Dit is het programma van een workshop die in het verleden plaats vond. Momenteel geeft Patrick Merlevede nog enkel in beperkte mate training, voornamelijk binnen bedrijven. Wij maken voor u een programma op maat .

Aanwerving, Management, Opleiding en Coaching
gezien door de bril van Emotionele Intelligentie

EQ als businesstrend
implicaties voor HRM

Tenminste om de twee jaar wordt u geconfronteerd met een nieuwe trend.
Na Quality-Management, de lerende organisatie, de kennismaatschappij, business process re-engineering en competentiemanagement staat nu emotionele intelligentie in de kijker. Op ÚÚn dag presenteren wij U de highlights uit "7 lessen in Emotionele Intelligentie", gericht op HRM en leggen we de link naar de andere topics die u in uw praktijk tegenkomt.

U krijgt antwoord op vragen als:

  • Hoe kan men EQ meten? Wat zijn de valstrikken? (antwoord)
  • Welke competenties getuigen van een hoog EQ?(antwoord)
  • Kan Emotionele Intelligentie worden aangeleerd?(antwoord)
  • Hoe kan EQ helpen bij veranderingsprocessen?(antwoord)
  • Wat is het verband tussen EQ en stress?(antwoord)
  • Kennis VS emotie: Wat is de samenhang tussen IQ en EQ?(antwoord)
  • Welke lessen kunnen Coaches en trainers trekken uit onderzoek naar EQ?(antwoord)

We werken rond thema's als:

  • herken en gebruik je emoties (uitleg)
  • 3 regels voor het stellen van vragen (uitleg)
  • de structuur achter de persoonlijkheid (uitleg)
  • het informele bedrijf: medewerkers VS bedrijfscultuur en missie (uitleg)
  • de kracht van alignment: van probleem tot welgevormd doel, van visie tot actie (uitleg)

U wenst iets voor
de verkoop of voor de aankoop?

Lees het programma van onze een-daagse negotiatie workshops

De principes die op deze pagina beschreven staan werden verwerkt in de producten van jobEQ :

Click here to go to JobEQ.com

Over de Spreker:

Patrick E. Merlevede, M.Sc. is auteur van het boek "7 lessen in Emotionele Intelligentie" (uitgegeven bij Garant, 1999, ISBN 90-5350-799-X). Hij schreef tevens een reeks artikels voor De PersoneelsGids (nu Job@ ) over dit onderwerp en publiceert een maandelijkse nieuwsbrief (engelstalig). Hij behaalde zijn diploma's als HandelsIngenieur en Master of Science aan de K.U.Leuven en werkte sindsdien als consultant en trainer. Sinds 1997 geeft hij over dit onderwerp trainingen (o.a. bij Banksys, Belgacom, GlaxoWellcome en Siemens-Atea). Momenteel werkt hij aan een doctoraat (gesponsord door KBC en DVV verzekeringen) waar hij de principes van EQ toepast i.v.m. arbeidsongeschiktheid t.g.v. Whiplash.

U bent ge´nteresseerd in wat Patrick Merlevede u te bieden heeft?
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!!

Maar u bent ge´nteresseerd in emotionele Intelligentie?
Schrijf u in op onze gratis newsletter (engelstalig)

U bent op zoek naar een open lessenreeks?
"7 lessen emotionele intelligentie"

tel: 0475/87.08.52
fax: 09-378.48.88

e-mail:
PatrickM@7eq.com

line


Uitleg bij het Programma

Kort antwoord op de vragen

Hoe kan men EQ meten? Wat zijn de valstrikken?

De valstrikken bij het meten van EQ zijn:

  1. EQ is niet absoluut, maar wijzigt met de context
  2. Het is niet omdat men de antwoorden op de vragen kent, dat men dat in de praktijk ook zal toepassen.
  3. De aspecten van EQ waarvan men denkt dat ze belangrijk zijn voor een bepaald type job zijn dit soms niet.

Hoe kan men het dan wel meten: (kaft EQ: p122-138)

We nemen een 3-tal medewerkers die goed presteren, we vormen ons met de meta-programma's een beeld van hun persoonlijkheid en zoeken of de kandidaten dezelfde kenmerken vertonen. (zie "de structuur achter de persoonlijkheid")

<inschrijven> / <terug naar de vragen> / <Persbericht "Meten van EQ - Zin en Onzin" (oktober 1998)>

Welke competenties getuigen van een hoog EQ?

We schetsen u de voornaamste, zoals in het boek "7 lessen emotionele intelligentie"

<inschrijven> / <terug naar de vragen> / <De definitie van emotionele intelligentie -> Check je eigen EQ.>

Kan Emotionele Intelligentie worden aangeleerd?

