Stephanie van Delsen

Update: 13 juni 2016

Geboren in 1980

Woonplaats: Wachtebeke, Oost-Vlaanderen

Roepnaam: Steffie

Samen met mijn partner, waar ik al bijna 17 jaar mee samen ben, en onze twee kindjes van 5 en 8, vormen we een sportief gezinnetje. Toen wij 19 jaar oud waren gingen we samen naar de fitness, soms zelfs tot tweemaal daags. We trainden altijd samen. Ik gaf ook les als body pump instructrice gedurende 6 jaar in twee verschillende sportscholen. Toen er kindjes kwamen bleef er veel minder tijd over om te sporten. We sportten apart en door ons ploegenwerk was het ook niet meer zo evident om vaak langere tijd van huis weg te zijn. Ik vond amper nog de tijd om driemaal per week te sporten wat me enorm stoorde. Mijn vriend raadde mij aan om te beginnen met lopen. Zodoende was ik niet afhankelijk van de vast tijdstippen en kon ik op relatief korte tijd een training inlassen op tijden dat het kon.
Onze kindjes groeien dus op met sportende ouders en gaan soms ook mee supporteren. Ze weten dat mama en papa bijna elke dag aan sport doen en vinden het leuk om zo nu en dan eens mee te doen. Alle gezinsactiviteiten zijn ook vaak actief (speeltuin, boswandeling, boulderen, ...) en ze gaan soms mee naar de fitness als ik een groepsles meedoe. Het sporten is nu makkelijk overdag te doen gezien beide kindjes naar school gaan. Naast lopen doe ik ook graag mee met groepslessen als bodypump en battle (vroeger tai bo) en BBB (circuittraining).
Mijn partner en ik motiveren elkaar en steunen elkaar in de sport die we doen. We doen ook vaak runs (vooral OCR, Obstacle Course Running) en OCR trainingen samen. Het is leuk om dezelfde passie te delen. Ik ben gedreven in wat ik doe, ben perfectionistisch en wil altijd afmaken wat ik begonnen ben!

´Train hard but smart´! Luister altijd naar je lichaam!

Hoe ik eraan begon

In mei 2012 ben ik begonnen met een Start to Run. Ondanks dat ik al veel sportte, was dit toch niet zo evident want ik had amper uithoudingsvermogen. Ik rookte toen ook nog een pakje sigaretten per dag. Na de derde les ging ik mij een paar loopschoenen op maat halen en al snel volgde een hartslagmeter en mp3-speler. Al snel had ik door dat lopen echt wel mijn ding was, ook al was het begin heel moeilijk. Sommige lessen van Start to Run moest ik wel twee- of driemaal herhalen, gewoon om vol te kunnen houden. Pas na een jaar kon ik overtuigd worden om aan een allereerste wedstrijd deel te nemen: de aflossingsmarathon in Zeeuws-Vlaanderen. Een mijlpaal want ik had nog nooit 8 km gelopen en moest er toen wel 9 lopen! Ik zag werkelijk af tijdens die 9 km.
Een maand later stond ik aan de start van mijn eerste trail: 10 km door de Vlaamse Ardennen en ik dacht dat ik doodging. Anderhalf uur heb ik erover gedaan en echt afgezien!
Daarna begon het steeds beter en beter te gaan. Gezien roken en lopen moeilijk samen gaan, vond ik de moed om in oktober 2014 ermee te stoppen (wel met de hulp van Champix). Ik bleef ook verder mijn trainingen uitbouwen, weliswaar langzaamaan de kilometers opbouwend waarna ik mee deed aan de eerste zomernachtrun in Gent en datzelfde jaar ook nog de winternachtrun in Gent.
Ik had de smaak te pakken! In 2015 ging ik pas echt de kilometers opbouwen en begon vaker halve marathons lopen, ook tijdens trails, continue mijn grenzen verleggend. Ik maakte ook voor het eerst kennis met obstacle running (OCR). Het is de afwisseling die me zo aantrekt. Ik loop even graag een stratenloop om eens een PR te verbeteren, als een trail of obstacle run voor de uitdaging.
Vooral het OCR spreekt me aan omwille van de groepssfeer, het teamwork, de banden die we met de leden hebben enz...
Eind 2014 heb ik mijn eerste lactaattest laten doen omdat ik gerichter wou trainen. Ondanks dat ik al 3 jaar liep, kon mijn basisconditie nog veel beter. Tijdens mijn trainingen ging dus vooral veel lange trage kilometers maken (LSD), op wedstrijden ging ik dan voor snelheid (baanwedstrijden). De trails nam ik er tussendoor bij gewoon voor de sfeer, de uitdaging, dat ietsje extra. In november 2015 heb ik mijn tweede test ondergaan. Bleek dat mijn basisconditie goed vooruit was gegaan. Dus werk ik nu vooral meer op snelheid door meer intervaltrainingen en weerstandstrainingen in te plannen. Ik train op schema omdat dit mij een houvast geeft. Mijn doel is om volgend jaar mijn eerste marathon te lopen.
Verder wil ik me na die marathon concentreren op ultratrails en misschien ook nog wat obstacle runs er tussendoor. Ondertussen heb ik me ingeschreven voor een nieuwe uitdaging: de Rat Race, een OCR van 32 km met 200 obstakels ... ik heb graag een doel, een uitdaging waar ik naartoe kan werken. Ik zie wel wat de toekomst brengt. Ik hoop allereerst blessurevrij te blijven (hout vasthouden) wat tot hier toe al goed gelukt is.

