Kashmir Yoga   

   home      teksten      oefeningen     agenda      Jean Klein     zien     advaita    links    contact    

 

Rugligoefeningen deel 1

 

HOUDING OF BEWEGING

TASTGEVOEL

Adem.

Ruglig. Benen niet aangesloten. Armen naast de romp

Maximum contact met de grond. Laat je dragen.

 

Voel de raakvlakken met de grond; laat lenden en holten onder hals en knien laag.
Kom daarna in een globaal aanvoelen van het lichaam.
Neem je tijd om ook je adem te observeren. Let erop dat het uitademen volledig verloopt met daarna een natuurlijke pauze met lege longen, waarin het inademen vanzelf opkomt.

Rechterhiel over de grond naar je toe brengen.

eerst het r-been aanvoelen;'streel' je hiel over de grond

uit

"

 

voel het nieuwe contact met de grond.

in

 

rechterknie optrekken naar de buik; vingers kruisen over de knie

beweeg vanuit het gevoel van je knie; de armen ontspannen laten neerhangen

uit

 

"

 

leid het gewicht van armen en r-been naar de grond af en voel de steun in de onderrug

in

hoofd heffen naar de knie (zonder op de armen te trekken en zonder het linkerbeen aan te spannen.)

gevoel alsof je met het voorhoofd iets wegduwt

uit

"

 

maak in het gevoel een verbinding tussen voorhoofd en knie.

 

"

even in de houding blijven, globaal gevoel van het lichaam; rustig doorademen, lange uitademingen.

hoofd terug neerleggen

ontspanning in de nek

in

rechtervoet op de grond plaatsen en dan verder uitschuiven tot gestrekt been.

het been helemaal laten ontspannen; vergelijk r-been met l-been (in het gevoel zonder visuele voorstelling)

uit

3 doe na een poosje dezelfde beweging met het linkerbeen en voel nadien het loslaten van het linkerbeen op de grond.

voel de beide benen samen met het bekken als n brede vlek in contact met de grond; laat het gevoel uitbreiden in de diepte en de breedte.

.