Kashmir Yoga   

   home      teksten      oefeningen     agenda      Jean Klein     zien     advaita    links    contact    

 

Rugligoefeningen deel 2

 

vingers kruisen onder het hoofd

hoofd helemaal laten rusten op de handen.

 

de handen heffen het hoofd.

nek en benen blijven ontspannen

uit

"

even houden; voel de benen en het deel van de rug dat contact maakt met de grond (lenden diep in de grond)

 

de handen leggen het hoofd terug op de grond (goed naar achter: kin gericht naar het borstbeen)

voel hoe het contact met de grond nu uitbreidt naar bovenrug en hoofd.

uit

de armen strekken zich langs het hoofd naar achter.

voel het contact met de grond van hielen tot hoofd (of handen)

"

uitademend ontspannen en de lenden laten zakken naar de grond; in de pauze na het uitademen het lichaam langer maken, vanuit het gevoel van de voetzolen en de vingertoppen en zonder het contact met de grond te verliezen.

eerst rechter- en dan linkerhiel naar je toe brengen;voeten plat op de grond, dicht bij de billen en gespreid

voel de steun op de voetzolen

uit

 

druk opbouwen op de voeten en zo langzaam met het bekken loskomen van de grond

gevoel dat je met de buik iets omhoog duwt

uit

"

steunen op voeten en bovenrug

buik, onderbuik, dijen laten uitstralen naar boven

in

"

bij de volgende uitademing eventueel nog wat hoger komen (de uitstraling volgen); enkele ademhalingen volhouden; alle gevoel naar boven gericht

 

wervel per wervel neerkomen op de grond

voel het contact groeien met de grond.

uit

"

 

voel de nawerking

 

 

.