De KAMINA: Oorsprong
Je zal zien dat er diverse bronnen opstaan, maar zo is er een maximum aan info.

Als "bananenboot" voor Polen met als naam "Lewant III" in opbouw, wordt zij door de Duitsers buit gemaakt op
10 mei 1940. Op 26 december 1940 tewatergelaten en naar Kiel versleept, waar ze afgewerkt werd op 16 december
1943 als "Herman Von Wissman" en bij de Kriegsmarine gebruikt als begeleider- ravitailleur van snelboten en onderzeers
van de 5de (Duitse) vloot. Door de Engelsen in Noorwegen buitgemaakt in 1945 en tot "Royal Harold" herdoopt.
Als transit hotel ongevormd te Kiel. Aan de Belgische Zeemacht overgemaakt op 09 december 1950 als "AP 907 Kamina", ook soms TNA (Transport Naval Auxiliaire) Kamina genoemd.
Zij verlaat Antwerpen op 18 december 1950 met 670 Belgische en Luxemburgse militairen richting Pusan (Korea). Terug uit Korea vervoegt zij op 26 maart 1951 de "Béliard & Crighton" werven te Antwerpen, om volgende modificatie's te ondergaan: verbetering aan de verblijven, een nieuwe kombuis en inrichtingen voor ingescheepte troepen. Vanaf 1952 vervoerde de "AP957 Kamina" talrijke tropen naar en van Belgisch Kongo. Bij de onafhankelijkheid van Kongo, op 01 juli 1960, vervalt echter deze functie en vervoegt zij opnieuw de werf.
Na 13 maanden ombouw tot logistiek steunschip voor mijnenvegers en schoolschip, besluit de "A957 Kamina" haar
rijkgevulde loopbaan bij de Zeemacht met een laatste transatlantische reis richting Montréal, waar in 1967 een wereldtentoonstelling plaats had. In totaal had ze meer dan 400.000 zeemijlen afgelegd in 30.000 uren vaart en hierbij in 71 havens uit 42 landen aangelegd onder de Zeemachtvlag.


Gebouwd bij J. Cockerill, Hoboken (Antwerpen)683
Besteld in 1938 door Zeglugga Polska, Gdynia (PL)
Kiellegging 11 Dec 1939
Tewaterlating 26 Dec 1940
Indienstname 16 Dec 1943 (Kiel - D)
Waterverplaatsing 3840 T (* 5750 T)
Afmetingen 114m x 14,70m x 5,60m
Machines 1x 7 cyclinder diesel "Burnmeister Wein" 3.600 pk
Aantal schroeven 1 schroef
Snelheid 15 Kn / 17 (Max)
Bewapening 2 x I 76mm, 4 x I 40mm Bofors AA, 2 x I 20mm Oerlikon AA
Brandstof 450 T diesel
Bemanning 14 off; + 161 o/off , mat + 650 mat,troep
Opmerkingen AP907 Kamina, AP957 Kamina, A957 Kamina
Curriculum vitae ex- Lewant III
ex- Herman Von Wissmann
ex- HMS Royal Harold
01 Dec 1952 - 24 Dec 1960 : AP957 Kamina
01 Feb 1962 - 18 Sep 1967 : A957 Kamina
12 Sep 1968 : Verkocht aan "Brugse Scheepssloperij"
26 Sep 1968 : Aankomst bij de "Brugse Scheepssloperij"

Bron: Fotoboek Belgische Zeemacht 1946 -1996
Copyright 1996, Vlaamse Maritieme Ruilvereniging VZW
Korte Dijkstraat 3, 2060 Antwerpen, Belgie;

KAMINA

Aan de Belgische Zeemacht overgemaakt in december 1950. Hij wordt de AP 907 Kamina, troepentransportschip en vaart naar KOREA en KONGO.

Opmerking:

In opbouw bij Cockerill Hoboken in 1939 als cargo-bananen-vervoerder, en bestemd voor Polen. Door de Duitsers buit gemaakt in 1940. Door deze laatsten afgewerkt in 1943 en HERMANN VON WISSMAN genoemd.
In de Kriegsmarine te werk gesteld als begeleider ravitailleur van snelboten en onderzeeers. Door de Engelsen buit gemaakt in 1945. Herdoopt met de naam ROYAL HAROLD (R.N.). Als transit hotel omgevormd te Kiel.
Aan de Belgische Zeemacht overgemaakt in december 1950. Hij wordt de AP 907 Kamina, troepentransportschip en vaart naar KOREA en KONGO. Daarna als A 957, is hij dienstig in 1961 als hulptransport voor mijnenvegers (logistieke steun, bevoorraden en schoolschip).
Wanneer de scheepswerven John Cockerill, in 1938, de bestelling aanvaardden van een 45.000 ton wegende bananen-cargo, voor rekening van de Poolse rederij ZEGLUGA-POLSKA, zullen ze wel nooit gedacht hebben dat dit schip nog een militaire levensloop zou kennen.

