Banner

Welkom op de website van de 3e kleuterklas van Juf Mieke

 

Hieronder kan u wat uitleg vinden omtrent de belangstellingspunten die we in klas behandelen.

1) 3 - 14 september "Juf, wat een leuke klas!"
2) 17 september - 1 oktober We vieren de verjaardag van Pistache.
3) 2 - 19 oktober Floddertje
4) 22 - 26 oktober Feest voor oma en opa.
5) 5- 14 november De spin
6) 15 - 23 november Heksen
7) 26 november - 7 december Sinterklaas is bijna jarig
8) 10 - 21 december Op naar Kerstmis
9) 8 -30 januari Een gezond ontbijt is een goede start!
10) 31 januari - 8 februari Onze tanden, een kostbare schat
11) 18 - 27 februari De gevoelensdoos
12) 28 februari - 12 maart Allemaal cijfers
13) 13 - 29 maart Op naar Pasen
14) 15 - 26 april Het letterwinkeltje
15) 27 april - 8 mei Ma-de-liefste
   

"Juf, wat een leuke klas!"

School begint opnieuw en we moeten de kleuters de tijd geven om de juf en de klas te leren kennen. De kleuters maken kennis met de verschillende hoekjes van de klas, de inhoud van de hoekjes en de geldende afspraken. Daarnaast leren ze ook hoe alles opgeruimd moet worden na het spelen.

We vieren de verjaardag van Pistache.
We maken de verjaardagskalender aan met de verjaardagen van alle kleuters en vieren daarnaast ook de 6e verjaardag van Pistache. We drinken een glaasje bubbels en genieten van Pistache zijn cadeautje.

Floddertje

Via het vertellen van het prentenboek 'Floddertje' (Annie M.G. Schmidt) leren de kinderen over schoon en vies: de was sorteren en de tafel wassen met schuim (resultaat gegarandeerd). Ook wiskundige activiteiten kwamen aan bod: Floddertje bovenaan, in het midden en onderaan de ladder.

Feest voor oma en opa

Alle oma's en opa's worden uitgenodigd op school voor een heus feestje op donderdag 25 oktober. Plop en Kwebbel komen op bezoek. Onze kleuterklas doet een regendans.

De spin

Via de spinnententoonstelling komen we tot de bevinding dat spinnen eigenlijk nuttige dieren zijn en dat we er zorg voor moeten dragen. Een spin heeft 8 poten en dat geeft ons kansen om goed tot 8 te leren tellen.

Heksen

We brengen de kleuters bewondering en verwondering bij omtrent de natuur. Bijvoorbeeld het gebruik van materiaal uit de natuur voor geneeskundige toepassingen. Daarnaast kwam er ook een studente vroedkunde op bezoek (2 halve dagen). De eerste keer werkte ze met de kleuters rond de baby die in de buik groeit (het ontstaan van het leven). Vervolgens leerden de kleuters hoe ze een baby moeten wassen. Zie foto's.

Sinterklaas is bijna jarig

Aan de hand van klasgesprekken proberen we de kinderen te doen inzien dat een uitgebreid verlanglijstje niet zo geliefd is bij de Sint. We maken een knutselwerkje: Sinterklaas en Zwarte Piet op het dak. Op 6 december verwelkomen we de Sint op school en krijgen we cadeautjes. En wat een bizarre Sint, hij kwam niet te paard, maar met een strooiwagen!!!

Op naar Kerstmis

De kinderen leren het geboorteverhaal van Jezus kennen. We hebben onze winkel omgetoverd tot kerstwinkel: de kleuters mogen kerstversiering komen aankopen in de winkel om daarmee de plastieken kerstboom te versieren. We proberen de kerstsfeer ook in klas voelbaar te maken en maken elke dag een goed voornemen (sterretjes op ruit) waaraan we ons proberen te houden.

Een gezond ontbijt is een goede start!

Dit belangstellingspunt beginnen we met een heel lekker gezond ontbijt, aangeboden door de Gezinsbond. Aan de hand van het prentenboek 'Het huis van familie Versluys' bouwen we elke dag aan onze actieve voedingsdriehoek. Elke dag komt er een laagje bij tot we aan de top komen! Daarnaast hebben we ook aandacht voor gezonde tussendoortjes. De kleuters maken kennis met wegen en gewichten.

Onze tanden, een kostbare schat

Aan de hand van het verhaal "Jaap de krokodil" leren we over goede tandverzorging. Via een quiz met 3 groepen ('beker', 'superrobot' en 'de tandenborstels') konden de kleuters testen hoeveel ze wel al wisten over dit onderwerp. In klas poetsten we samen onze tanden en nadien konden we kijken hoe goed we dit deden aan de hand van tandverklikkers (we hadden allemaal rode tongen en hier en daar een rode tand).

De gevoelensdoos

Met dit thema willen we de kleuters leren wat deze gevoelens inhouden, hoe ze deze kunnen benoemen en herkennen bij anderen. Zo proberen we het empathisch vermogen te stimuleren (inlevingsvermogen). 
Elk van deze emoties zal individueel aan bod komen en besproken worden. De kleuters zullen hierbij ook kunnen vertellen over hun eigen ervaringen en vrij kunnen tekenen. Dit geeft de kleuters de kans om hun eigen ervaringen en gevoelens zoveel mogelijk te plaatsen en hun eigen gevoelens te herkennen. De kleuters moeten bijvoorbeeld ook leren dat ze wel eens bang mogen zijn, dat iedereen wel eens bang is. Daarnaast proberen we de kleuters ook bij te brengen hoe ze met deze emoties kunnen omgaan: wanneer de kleuters boos zijn kunnen ze dit bijvoorbeeld 'uiten' op de boksbal of een toertje gaan lopen op de speelplaats. 
Ook prentenboeken en muziek zijn heel interessant om gevoelens te begrijpen, zo hanteren we o. a. de muziek van de film Titanic (dramatische muziek).

Allemaal cijfers

Via het boekje 'Het cijferwinkeltje' proberen we de kinderen hun interesse aan te wakkeren in de wondere wereld van cijfers. Ook op straat hebben we heel veel cijfers ontdekt en zo komen we tot de conclusie dat cijfers wel belangrijk zijn in ons leven. In klas openden we ons eigen cijferwinkeltje.

Op naar Pasen

De kleuters leren dat niet enkel kippen uit een ei geboren worden. We proeven van verschillende ei-bereidingen. Verder maken we in klas een paasmandje in afwachting van de paasklok.

Ma-de-liefste

We beseffen hoeveel onze mama voor ons doet en maken een prachtig cadeautje voor haar!

Het letterwinkeltje

Via het verhaal 'Het letterwinkeltje' maken we de kleuters warm voor het ontdekken van de wondere wereld vol letters! We maken kennis met het alfabet en met moeilijke lettertjes die soms goed op elkaar gelijken. In de winkelhoek kunnen de kleuters allerlei spelletjes 'kopen' en samen spelen.