Trainingsactiviteiten

Momenteel train ik met een schema, vier maal in de week. Afwisselend tempolopen, interval en langzame duurlopen (LSD) maar altijd buiten. Weer of geen weer, mij zal je nooit op een loopband zien. Ik geniet juist van de natuur, een andere route, de omgeving met mooie uitzichten. Ik train het liefst alleen omdat ik dan mijn eigen tempo kan aanhouden op hartslag, een lsd van meer dan 20 km is dan wel weer fijner met een buddy erbij. Het probleem is dat ik geen snelle loper ben en meestal ga ik mij dan lichtjes forceren om toch maar mee te zijn dus ik loop liefst alleen. Ik loop ook liefst op muziek, vooral de tempolopen, het stimuleert, leidt af. Mijn lievelingsmuziek is hardstyle en euphoric hardstyle. Dit klinkt hard maar ik heb ook wel enkele leuke mixen die ook wat softer zijn voor bijvoorbeeld tijdens een lsd...
Ik doe ook nog andere sporten in groepsverband zoals club battle (schaduwboksen), bbb (circuittraining) en bodypump.

Mijn wedstrijdervaringen

Heel geregeld neem ik deel aan wedstrijden. Het is begonnen met een aflossingsmarathon in Zeeuws-Vlaanderen maar ik loop zowat over heel België. Ik wissel graag stratenlopen (zoals midnachtrun, 10 miles, ...) af met trails (Vlaamse Ardennen, Moerhofloop , Cavaloop in het Leen, ...) en ocr (Strong Viking, Spartacus, Fisherman Strongman Run, ...). Mijn voorkeur gaat tegenwoordig toch meer uit naar trailrunning dit door de afwisseling in parcours en ietsje meer uitdaging dan soms een ´saaie´ stratenloop. Stratenlopen hou ik dan ook meestal gereserveerd om mijn PR te verbeteren en ik hou natuurlijk ook wel van nieuwe dingen.
Ik zal niet gauw elk jaar dezelfde wedstrijden herhalen ... één of tweemaal is voor mij genoeg. Eén wedstrijd uitkiezen die ik absoluut de mooiste vond, kan ik niet. Er zijn er ondertussen reeds zovele!!!

Bijkomende informatie

Mijn loopschoenen ga ik altijd halen bij Runnerslab omdat de service top is en de schoenen steeds goed aangemeten worden. Ik loop altijd op Asics, die komen steeds het beste uit de test met mijn overpronerende voeten. Ik heb altijd 2 paar gewone loopschoenen ´in de running´ zodat ik kan afwisselen en een paar trailschoenen ... echter heb ik nog geen enkel paar loopschoenen weggegooid (heb er ondertussen een 6-tal paar staan). Die kan ik altijd nog eens gebruiken voor indoor, of om iets anders mee te doen denk ik dan ... of het is stiekeme emotionele verbintenis :)

Mijn favoriete foto's

Foto 1: Alles wat me dierbaar is ... mijn gezin steunt me door dik en dun in alles wat ik doe

Foto 2: De halve marathon in Cadzand ... toch wel éé van de leukste trails dat ik heb gedaan. Hier heb ik echt gericht voor getraind, meestal samen met mijn loopbuddy Wesley

Foto 3: Een overwinning! Mijn eerste Strong Viking overleefd ... mijn angsten overtroffen met mijn man aan mijn zijde

Foto 4: Bodypump groepsles

Foto 5: Bodypump groepsles

Foto 6: Spartacus Run 2016, de groepssfeer tijdens een OCR is onbeschrijflijk

Foto 7: Tijdens een OCR zien niet alleen je beenspieren af

Klik op een foto om de slideshow te starten