logo

vzw
Lange Leemstraat 387
2018 Antwerpen lls387@telenet.be
mobile: 0032/(0)497/481727 http://users.telenet.be/lls387

Open:
don - zo 14-18 uur
en op afspraak


Introductie

Actueel

archiefmenu


Publicaties/Edities

Sympathisanten

Links

Locatie

 

facebook
Laatst bewerkt: 29/04/2014

Actueel

 

LLS 387 ruimte voor actuele kunst nodigt u van harte uit voor

Gesprekken en screening
op zaterdag 7 juni, vanaf 15 uur

Dirk Pültau in gesprek met Alessandro Filippini over drie kortfilms
Koen Brams in gesprek met Bernard Marcelis over zijn samenwerking met Alessandro Filippini en Schède
Koen Brams in gesprek met Wim Van Mulders over zijn contacten met Alessandro Filippini en Schède
Dirk Pültau in gesprek met Mario Ferrucci over het ideeëngoed van Schède

Vertoning drie kortfilms van Alessandro Filippini:
Le stylo qui saigne, 1972 – Evolution bureau, 1972 – Mort, résurrection et retour parmi les hommes, 1973

 

 

foto: dia van de vernietiging van de kunstwerken uit de tentoonstelling Ambulant en
kortstondig/Itinérante et éphémère in het I.C.C., 6 juni 1980 (fotograaf onbekend), collectie: M HKA

In het kader van de tentoonstelling:
La morte addosso.
De (anonieme) kunstproductie van Alessandro en Schède (1966-1980)

 


 

La morte addosso

De (anonieme) kunstproductie van Alessandro en Schède (1966-1980)

curatoren: Koen Brams, Ulrike Lindmayr en Dirk Pültau

Vernissage: vrijdag 2 mei, vanaf 18 uur
Tentoonstelling: 3 mei t/m 29 juni 2014
Lezingen en gesprekken: zaterdag 7 juni, vanaf 15 uur

 

© Alessandro Filippini, 1973


De Italiaanse immigrant Alessandro Filippini vormde in de jaren 70 samen met twee andere 'Brusselse Italianen', Sergio Domian en Mario Ferrucci, het collectief Schède, dat zich inzette voor anonieme kunstproductie en een kritische houding ontwikkelde tegenover de kunstmarkt. Schède voerde in dit kader twee 'operaties' uit: de eerste operatie bestond uit een maandelijks tijdschrift (1974-1975) waarin uitsluitend anonieme bijdragen werden opgenomen. De tweede operatie was een reizende tentoonstelling (Ambulant en kortstondig, 1978-1980) met kunstwerken die na afloop (in het ICC te Antwerpen) onder toezicht van een gerechtsdeurwaarder werden verbrand.

Aan het uitzonderlijke collectieve initiatief Schède werd sinds de jaren 70 geen aandacht meer besteed. Helemaal onbekend is zelfs dat Alessandro Filippini in dezelfde periode een uniek, individueel oeuvre uitbouwde dat uiteenlopende vormen aanneemt, van 'lichaamsresten' tot verbluffende fotomontages, waarin hij - naast onderwerpen die aansluiten bij de praktijk van Schède, zoals de anonimiteit (van de kunstenaar) – ook de fascinatie voor de onafwendbare loop van de levenstijd van de mens, de gespletenheid en meervoudigheid van het menselijk subject en de relativiteit van menselijke relaties thematiseert.
In deze tentoonstelling worden de acties van Schède van onder het stof gehaald en wordt voor het eerst een retrospectieve blik gegund op het individuele werk van Alessandro Filippini. De tentoonstelling biedt een unieke kans om de acties van Schède en het oeuvre van Alessandro Filippini te ontdekken.

 

In the 1970s the Italian immigrant Alessandro Filippini and two other Brussels based Italians, Sergio Domian and Mario Ferrucci, formed the collective called Schède, which was committed to the production of anonymous art and the development of a critical attitude towards the art market. It was in this context that Schède carried out two 'operations'. The first consisted of a monthly magazine (1974-1975) in which only anonymous contributions were included; the second operation was a travelling exhibition (Itinerant and ephemeral, 1978-1980) with artworks which at the end of the exhibition (at the ICC in Antwerp) were destroyed in the presence of a court bailiff.

After the 70s, Schède dropped off the map. There was no longer any interest in this extraordinary collective initiative. It even went completely without remark that in the same period Alessandro Filippini built up a unique individual oeuvre that took on diverse shapes, from 'bodily remains' to stunning photo montages, in which – in addition to subjects in keeping with Schède's practice, such as anonymity (of the artist) – he also thematized our fascination with the inexorable course of man's lifetime, the division and heterogeneity of the human subject and the relativity of human relationships.
This exhibition takes Schède's operations off the shelf and presents the first retrospective look at the individual work of Alessandro Filippini. The exhibition offers a unique opportunity to discover the operations of Schède and the oeuvre of Alessandro Filippini.

 

Dans les années soixante-dix du siècle passé, l'immigrant italien Alessandro Filippini formait avec deux autres « Italiens de Bruxelles », Sergio Domian et Mario Ferrucci, le collectif Schède. Ce groupe a défendu une production artistique anonyme et a développé une attitude critique vis-à-vis du marché de l'art. Dans ce cadre, Schède a mené deux « opérations », à savoir la publication d'une revue mensuelle (1974-1975) qui accueillait uniquement des contributions anonymes, et l'organisation d'une exposition itinérante (« Itinérante et Éphémère », 1978-1980), à l'issue de laquelle les œuvres présentées furent brûlées (au ICC d'Anvers) sous la supervision d'un huissier de justice.

Depuis la fin des années soixante-dix, les initiatives singulières du collectif Schède n'ont plus retenu l'attention. Au point qu'on a même oublié qu'à l'époque en question, Alessandro Filippini avait élaboré une œuvre sans pareille revêtant les formes les plus variées, des « résidus corporels » à des montages photographiques stupéfiants grâce auxquels il a thématisé – outre des questions liées à la pratique de Schède, par exemple l'anonymat (de l'artiste) – sa fascination pour le cours inexorable de l'existence, le dédoublement de la personnalité et l'hétérogénéité de chaque être ainsi que la relativité des rapports humains.
Cette exposition exhume les actions de Schède tout en proposant pour la première fois un regard rétrospectif sur le travail individuel d'Alessandro Filippini. Elle offre une occasion unique de découvrir les activités du collectif et l'œuvre de cet artiste.

 

With thanks to all the lenders Mario Ferrucci, Alessandro Fillippini and the M HKA and to Christine Bastin, Nadia Bijl, Martin Blank, Laura Coosemans, Yirka De Brucker, Manu Devriendt, Liliane De Wachter, Jacques Evrard, Chris Gillis, Karolien Jansen, Andrea Kränzlin, Rufus Michielsen, Francine Moyé, Ria Pacquée, Cateau Robberechts, Mima Schwahn and Sietske Van Aarde.

With the support of the Flemish Government.

Sponsored by Duvel Moortgat.