep on Running onderhouden. Dankzij deze toffe mensen blijf je gemotiveerd, ongeacht welk niveau van conditie je hebt of wat je doelstellingen ook zijn.
Ook zou ik mijn loopwedstrijden graag aanwenden voor goede doelen. Als je dan toch een marathon loopt, kan je je evengoed inzetten voor een goed doel.

Mijn favoriete foto's

Foto 1: 27 april 2014: aankomst Antwerp Marathon, mijn eerste marathon.

Foto 2: 27 september 2015, onderweg tijdens Marathon Berlijn, rond km 35, aan de Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.

Foto 3: 27 september 2015, foto met finishmedaille marathon Berlijn voor de Reichtstag Berlijn.

Foto 4: November 2015, door Keep on Running leden georganiseerde looptocht in Rumst (3 Rivieren).

Klik op een foto om de slideshow te starten













URL Counter
Web Tracker