Jackpot
1 dobbelsteen en 1 comparator:

Inleiding:

  • Als we op de drukknop drukken zal de digitale dobbelsteen een waarde genereren van 1 tot 6.

  • De digitaledobbelsteen zal een waarde van 1 t.e.m. 6 doorsturen naar onze comparator.

  • Als de comparator aan staat ("En = 1"), zal de uitgang F hoog worden als de input waarde groter is dan drie.

  • Is de input waarde kleiner dan drie zal er een rood lichtje branden.

    schema1

Opgave1:

  • Programmeer bovenstaande comparator voor 1 dobbelsteen.

Een kansspel met 4 dobbelstenen.

  • We gaan vervolgens 4 comparatoren aan elkaar hangen en elke comparator voorzien van een digitale dobbelsteen.
  • We drukken op S1 waardoor de eerste dobbelsteen een waarde genereerd.
  • Is deze waarde hoger dan 3 zal de tweede dobbelsteen geactiveerd worden waardoor je op S2 kan drukken.
  • Is de waarde van de tweede dobbelsteen groter dan 3 zal de derde dobbelsteen geactiveerd worden waardoor we op S3 kunnen drukken.
  • Is de waarde van de derde dobbelsteen groter dan 3 zal de vierde dobbelsteen geactiveerd worden waardoor we op S4 kunnen drukken.
  • Is de waarde van de vierde dobbelsteen groter dan 3 zal de uitgang Jackpot oplichten.

    schema2

Opgave2:

  • Programmeer voorgaande voorstelling doormiddel van packages
    -Een .vhd file van 1 comparator (1 dobbelsteen)
    -Een .vhd file van de package
    -Een .vhd file van het top design ( ons jackpot spel )

Succes!