Taalkennis was in die tijd belangrijk


         In de bijbel zou staan: “Wie zijn kinderen mint, spaart de roede niet”. Ik weet niet of het in het oud of in het nieuw testament te vinden is. In de basisschool zei de onderwijzer gewoon dat het in de bijbel stond, het woord van God was, dat je ouders het moesten toepassen uit liefde en hij, de onderwijzer, beminde ons eveneens.

         Mijn moeder bezat weliswaar geen roede, maar haar rechterhand kende het citaat. Vele moeders hadden toen een gelovige hand. Mijn buurjongen vroeg me onderweg naar school: “Slaat je moeder ook op je blote kont?"

“Neen, rammel krijg ik op mijn broek.”

“Op je blote kont slaan doet veel meer pijn”, zei hij met het air van mijn mama is efficiënter dan de jouwe.

         Ik herinner mij uit mijn vroege kinderjaren een pijnlijk verhaal. Als mijn moeder afwaste, mocht (moest) ik soms de glazen terug in de kast zetten. Ik liet een glas stuk vallen. Zij vroeg kwaad of ik het expres gedaan had. Ik dacht: ik moet “neen” antwoorden. Ze reageerde. “Stoute jongen, een glas laten vallen. Kom hier.” Ik kreeg een pak voor de broek.

Wat later liet ik weer een glas vallen. “Kom hier, ik zal je leren”, zei mijn moeder. Mijn vader was thuis en kwam tussen: “Maar waarschijnlijk is dat onhandigheid, heeft hij het niet gewild...”

“Heb je het expres gedaan?”, vroeg mijn moeder weer. Ik wist niet dat expres opzettelijk betekende. Ik herinnerde me wel dat ik bij “niet expres” de vorige keer slaag gekregen had. Ik antwoordde dus slim, fier en luid: “Ja, ik heb het expres gedaan.”

“Dan verdient hij wel rammel”, reageerde mijn vader. Mijn moeder wenkte me nader met de rechterhand en zette met idem mijn broek warm en verklaarde bedroefd, toen ik zogezegd mijn verdiende hoger loon voor “expres” had ontvangen, “mijn hand doet er pijn van”.

          Zo werd ik in de te late middeleeuwen opgevoed tot het besef dat je een uitgebreide woordenschat moet bezitten om comfortabel te overleven, dat taalkennis erg belangrijk is.

 

©  Hugo Van Vlaslaer

    Terug naar de startpagina (klik)     Terug naar de inhoudstafel van deze reeks (klik)