Kimi Raikkonen

 

//breedte, hoogte en positie van de banner// snelheid van het scrollen//kleur van de leds//achtergrondkleur van de ledbalk//kleur van de rand van de balk//kleur van de leds in uit stand//dikte van de rand//grootte van leds//geeft verschillende led types//url van de balk als men erop klikt//tekstfile in dit geval tekst.txt. Verander de tekst in de tekstfile die bij de bestanden zit.

Start
Uitslagen
Piloten
Links
Fotoalbum
Gastenboek

 

 

 

                               

 

KIMI RAIKKONEN

KIMI RAIKKONEN "The Iceman"

Räikkönen was een succesvol karter voordat hij op

20-jarige leeftijd voor Renault ging racen.

Hij won dat jaar 13 van de 17 races waarin hij reed.

Peter Sauber was zo onder de indruk van de jonge Fin

 dat hij Räikkönen na een testrace een contract gaf

 voor het Sauber-team voor het seizoen van 2001.

 Hoewel hij geen ervaring had in de Formule 3 of

 Formule 3000, normaal gesproken de series waaruit

de coureurs naar Formule 1 overstappen, kreeg hij

niet onmiddellijk de mogelijkheid om Formule 1 te

rijden, aangezien hij voor gevaar op de baan kon

 zorgen. Maar door genoeg steun werd toch

 toegestaan dat hij voor Sauber dat jaar kon rijden.

In zijn eerste race werd hij een goede zevende, en

 uiteindelijk 6de nadat Olivier Panis strafpunten kreeg

 toegekend. In zijn eerste jaar scoorde hij 4 keer

punten en eindigde hij acht keer in de topacht.

Maar belangrijker dan dat was het feit dat hij niet

het gevaar op de weg bleek dat men dacht.

Hij werd voor 2002 aangenomen in het

McLaren-team van Ron Dennis, waarbij hij

weggaand Fins coureur Mika Häkkinen verving.

De McLaren waarin hij reed had last van

 motorproblemen in dat seizoen, maar Räikkönen

 eindigde regelmatig op het podium, waardoor bleek

 dat zijn team de juiste keuze had gemaakt. Aan het

 eind van het seizoen eindigde hij als een goede

 zesde.

In het seizoen van 2003 eindigde hij als tweede,

na een aantal indrukwekkende races waarin

hij Michael Schumacher dikwijls het vuur aan de

 schenen had gelegd. In datzelfde jaar won hij zijn

 allereerste F1-race, de GP van Maleisië, wat meteen

 bevestigde uit welk hout Räikkönen gesneden was.

Het seizoen 2004 was een heus rampseizoen voor

 Mclaren. De motor liet dikwijls de geest en dit mede

 veroorzaakt door het chassis. Veel opgaves van

zowel Räikkönen als zijn toenmalige ploegmaat

David Coulthard waren het sombere resultaat.

Mclaren timmerde de MP4-19B-versie halverwege

het seizoen ineen en dit bezorgde Räikkönen meteen

 de polepositie in de GP van Engeland. Later bejubelde

 Räikkönen in de GP van België zijn 2de zege van zijn

 carrière, net voor Michael Schumacher, die het

 absolute record van 7 WK-titels behaalde.

In 2005 verging het McLaren beter. De MP4-20

 behoorde tot de top van het veld, naast de Renault

 R25, maar een reeks motorproblemen in vrije trainingen

 en races nekten Kimi en McLaren uiteindelijk. Hij werd

 dat jaar 4 keer 10 plaatsen achteruit gesteld op de

 starting grid vanwege een motorwissel en viel 3 keer

uit (San marino, Nurnburgring en Hockenheim).

 Räikkönen en Johnnie Walker McLaren-Mercedes

 eindigden tweede in de respectievelijke klassementen.

 Dat jaar had Räikkönen zeven zeges toegevoegd aan

 zijn palmares: Spanje, Monaco, Canada, Hongarije,

 Turkije, België en Japan. Wereldkampioen dat jaar was

 de Spanjaard Fernando Alonso (Renault).

2006 moet voor Kimi Raikkonen eindelijk het jaar worden

 waarin hij wereldkampioen wordt. De voortekenen

 tijdens de wintersessies blijken niet al te gunstig door

 een gebrek aan snelheid én betrouwbaarheid. Hij start

 2006 waarmee hij in 2005 heel het jaar gekampt heeft,

 namelijk pech. Na een crash in de kwalificatie moet hij

 achteraan starten. Hij rijdt echter een indrukwekkende

 inhaalrace van 22 naar 3. Ook de tweede race in

 Bahrein was niet goed, na een redelijke kwalificatie

 (zesde plaats), werdt hij van de baan gereden door

 Christian Klien in de eerste ronde van de race.

 

Start | Uitslagen | Piloten | Links | Fotoalbum | Gastenboek

Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 11/04/06