Ik, toogeconoom?

 


         Ik hang nooit of zelden aan de toog. Ik ben geen econoom. Ik begrijp veel dingen niet. Ik constateer met vraagtekens o.a. dat veel bedrijfsleiders fabrieken verhuizen naar de L3, de lage loonlanden. Verhuizen? Ze sluiten in West-Europa fabrieken en ze bouwen er nieuwe in de L3. Produceren daar een GP, een Goedkoper Product. Is dat slim op lange termijn?
In de L3 verdient het personeel van de nieuwe fabriek te weinig om het GP te kopen. Bij ons veroorzaken ze werklozen die ook het GP niet meer tot hun primaire behoeften rekenen. En dan?  Die managers van vlug naar de L3 berokkenen zelfs schade aan  de ondernemingen van collega’s die nog niet alles naar de L3 overbrachten. Ik neem de autofabrikanten als voorbeeld. Allen hebben nog niet alles gesloten chez nous. Werklozen kopen geen nieuwe auto. Er worden in West-Europa minder auto’s verkocht. Natuurlijk reageren de autofabrikanten hiertegen slim en slimmer. Ze bieden kortingen aan, sommige merken tot 21 %.  Ik denk: die moeten vroeger veel verdiend hebben op een auto, toen ze nog  geen hoge korting gaven. Ik hoop het voor hen. Ik vrees dat ze op de kostprijs van de auto besparen. Wat meer in de L3 laten maken, sneeuwbaleffect. De toeleveranciers dwingen tot lagere prijzen. Die leveren dan misschien mindere kwaliteit af. Wreekt zich. Als je een nieuwe auto lanceert, zou je natuurlijk de prijs eerst hoger kunnen stellen, om hem daarna te verlagen met een fikse korting. Neen, dan  ben je weer duurder dan de concurrentie. Besparen! Op de winstmarge? Op de winstmarge van de dealer? Op het aantal arbeiders? Op de kwaliteit? Op de kwaliteitscontrole? Op alles en nog wat? 

Ik kocht twee jaar geleden een nieuwe auto. Ik had eerst gepland dat pas drie jaar later te doen, maar ik werd verleid door de korting, ongeveer 10 %, door de nog hogere overnameprijs van mijn 7-jarige vorige auto dan van een exemplaar van 10 jaar. Ik werd overtuigd door de nieuwe snufjes, door de hogere passieve veiligheid van de nieuwe wagen (5 sterren bij de NCAP testen, tof!).  Bij mijn eerste rit meldde de computerstem, een lieve Hollandse mevrouw,: “Inspuitsysteem defect. Dealer raadplegen.” Bleek vals alarm. Na drie dagen ging het slot van de achterklep stuk. "Achterklep niet goed gesloten", zei de mevrouw. Bij de eerste warme dag constateerde ik dat de airco niet werkte. En de Hollandse mevrouw zei niets. Nochtans is dat een echte detective, onlangs meldde ze dat het linkerachterremlicht stuk was. Slim! Misschien weet ze niets over de airco, omdat dat met de veiligheid van de wagen niets te maken heeft. De airco werkte niet door een slecht contact in de bekabeling onder de accumulator. Geen grove fout. Ze hebben er wel uren moeten naar zoeken in de garage. Bij een doorgedreven controle in de fabriek zou men toch moeten constateren dat het koelsysteem geen stroom kan krijgen. . 
Mijn wagen is uitgerust met een parkeerhulpsysteem. Vier sensoren op de achterbumper meten de afstand tot een hindernis, zodra je “achteruit” inschakelt. Op 1,5 m van de hindernis maakt het systeem van zijn elektronische oren: tuut, tuut. De frequentie van de tuut, tuut verhoogt als je verder nadert en wordt een continu geluid op  ongeveer 20 cm afstand. Mijn auto fluistert zo discreet tuut, tuut dat ik het amper hoor. De alarmfluisteraar. Een alarmsignaal moet luid en overtuigend klinken. Beterschap gevraagd aan mijn dealer. Die sloot een laptop aan op de auto en met een computerprogramma kon hij de frequentie van het geluid kiezen: 2000 Hz, 1000  Hz, 800 Hz, 660 Hz of 500 Hz. Wat een luxe!  Daarna besparen! Ik zei: “Oudere mensen horen beter de lagere frequenties. Kies 500 Hz, zo luid mogelijk.” Zo gezegd, zo gedaan. Weinig beterschap. Ik hoor het “je-nadert-te-dicht-alarm” als ik mijn autoradio uitschakel, als mijn hoedenplank niet geïnstalleerd is, als het stil is in de straat. Anders: noppes. Ik was 70 jaar toen ik de auto kocht. Ik hoor slechter dan jonge mensen. Toch staat mijn telefoon en mijn gsm op de “middelste” geluidssterkte en kan ik telefoneren. Nog niet doof. Ik hoor het alarm wel goed als de achterbank opgeplooid is.  Dus hebben ze onnozel bespaard op een stuk bekabeling, zit het zwak luidsprekertje achter de bekleding, ergens achteraan dicht bij de sensoren en veel te laag, zodat het geluid sterk gedempt worden door de achterbank. Te gek. 
Voor de rest is mijn auto mooi en rijdt hij uitstekend en zuinig. Schakelen gaat zeer vlot en remmen doet hij met overtuiging.

            Mijn zus en haar echtgenoot kochten een grotere caravan en constateerden daarna dat ze wenselijk ook een nieuwe auto met meer trekkracht moesten aanschaffen. Werd drie weken geleden een  alle-terreinwagen. Bij het meer gas geven vertraagde de nieuwe auto, de motor viel soms zelfs stil. Aartsgevaarlijk als je wilt inhalen. Na de auto 3 keer terug naar de dealer gebracht te hebben, constateerde die eindelijk dat de motorelektronica het signaal van het elektronisch gaspedaal niet goed begreep. De ontvanger van de motor en de zender van het gaspedaal waren niet op elkaar afgestemd.  Dat is waarschijnlijk een fout van te hoge werkdruk en een gebrek aan controle achteraf. 
Een wankele economie is ongezond, kan gevaarlijk worden.

           De L3, de lage loonlanden, moeten normale loonlanden worden. Vakbonden laat daar de arbeiders meer loon eisen, stook ze op, laat ze staken. Ik denk dus ook dat een sociaal Europa eveneens een beter Europees economisch klimaat schept.

Cafépraat? Ik citeer feiten. Ik belicht ze niet volledig. Te weinig licht voor een goede foto van het economisch gebeuren.

Cafépraat? Ik schenk me alleszins een glas bier in. Economie, gezondheid!


  © Hugo Van Vlaslaer 

 

 terug naar de startpagina (klik)     terug naar de inhoudstafel van deze reeks (klik)    naar het volgend stukje (klik)

 

 

            I