Ja, voor elk van de bovenstaande competenties is er op basis van 25 jaar research in het domein van NeuroLinguistiek en Cognitive Science een antwoord in de vorm van een model dat men kan aanleren! Het boek "7 lessen in emotionele intelligentie" steunt op deze principes

<inschrijven> / <terug naar de vragen> / <Persbericht "Emotionele Intelligentie kan aangeleerd worden!" (maart 1998)>

Hoe kan EQ helpen bij veranderingsprocessen?

Meer EQ betekent kunnen relativeren, het verschil kennen tussen jouw waarden en die van het bedrijf, de missie en doelstellingen van het bedrijf kennen en daarop kunnen inspelen. Verandering begeleiden betekent inspelen op deze elementen.

<inschrijven> / <terug naar de vragen>

Wat is het verband tussen EQ en stress?

Stress is last hebben van (aangeleerde) hulpeloosheid. Neem het heft in eigen handen en los de oorzaken van stress op. Erken je stress, zoek de oorzaak, bepaal de oplossing en neem actie. (kaft EQ: p.59-60)

<inschrijven> / <terug naar de vragen>

Kennis VS emotie: Wat is de samenhang tussen IQ en EQ?

3 opvallende elementen (kaft EQ: p.7-10)

<inschrijven> / <terug naar de vragen>

Welke lessen kunnen Coaches en trainers trekken uit onderzoek naar EQ?

EQ modellen, bijvoorbeeld om plannen te maken, om aan visie en missie te werken zijn direct bruikbaar bij coaching.

<inschrijven> / <terug naar de vragen>/ < meer informatie: EQ Coaching, gebaseerd op Neuro-Lingu´stiek >

Meer uitleg bij de thema's

herken en gebruik je emoties

Je vaardigheid in het herkennen en gebruiken van je eigen emoties bepalen 40% van je emotionele intelligentie. We leren u het achterliggende model aan en doen met u enkele korte oefeningen. (kaft EQ: p.69-82)

<inschrijven> / <terug naar de thema's>

3 regels voor het stellen van vragen

Vaak stellen we vragen waaruit de toehoorder kan opmaken welk antwoord we wensen. Zo kan een sollicitant u naar de mond praten, of is een verkeerd gesteld vraag aan een medewerker voldoende om een verdedigende reactie op te roepen. We geven u 3 vuistregels waarmee u vragen kan stellen die deze problematiek aanpakken. (kaft EQ: p. 21 - 40)

<inschrijven> / <terug naar de thema's> / <oudere versie van de tekst over vragen stellen>

de structuur achter de persoonlijkheid

Met de meta-programma's analyseren we hoe de motivatie van de persoon en zijn werkorganisatie in elkaar zitten. U krijgt op basis hiervan een gedetailleerd persoonlijkheidsprofiel dat bruikbaar is bij aanwerving, management en coaching van personeel. We illustreren dit met enkele aspecten van uw eigen persoonlijkheid. (kaft EQ: p122-138)
(Ter vergelijking: de best gekende persoonlijkheidstest is de Meyers-Briggs Type Indicator (MBTI). Deze onderscheid 16 types personen op basis van 4 dimensies. Met de meta-programma's dimensies kan met meer genuanceerd te werk gaan: we onderscheiden 73.728 mogelijke combinaties ! )

<inschrijven> / <terug naar de thema's>

het informele bedrijf: medewerkers VS bedrijfscultuur en missie

Vele missie-statements geven niet echt weer waar het bedrijf voor staat en wat zijn belangrijke waarden zijn. Wat is er echt belangrijk in uw bedrijf? Welke waarden moet de sollicitant met u delen? Met behulp van het model van de logische niveau's gaan we dieper in op deze problematiek en helpen ter illustratie uw persoonlijke missie en waarden te verkennen. (kaft EQ: p.41-50)

<inschrijven> / <terug naar de thema's>

de kracht van alignment: van probleem tot welgevormd doel, van visie tot actie

Stel aan een groep mensen de vraag waarom hun plannen mislopen, en je komt steeds dezelfde antwoorden tegen. Op basis van deze vaststelling geven we u 5 richtlijnen waaraan plannen moeten voldoen. Als oefening kan u een eigen plan uitwerken, van probleemformulering tot plan. (kaft EQ: p51 /53-68)

<inschrijven> / <terug naar de thema's>


PS: de pagina-nummers verwijzen naar de nummering van "Oefenboek Emotionele Intelligentie" ( Draft van 22/09/1998 )
Reclame voor het boek "7 lessen in Emotionele Intelligentie"

vul het inschrijvingsformulier in en stuur het ons terug


Patrick E. Merlevede, M.Sc - (c) Acknowledge 1998 - Pagina laatst gewijzigd op 28/08/01

Visitors since 15dec1998: counter FastCounter by LinkExchange