Vitruvium
Leef lang en gezond
   Over voeding en gezondheid www.leeflang.be   
Slanke dame
Aanbiedingen Documentatie Wedstrijd Goldshield Elite Koppelingen Lidmaatschap
     Bericht                   Zoeken                  Site map               Translation from Dutch

Algemeen

  Omhoog
  MacronutriŽnten
  Vitaminen
  Mineralen
  Spoorelementen
  Enzymen
  Aandoeningen
  Supplementen
  Afslanken
 

Afslanken

Zwaarlijvigheid

Zwaarlijvigheid neemt epidemische proporties aan in de ontwikkelde wereld.
Aandoeningen die vaak samengaan met zwaarlijvigheid zijn :

  • Diabetes
  • Artritis
  • Hoge bloeddruk
  • Aderverkalking
  • Coronaire hartziekten
  • Kanker
Het zal niemand verbazen dat de belangrijkste oorzaak van zwaarlijvig-heid het overeten is, dat is gewoon meer kilocalorieŽn opnemen dan het lichaam kan verbranden.

Het probleem kan ontstaan als volgt :

  • Als moedermelk vervangen wordt door flesvoeding en gezoete pap
  • Door de anticonceptiepil
  • Door voedselallergieŽn
  • Door een manke koolhydraatstofwisseling, zoals bij diabetes en hypoglycemie
  • Door hormonale stoornissen (minder vaak)
Veel jonge mensen komen tegen hun dertigste opeens snel aan. Op 1 tot 2 jaar kunnen ze wel 5 tot 10 kg zwaarder worden. De oorzaak kan een verminderde uitscheiding van het groeihormoon zijn, want dit begint rond het 30ste levensjaar af te nemen. Dit hormoon versterkt het afweersysteem en zorgt er ook voor dat vet verbrand wordt en spieren opgebouwd worden.
Ontelbare diŽten zijn de laatste jaren in de publieke belangstelling gekomen. Enkele voorbeelden zijn : het ijscodieet, het grapefruitdieet, het dieet voor zoetekauwen, het dieet voor drinkers. Deze diŽten zijn van nul en generlei waarde. Het lichaam interpreteert tekortkomen als honger en bewaart zijn vetreserves voor de volgende keer dat voedsel schaars is.
Een mogelijkheid om af te slanken is het eiwitrijke, koolhydraatarme dieet, dat vaak aanbevolen wordt aan hypoglycemiepatiŽnten. In de gemiddelde voeding voorzien koolhydraten in de helft van de energiebehoefte van het lichaam, terwijl vetten en eiwitten de rest leveren. Wanneer echter de voeding meer dan 2 dagen koolhydraten ontbeert, begint het lichaam zijn eigen vetten te verbranden voor energie, waarbij grote hoeveelheden ketonen in het bloed terechtkomen. Zo een dieet bestaat uit mager vlees, gevogelte, vis en kaas, met 2 liter water per dag en vitaminesupplementen. Een ander dieet laat alle soorten eiwit toe, maar aanvankelijk geen koolhydraten, om ketose op te wekken. Ketose is een abnormale stofwisselingstoestand. Het lichaam heeft koolhydraten nodig voor het reguleren van eiwit en vet en voor het bewaren van een voldoende hersenfunctie. Dit soort diŽten kan op de lange duur celbeschadiging, een verhoogd cholesterolniveau en cardiovasculaire complicaties veroorzaken. Eiwitafval is een belangrijke oorzaak van artritis, hartkwalen en kanker. Die diŽten zijn niet voor iedereen geschikt en mogen slechts een aantal weken gevolgd worden. Zwangere vrouwen en mensen met jicht of artritis mogen zo een dieet niet volgen. Een ander dieet bestaat uit 1000 kcal/dag, aangevuld met appelazijn, lecithine, kelp en vitamine B6. Deze supplementen kunnen het metabolisme van voedsel verbeteren, maar slechts 1000 kcal per dag kan tekorten aan voedings-stoffen tot gevolg hebben. Vitamine B6 vergt aanvulling met het hele
B-complex.
Zwaarlijvigheid is het gevolg van een ontregeld appetostaat-mechanisme. Deze regulator beheert de eetlust en bevindt zich in de middenhersenen. In plaats van kilocalorieŽn te tellen en onze wilskracht te laten gelden zouden we ons moeten concentreren op de gezondheid van de appetostaat. Dat kan door het lichaam optimaal van voedings-stoffen te voorzien.
Een toestand die de werking ervan zwaar ontregelt is hypoglycemie. Een lage bloedsuikerspiegel dwingt hypoglycemiepatiŽnten ertoe voedsel met lege kilocalorieŽn te nuttigen. In dit geval is een eiwitrijk, kool-hydraatarm dieet zeker wel aan de orde. Eigenlijk zouden alle te zware mensen zich op hypoglycemie moeten laten controleren. Het enige wat daarvoor nodig is, is een glucose tolerantietest. Suikerhoudende voedingsmiddelen moeten vervangen worden door natuurlijke gezonde producten, om de werking van de appetostaat te verbeteren.
Een andere factor die de werking van de appetostaat beÔnvloedt is lichaamsbeweging.

