Amerikaanse lanceervoertuigen

De eerste Amerikaanse raketten, zoals de Redstone uit 1953, waren eigenlijk niet meer dan opgevoerde V-2's. Vele Duitse raketingenieurs waren na de oorlog immers (al dan niet vrijwillig) naar de Verenigde Staten getrokken om daar verder te werken. Er zat overigens behoorlijk wat rek in de oude V-2. De Redstone II (Jupiter) uit 1957 kon een hoogte bereiken van 2400 km, maar was niet krachtig genoeg voor een echte lancering naar een baan rond de aarde. Hiervoor was een meertrapsraket nodig.
De Duitse invloed duurde tot na het Apollo-project, toen Wernher Von Braun met pensioen ging.

De Saturn-I(B)

De ontwikkeling van deze raket werd in 1957 begonnen onder leiding van Wernher Von Braun. De bedoeling was een lanceervoertuig voor geavanceerde missies te bouwen. Toen uiteindelijk besloten werd om een maanvlucht te maken, konden met deze raket de eerste proeven gedaan worden. Om de bemande Apollo-capsules in een baan rond de aarde te krijgen werd de eerste trap van de Saturn-I uitgerust met de derde trap van de nieuwe Saturn-V. Dit werd dan de Saturn-IB.

De Saturn-V

De Saturn-IB kon de capsules in een baan rond de aarde krijgen, maar voor de maan was iets krachtigers nodig. De Saturn-V werd een gigantische drietrapsraket die het ganse schip in één keer in een baan naar de maan kon brengen. Er werd nog even overwogen om een schip in een baan om de aarde te bouwen, waarvoor meerdere lanceringen met een kleinere raket nodig waren, maar dit ging niet door.

Enkele gegevens:

hoogte: 110 m
diameter: 10 m
startgewicht: 3 000 ton
laadvermogen: 48,5 ton
De eerste trap werkt op kerosine en LOX (vloeibare zuurstof), de 2de en 3de trap werken op vloeibare waterstof en LOX.

Eerst werd er gedacht om deze raket later nog voor andere doeleinden te gebruiken, maar na het Apollo-project kwam ze nog maar één keer van stal, om het Skylab te lanceren.

Apollo 7

De Saturn-IB bij de lancering van de Apollo-7.

Saturn-V
De Saturn-V op weg naar het lanceercomplex voor de lancering van de Apollo-8.

» home       » site kaart       » info       » contact
Laatst aangepast: 2.5.2005
Copyright © 2000-2005, Maarten Driesen