Maart 2010
Menige jaren geleden vertelde één van mijn 16 oversten waaronder ik werkte binnen Lamifil dat China en Duitsland de wereldeconomie helemaal naar zich zouden trekken. En dat was dan niet alleen in hoofdzaak op gebied van spoorwegproducten. Maar onderstaand artikel heeft veel weg van het bewijs van het toenmalige verhaal.

Chinees ziet het al lang groots. Het lijkt er op dat ze chinees halen met de trein in China!

China beschikt al jaren over het meest geavanceerde hoge snelheid railnet van de wereld. Welke binnenkort – het streven is al binnen tien jaar – tot aan Europa zal strekken. China heeft namelijk plannen om het netwerk helemaal tot aan Kings Cross station in London een afstand van dik 8.100 kilometer. Verder zal er een verbinding komen met Duitsland en komt er een 2e traject richting Burma, Thailand en Vietnam.
China zal het monsterlijke project gaan financieren. De aanleg ervan zal in ieder geval een flinke stimulans worden voor de globale werkgelegenheid. En zal ’s werelds landsgrenzen nog verder doen vervagen.

Wij kunnen veel van onze Oosterse en veelal ijverige vrienden zeggen, maar groot denken en groot doen wordt zo langzamerhand hun credo!

Lamifil doet het nog steeds goed al zijn veel nieuwe werkkrachten moeten opgeleid worden door een snelle uitdoving van ervaren mensen met brugpensioen snel na mekaar. Hetgeen veel vacatures opleverde. De vele deuren die sinds de jaren geopend werden met de nodige contracten en certificaten, inclusief de nodige ISO normen verworven.


December 2005

2001
De sluiting van de koperwalserij ging niet zonder de nodige afvloeingen. Hetgeen wel wat gemengde gevoelens teweeg bracht onder de mensen hetgeen doodnormaal is. De familiale band met zusterbedrijf MKM werd weer geschiedenis.

 


Société Franco-Belge des Laminoirs et Tréfileries d´Anvers s.a. zo noemden men schoonouders uit Hemiksem hun buurbedrijf. Een massa mensen werden er toenertijd tewerkgesteld. Het huidige Lamifil is vandaag een mix van aluminium- en koperproduktie in eind en halffabrikaten, op draad en kabelvlak gebleven, sinds 1929.

 

Exit