Rol van sporten

  • Verbrandt calorieŽn
  • Verbetert de kwaliteit van het bloed
  • Laat waardevolle hormonen vrijkomen
  • Indien gematigd : verminderd de eetlust

Een zeer storende invloed op de appetostaat heeft het roken. Iemand die stopt met roken komt vaak aan. Ex-rokers doen er goed aan een evenwichtige voeding te nuttigen en lege kilocalorieŽn te vervangen door natuurlijke voedingsmiddelen.
's Avonds laat eten draagt ook bij aan zwaarlijvigheid. Die maaltijd wordt gevolgd door de slaap, en de kilocalorieŽn worden in vet omgezet. Een goed eiwitrijk ontbijt is belangrijk om energie te leveren voor de ochtendactiviteiten.
Fenylalanine, een aminozuur dat in vlees, melk en spirulina voorkomt, speelt ook een rol in het onderdrukken van de eetlust. Daarmee dient men in lage doses van 100 mg per dag te beginnen. Het kan ook de bloeddruk verhogen, dus wie aan hoge bloeddruk lijdt doet er goed aan eerst een arts te consulteren. Een teveel eraan veroorzaakt prikkelbaarheid en slapeloosheid.
Nog een element dat kan bijdragen tot gewichtsverlies is hydroxyvitroenzuur (HCZ), in combinatie met chroom, dat de eetlust en de voedselopname vermindert en de productie van vetten en cholesterol remt. Dit zuur komt het meest voor in de schil van de Indische vrucht Garcinia Cambogia. Het remt de productie van vet uit koolhydraten. De vetsynthese wordt met 40-70 procent verminderd gedurende 8 tot 12 uur na een maaltijd. HCZ is veiliger dan citroenzuur doordat het het centrale zenuwstelsel niet stimuleert en daardoor ook geen bijwerkingen geeft zoals nervositeit, verhoogde bloeddruk, depressie en hartkloppingen. Het onderdrukt veilig de eetlust door samen te werken met de lichaamseigen processen.
KilocalorieŽn tellen is niet effectief. Het is niet accuraat en niet menselijk genoeg. Een persoon zal niet zijn ganse leven lang een plan volgen waarbij kilocalorieŽn moeten geteld worden. Door zich aan een natuurlijke, gezonde eiwitrijke voeding te houden, lege kilocalorieŽn te vermijden en zijn dieet op de gepaste wijze aan te vullen met supplementen, maakt hij een goede kans om zijn appetostaat bij te stellen en af te vallen.

Twaalf tips voor succesvol afvallen

  • Eet geen restjes van anderen
  • Neem wortels als tussendoortjes, geen zoetigheden
  • Eet een eiwitrijk ontbijt
  • Ga niet door met eten tot U vol zit, maar tot een staat van redelijk welbevinden
  • Eet niet te veel 's avonds
  • Controleer dat U niet allergisch bent voor de voeding die u eet
  • Eet geen fastfood
  • Tel geen kilocalorieŽn, elke soort voedsel wordt op een andere manier omgezet
  • Vermijd vetten niet helemaal
  • Kauw uw eten beter
  • Gebruik hulpstoffen voor gewichtsbeheersing, zoals supplementen en chroom en hydroxycitroenzuur uit Garcinia Cambogia
  • Doe aan lichaamsbeweging, zelfs iets licht zoals wandelen helpt

Kijk ook eens hier voor een methode om af te slanken.

 

Aanbiedingen

Kijk even hier en

kies uw producten

Klik hier

 
 
Vorige   Volgende