De Buran

In 1974 besloot de Sovjet-unie, in navolging van de Amerikanen, een herbruikbaar lanceervoertuig te ontwikkelen. Na het mislukte maanavontuur besefte men dat er een technologische achterstand was op de Verenigde Staten. De Russen deden dus wat ze altijd deden in zo'n situatie: kopiëren.
Er waren echter enkele verschillen in het uiteindelijk ontwerp. De Russen bleken niet in staat een herbruikbare motor te ontwikkelen. Er werd dus gekozen om de motoren en de brandstoftank tot één geheel om te vormen. Bij de Amerikaanse shuttle bevinden de motoren zich op de shuttle zelf. Voor de rest komt het ontwerp vrij goed overeen met de shuttle.

Door een hoop vertragingen werd de eerste vlucht steeds verder uitgesteld. Op 15 november 1988 vond dan toch de eerste vlucht plaats. Er was echter geen bemanning aan boord. Alles werd door de computer geregeld. De vlucht verliep nagenoeg perfect.
Spijtig genoeg was dit tevens de laatste vlucht. Nochthans was de Buran (of Boeran) geen slecht ontwerp. Op veel gebieden presteerde ze beter dan de Shuttle. Ze was kleiner en lichter, maar had toch een groter vrachtruim en meer laadvermogen. Maar de Sovjet-Unie stond op springen, en er was nauwelijks geld genoeg om de Mir te onderhouden. Ook de machtige Energia-raket, die de Buran omhoog moest brengen, werd nooit meer gebruikt. Er staan momenteel drie orbiters en enkele ongebruikte Energia's ergens in Rusland weg te roesten.

Ondertussen werken de Russen aan een nieuwe mini-Shuttle, de Kliper. Het moet 6 personen kunnen vervoeren en 700kg vracht. De lancering zou gebeuren met een Oekraïense Zenit. Het schip bestaat eigenlijk uit twee delen: een afwerpbare service module, gekopieerd van de huidige Sojoez, en een 25 keer herbruikbare bemanningsmodule. Het systeem is veel eenvoudiger dan de Shuttle, en door de herbruikbare module voor 6 personen en interessante vervanging voor de Sojoez.
De ESA heeft ook interesse getoond in het project, wat de kansen verhoogt dat het project werkelijk zal uitgevoerd worden.

de Buran

De Buran op het lanceerplatform.

» home       » site kaart       » info       » contact
Laatst aangepast: 5.3.2005
Copyright © 2000-2005, Maarten Driesen