Toen in mei 1940, de Duitsers zich van de werven meester maakten, was de romp reeds te water gelaten; het zal echter nog drie jaar duren om het werk te voltooien, teneinde het cargoschip te verbouwen in een bevoorradingsschip voor onderzeeboten.

In 1943 wordt de oorlogswimpel geheven aan boord van de HERMAN von WISSMAN. Ondanks veelvuldige nasporingen weet men heel weinig over de opdrachten en operaties uitgevoerd door het schip. Hij herbevoorrade snelle vedettes en onderzeeboten in een Noorse fjord, weerstaat aan de Britse luchtaanvallen en wordt in 1945 door de Engelsen in een kleine Noorse haven aangetroffen, gestrand, doch zeewaardig. Naar Kiel overgebracht krijgt hij de naam H.M.S. ROY AL HAROLD, en komt in de vaart voor de Engelse Marine. Hij doet dienst als wachtschip, wordt in 1950 door België opgeëist en op het einde van het jaar, in de povere toestand, aan de Belgische Zeemacht overgemaakt. Te Antwerpen beijveren zich, zonder verpozen, honderden werklieden om het schip op te knappen, dat het Troepen Transportschip, de KAMINA, moet worden.
Op 9 december neemt de Korvetkapitein Ceulemans het bevel; de T.N.A. KAMINA AP907 is geboren. Begeleid door de Algerine Georges LECOINTE, verlaat hij op 18 december Kaai 22 van de Antwerpse dokken, met aan boord 700 Belgische Korea-vrijwilligers.
Terug in de thuishaven op 26 maart 1951, wordt hij gedecommissioneerd en ondergaat belangrijke veranderingen op de werven Beliard en Crighton : zoals aanpassing van verblijven, keuken en inrichting voor de Troepen. De Kamina zal in de toekomst troepen detachementen vervoeren naar Kongo.
Opnieuw gecommissioneerd op 1 december 1952, onder het bevel van CPC Boting, blijft dit zo tot 1 februari 1962, laatste datum van zijn transport opdracht.

De KAMINA voor anker in de congostroom - Banana - bij het brengen en afhalen van een detachement Para-Commando-troepen.


De AP 957 KAMINA, inmiddels de A 957 geworden, werd in 1961 hulptransport voor mijnenvegers,schoolschip en logistiek steunschip.

Op 6 februari 1962 kiest de Kamina, nu schoolschip en logistiek steunschip A 957, opnieuw zee. De heen- en terugreizen België - Kongo zijn voorbij, de Kamina zal voortaan in de andere landen onze vlag vertonen.
De 6de september 1967 verlaat de Kamina Oostende met bestemming Zeebrugge. Aan boord bevinden zich al de oude Commandanten verzameld voor een laatste reis. 48 landen bezocht, 71 havens, meer dan 400.000 zeemijlen afgelegd, 30.000 uren vaart, dat zijn herinneringen voor duizenden matrozen, para-commando's en burgers.
Getrokken door de sleepboten Burgemeester Vandamme en Rolf Gerling; werd het schip vanuit Zeebrugge tot in de Brugse haven gesleept. Met deze laatste tocht werd een schip dat gedurende een ganse generatie een symbool is geweest van onze Zeemacht, van de vlootlijst geschrapt. Het schip werd op 12 september 1967 in het «Hotel du Buffet» te Blankenberge als schroot verkocht aan de «Brugse Scheepssloperij», Louis Coiseaukaai 15, tegen 3.929.000 frank.




Schnellbootbegleitschiff: Hermann von Wissmann

Kiellegung
Stapellauf 26.12.1940
Indienststellung 16.12.1943
Bauwerft John Cockerill S.A. Hoboken-Antwerpen
Schwesterschiff Gustav Nachtigal
Lange / KWL) 114,0 m
Breite 14,7 m
Tiefgang 6,01 m
Tonnage (norm./max.) 3.100t /3.700 t
Maschinenanlage 1 Burmeister Wain - Dieselmotor
Leistung 3.800 PS
Geschwindigkeit 17 kn
Fahrbereich 10.000sm bei 15kn
Panzerung
Bewaffnung 3x 10,5 cm SK
6 x 3,7 cm Flak
10 x 2 cm Flak
Besatzung 14 off + 161 o/off , mat + 650 mat-troepen
Kommandanten 12.43 - 10.44 KLt. Karl Jacobson
10.44 - 04.45 KLt.d.R. Vassel
04.45.- 07.45 KLt. Albert Muller
Verbleib 7.45 brit. Beute ( Royal Herald )
1950 an Belgien ( Kamina )

