Macht van de kunst

Nu en dan huldigt de maatschappij intens een kunstenaar, meestal na zijn dood.   

Wat is het maatschappelijk nut van kunst?

Kunst stuurt dingen uit die je soms met een korrel zout moet nemen, maar alle uitzendingen samen smeren de evolutie van de maatschappij.

Kunst geeft kunstgenot en is dus daarenboven een sociaal smeermiddel, doet soms dingen beter lopen, beÔnvloedt.

Wij hebben in de Vaderlandse Geschiedenis geleerd, dat op 25 augustus 1830, na de opvoering in de Muntschouwburg van de Stomme van Portici, waarin het duet "Heilige vaderlandsliefde, schenk ons weerom trots en moed" gezongen werd... We hebben geleerd: na die opvoering krijgt de smeulende revolte tegen de Nederlanders een echt opstandig karakter.  BelgiŽ ontstaat, de kunst startte de revolutie...

Ik denk, dat zoiets eerder uitzonderlijk is en dat het dan slechts de druppel is, die de emmer doet overlopen.  In elk geval: de zangkunst startte BelgiŽ.  Zeggen sommigen daarom nu, dat BelgiŽ een KUNSTmatige staat is, anderen dat de staat te veel noten op zijn zang heeft?

De kunstenaar zelf is altijd machtig: een schilder kan het in de zomer doen sneeuwen op zijn doek; een schrijver kan in zijn roman Adhemar laten sterven aan kanker, het huwelijk van Adelheid doen stranden, het strand laten onderlopen.  Doch de kunst zelf heeft nog nooit een industriŽle revolutie ontketend, zoals de uitvinding van de stoommachine en van de computer het wel deden.  De kunst hielp een land zoals BelgiŽ geboren worden, maar normaal smeert de kunst slechts een beetje de evolutie, druppelt ze invloed... Doch als je blijft druppelen, doorboor je een steen.  De dictators Stalin en Hitler wisten dit.  Geen dommeriken, maar slechteriken.  Ze lieten slechts de kunst leven, die hen en het regime verheerlijkte.  De rest werd verboden als decadent.  In Londen liep de tentoonstelling "Macht van de kunst, Berlijn, Moskou, Berlijn."  

Ik heb in de dikke "A history of modern art" van Arnaso gelezen, dat de in 1953 geboren Amerikaan Robert Longo beweerde: "Ik denk dat mijn kunst de wereld zal veranderen en ik verlang dat zoveel mensen als mogelijk mijn werk kunnen zien."  Longo werd bekend met grote houtskool, grafiet tekeningen over mensen, het gedrag van mensen, heel expressief.  In het boek staan twee foto's van zijn werk, geven indrukken, hebben mijn wereld niet veranderd.  Macht van de kunst?  Heeft Longo te veel pretentie?  Sfeer van de kunst?  Machtige sfeer van de kunst?   Op de laatste vraag antwoord ik: "Ja."

© Hugo Van Vlaslaer

 naar het volgend stukje: klik hier

terug naar de startpagina  ( klik)       naar de inhoudstafel van deze reeks (klik)