[./page_1pag.html]
[mailto:wijn-pkerner@telenet.be]
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer
Sed diem nonummy nibh euismod tincidunt
St lacreet dolore magna aliguam
Ut wisis enim ad minim veniam
quis nostrud exerci tution ullam corper suscipit lobortis
nisi ut aliquip ex ea commodo consequat
Español
English
Français
Nederlands
Italiano
Deutsch
Weetjes
Lorem
Ipsum
Dolor
Sit
Amet
[./page_1pag.html]
[./24als1pag.html]
[./24als1pag.html]
[./24als2pag.html]
[./24als5pag.html]
[./24als4pag.html]
[./24als3pag.html]
[./page_2pag.html]
[./24als1pag.html]
[./24als1pag.html]
[./24als1pag.html]
[./24als1pag.html]
Kwaliteitswijn ingeblikt Gekker moet het niet worden; Eerst een kunststof kurk toen een kroonkurk, een glazen afsluiting en een schroefdop. Nu is er een nieuwe uitdaging bijgekomen, wijn in een blikje van aluminium onder de naam Vinsafe®. Het Australische wijnhuis Barokes heeft de primeur. Het Vinsafe® logo is een kwaliteitszegel voor wijn in een blikje. Het vertegenwoordigd de onderzochte en beproefde methode voor het verpakken van kwaliteitswijn in een aluminium blikje. Het is een Australische uitvinding en is een gepatenteerde methode om kwaliteitswijnen op een moderne wijze aan te bieden aan een breed publiek. Het is volgens de makers een in deze tijd passende vorm van "on the go" lifestyle. Houdbaarheid van de wijn in een trendy blikje (2 glazen wijn (250 ml)), is ongeveer 5 jaar. Een jaar na de introductie wordt de wijn in blik inmiddels al met succes verkocht in o.a. de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Japan, Canada en China.
Elektronisch etiket Een 'sprekend' etiket kan binnenkort in Italië potentiële kopers vertellen wat ze over een bepaalde fles wijn willen weten. Het etiket vertelt alles, van de herkomst tot en met de gerechten waar de wijn goed bij past. "Het idee is de oenoloog aan de tafel te brengen, dat elke wijn over zichzelf kan vertellen in de eerste persoon'', zegt Daniele Barontini. Zijn Toscaanse bedrijf Modulgraf legt de laatste hand aan het elektronische etiket, dat in november op de markt komt. Het 'etiket' is een chip in de fles, die in een winkel of restaurant kan worden afgeluisterd via een apparaatje ter grootte van een pakje sigaretten. Volgens Barontini heeft een aantal producenten van de beste wijnen van Italië al belangstelling getoond.
Beestige wijn. Volgens een studie van ACNielsen verkopen nieuwe wijnen in Amerika veel beter als er een dier op het etiket staat. Een aap, een kangoeroe, een walvis... op het etiket maakt de wijn meer benaderbaar en minder elitair en intimiderend dan een classicistisch kasteel. Consumenten zullen dus sneller geneigd zijn om deze wijn te kopen. Opgelet! Als de kwaliteit van de wijn niet goed is, dan volgt er geen tweede aankoop - wilde dieren of niet...
Opwarmertje Als rode wijn te koud is , zet hem dan niet op of bij de verwarming, en warm hem zeker niet op in de microgolfoven. Hierdoor versnelt u het verouderingsproces. Zet de fles liever enkele minuten in een bad met lauw water zodat hij zachtjes kan opwarmen. De ideale temperatuur voor rode wijn ligt rond de kamertemperatuur, maar wel deze van 18°C. Hoe jonger de wijn, hoe koeler hij kan gedronken worden.
De Belg en rosé Velen halen hun neus ervoor op, maar als we de voorspellingen omtrend het verbruik van rosé mogen geloven dan zal er deze zomer meer en meer rosé gedronken worden. De reden hiervoor is dat verschillende producenten zich meer toeleggen op de productie van rosé. Hierdoor neemt de kwaliteit steeds toe. Het zijn vooral jongeren en vrouwen die graag een fris gekoeld wijntje lusten.
Wijn bevat hoge concentraties van het slaaphormoon melatonine. Vorsers van de Universiteit van Milaan ontdekten dat rode wijn van nebbiolo, cabernet, sangiovese, merlot en croatinadruiven, hoge concentraties melatonine bevatten. Deze stof, die bij zoogdieren het ritme tussen dag en nacht regelt, zou er de oorzaak van zijn dat rode wijn slaapverwekkend is.
De Opkomst van de Crémant Crémant werd oorspronkelijk ingevoerd door de producten van Champagne. Men bedoelde er een Champagne mee met een mindere flesdruk. (Ongeveer 2,5 tot 4 bar). De term mag echter in Champagne niet meer gebruiker worden sinds 1993. Dit was het resultaat van een spel van geven en nemen tussen de Champagnes, die de term "crémant" opgaven ten voordele van de andere sprankelende wijnen, en de familie van sprankelende wijnen met hergisting op de fles. Zij mochten op hun beurt dan weer de term "méthode champenoise" niet meer gebruiken. De laatste tien jaar heeft de familie van crémants zich georganiseerd en is ze gegroeid. In den beginne waren er slechts drie crémant appellations, maar vandaag zijn ze reeds met acht: d'Alsace, de Bourgogne, de Loire, de Bordeaux, de Die, de Limoux, du Jura en du Luxembourg. Ondanks de grote verschillen in regio’s en gebruikte druivenrassen, moeten al de Crémants voldoen aan verschillende pruductieregels. Maximaal 100 liter most per 150 kilo druiven, een tweede gisting op fles met een minimale rijpingsperiode van 9 maanden.
Bag-in-box (BIB’s) Langzaam zien we de weerstand tegenover deze wijn in kartonnen dozen afnemen. Meestal gaat het hier over “snel”- drinkbare wijn, wijn die geen baat heeft bij een lange veroudering. BIB’s vinden we dan ook meestal terug op feestjes waar de inhoud relatief snel opgebruikt wordt. De reden hiervoor is dat er gevaar bestaat voor oxidatie naarmate de inhoud verminderd. De houdbaarheid zal groter zijn bij dozen van 3 liter ivm een 10 liter doos. Kortom de rage zal in de toekomst zich ook meer en meer manifesteren, zelfs in restaurants.
De communautaire problemen in Begië, zoals ze zich momenteel (dd 29/10/2007) voordoen, trekt zich ook door in de wijnbussiness. Vooreerst was er voor de Hagelandse wijnbouwers in 1997 het label :” Hagelandse wijn, Gecontroleerde Oorsprongsbenaming”.Daarna kwam daar “Haspegouw” bij. In 2004 komt er voor Wallonië de”Côtes de Sambre et Meuse Contrôlée”. Minister Hapart beloofde ook voor amatuerwijnboeren een label.
Slecht nieuws voor onze (pKerner) filosofie: “Heerlijke wijn aan eerlijke prijzen” Uit onderzoek blijkt dat: een duurder wijntje smaakt de mens lekkerder dan een goedkope. Hoe meer je ervoor moet betalen, hoe meer je geniet. Restaurants die hun wijn lekker prijzig maken, doen hun klanten een plezier, schreef The Sunday Times. Mensen die meer voor wijn betalen, genieten er ook meer van, blijkt uit onderzoek. De onderzoekers lieten mensen twee dezelfde wijnen proeven. Zij gaven later aan meer te hebben genoten van de wijn waarvan verteld was dat die duur is. Hersenscans bevestigen dit; de `pleziergebieden` waren meer actief bij de hoger geprijsde wijn.
[Web Creator] [LMSOFT]