Namensherkunft:

Hermann von Wissmann wurde am 4.9.1853 in Frankfurt/Oder geboren. Er studierte Astronomie, Meteorologie, Geographie, Geologie und Zoologie. 1880 unternahm er seine erste Forschungs-Expedition nach Afrika. Von 1883 bis 1887 erwarb er für den belgischen Konig Gebiete im Kongo.
1889 ging Bismarck auf von Wissmann zu, um ihn nach Deutsch-Ostafrika zu schicken. Er sorgte dort für Ruhe und Ordnung, wurde zum Hauptmann befordert und zum Reichskommissar ernannt. Er unterstand direkt dem Kaiser . Von Mai 1895 bis Dezember 1896 war Major von Wismann schliesliglich Gouverneur von Deutsch-Ostafrika, bis ihn eine Krankheit in den Ruhestand zwang.
Wißmanns Verdienste sind vielfauml;ltiger Art gewesen. Neben den Gewinnen fur das Deutsche Reich war er Begründer der Naturschutzgebiete in Tansania. Er setzte sich hierbei besonders fur den Schutz der Elefanten ein. Besonders erfolgreich ging Hermann von Wissmann gegen den englischen Sklavenhandel vor. Bis zum Ende des 19.Jahrhunderts kam dieser in Ostafrika ganz zum Erliegen.
Wißmann wurde geadelt und erhielt von der Universiteit die Ehrendoktorwürde. Er starb am 15.6.1905 bei einem Jagdunfall auf seinem Gut Weißenbach / Steiermark. Die Beisetzung erfolgte am 20.6. in Koln. Noch heute erinnern zwei Denkmäler in Bad Lauterberg/Harz und in Daressalam an einen großen Mann. Das Denkmal vor der Hamburger Universität wurde im Krieg zerstört. Die Teile sind in der Hansestadt eingelagert.

Geschichte:

-

Die spätere Hermann von Wißmann wurde in Belgien gebaut. Bei der Werft John Cockerill S.A. lief sie in Hoboken-Antwerpen am 26.12.1940 vom Stapel. Sie sollte als polnisches Motorfruchtschiff unter dem Namen Lewant III fahren.
Im Mai 1940 wurde das unfertige Schiff von der deutschen Wehrmacht beschlagnahmt. Der Beschluss über den Weiterbau
und die Verwendung wurde wegen des Kupfermangels erst Ende April 1942 getroffen. Am 16.12.43 folgte die
Indienststellung durch Kapitänleutnant Jacobson und anschlieslig;end der Einsatz bei der 5.Schnellbootsflottille.

Im Juli 1945 wurde die Hermann von Wissmann von den Briten als Beute beschlagnahmt und unter dem Namen
Royal Herald in Dienst gestellt. 1950 ging das Schiff an Belgien, wo es unter dem Namen Kamina als
Truppentransporter, Schulschiff und Versorger fuhr. 1967 wurde das Schiff aus der Liste gestrichen und ab September
1968 bei der Firma Brugse Scheepsloperij abgewrackt.

Literatur:

Gröner, Erich: Die Schiffe der deutschen Kriegsmarine und ihr Verbleib 1939-1945 , J.F.Lehmanns Verlag Munchen, 1976
Hildebrand, Hans H. / Röhr, Albert / Steinmetz, Hans-Otto: Die deutschen Kriegsschiffe , 10 Bände, Koehlers Verlagsgesellschaft, Hamburg

Koln, Volkmar: Schnellboote im Einsatz 1939-45 , Motorbuchverlag, Stuttgart




Ex-Lewant III, ex-Herman von Wissmann, ex- HMS Royal Harold

AP907 KAMINA - AP957 KAMINA - A957 KAMINA


Machine principale:

Moteur diesel 2 temps 7 cylindres: Burmeister en Wain
3600 chevaux- 115 tours par minute
Hélice: Osterman & C) - Koln - Trenfed 1954. Diamtre: 4.500 mm. Nombre de pales: 4
Machine de gouverne:-"Le Titan Anversois" Hoboken. Type électrique avec commande automatique de la timonerie

Armement:

1943-1945 Canon anti-arien 3 x I 105mm.; 6 (3 x II) 37mm AA, 10 (5 x II) 20 mm.
Belg AP907: 2 x I 76 mm.; 4 x I 40 mm. Bofors AA; 5 x I 20mm. Oerlikon AA
AP957: 2 x I 76 mm.; 4 x I 40 mm. Bofors AA; 2 x I 20mm. Oerlikon AA
A957 : 2 x I 76 mm.; 4 x I 40 mm. Bofors AA; 2 x I 12,7mm. Browning AA

Plan du navire

http://users.skynet.be/jclaude/kamina.htm