Vitruvium
Leef lang en gezond
   Over voeding en gezondheid www.leeflang.be   
Slanke dame
Aanbiedingen Documentatie Wedstrijd Goldshield Elite Koppelingen Lidmaatschap
     Bericht                   Zoeken                  Site map               Translation from Dutch

Macronutriënten

  Omhoog
  Eiwitten
  Koolhydraten
  Vetten
 

Vetten

Functie

Deze voorzien in de meest geconcentreerde vorm van energie, per gewichtseenheid meer dan tweemaal zo veel als uit koolhydraten.
Alle macronutriŽnten zijn van vitaal belang, dus ook vetten.

Vet heeft volgende functies :

  • Stimuleert de werking van de galblaas
  • Speelt een rol in het transport door het spijsverteringsstelsel
  • Helpt vitaminen A, D, E en K, en calcium op te nemen
  • Isoleert de zenuwen (bepaalde types vet)
  • Is bestanddeel celmembranen
  • Zijn nodig voor de vorming van hormonen
Alle diŽten, zelfs die om af te vallen, moeten een bepaalde hoeveelheid onverzadigd vet bevatten. De spijsvertering breekt vetten af tot glycerol en vetzuren. De meeste vetzuren kunnen door het lichaam gemaakt worden, behalve linol-, linoleen- en arachidonzuur. Die moeten we bekomen via onze voeding.

Er zijn twee soorten vetzuren :

  • Verzadigde zijn meestal van dierlijke oorsprong
  • Onverzadigde komen uit plantaardige oliŽn en visolie
Plantaardige oliŽn zijn de beste bronnen van de essentiŽle vetzuren, vooral onbewerkt en koudgeperst.

Meervoudig onverzadigde oliŽn bevatten twee hoofdfamilies van essentiŽle vetzuren :

  • Omega-3 vetzuren komen voor in :
    • Olie van oceaanvissen
    • Lijnzaadolie
    • Groene bladgroente
  • Omega-6 vetzuren komen voor in :
    • Plantaardige oliŽn
De omega vetzuren spelen een vitale rol :
  • Reguleren de cholesterolspiegel door mee te helpen aan de omzetting van cholesterol in galzuren
  • Versterken celmembranen en vergroten daardoor de weerstand tegen ziekten
  • Voorzien in de grondstof voor de vorming van prostaglandinen, hormoonachtige stoffen die de meeste fysiologische processen regelen, waaronder hersen-, hart- en immuunfuncties
De meeste onderzoeken zijn verricht met omega-3 vetzuren in visoliŽn, met als bevinding dat een voeding rijk aan omega-3 vetzuren de LDL-cholesterol (dit is de slechte cholesterol) kan verlagen. Onder invloed van de recente cholesterolschrik schakelen mensen over op een vetarme voeding, niet wetende wat de gevolgen van een tekort aan essentiŽle vetzuren kunnen zijn :
  • Eczeem
  • Psoriasis
  • Vermoeidheid
  • Menstruatieproblemen
  • Enkeloedeem
  • Onvruchtbaarheid
  • Een schilferige huid
  • Droog haar
  • Zwaarlijvigheid

Het aantal kransslagaderaandoeningen was in het verleden bij de Eskimo's in Groenland altijd laag, hoewel ze zich haast exclusief voedden met vis, zeehond en walvis, die alledrie rijk zijn aan cholesterol en vet. De verklaring hiervoor is dat bepaalde factoren in visoliŽn een bescher-mende werking uitoefenen, die de kans op hartaanvallen en aderverkalking verkleint. Zeevis is een rijke bron van een speciaal meervoudig onverzadigd vet, eicosapentaeenzuur (EPZ). Dat wordt in de vissen gesynthetiseerd uit omega-3 vetzuren en is de voorstof van prostaglandinen, hormoonachtige verbindingen, die tal van lichaamsprocessen reguleren. In voldoende hoeveelheden heeft EPZ een stabiliserend effect op bloedstollingscellen, de bloedplaatjes. Dit reduceert de tendens van het bloed om bloedstolsels te vormen en hartaanvallen te veroorzaken. Zalm, heilbot en andere zeevis zijn goede EPZ voedingsbronnen. EPZ is ook als supplement verkrijgbaar.

Kijk hier voor een methode om evenwicht te bereiken in uw persoonlijke voeding.

Aanbiedingen

Kijk even hier en

kies uw producten

Klik hier

 
 
Vorige   Volgende