Wablief, een ABS systeem installeren, kan dat dan?  JA dat kan, lees verder!!

 

Stuurkolom is er al uit, ze staat naast het voorwiel...motor compartiment na de abs installatieIk kreeg de idee om ABS te installeren omdat ik eigenlijk de grotere remmen van de '94- wilde.  Voor zij die het niet weten, vanaf '94 kreeg de mx5 een aantal wijzigingen.  Zo zijn er onder andere grotere remmen, een groter achterste differentieel and een aantal chassis verstevigingen.  Na lang zoeken vond ik de geschikte donor voor de grotere remmen, maar vermits deze ook ABS had besloot ik de uitdaging aan te gaan en het ganse remsysteem over te bouwen...niet wetende wat ik mezelf op de hals haalde.  De enige manier om de ombouw te doen is als je beide wagens naast elkaar ter beschikking hebt.  Een ABS systeem is te complex en remmen te belangrijk om het anders te doen.

De installatie van het ABS systeem is iets wat de gemiddelde hobbyist waarschijnlijk niet tot een goed eind zal brengen.  Ik heb er 9 volledige dagen over gedaan om het van de ene naar de andere wagen over te bouwen, werkend van 9u 's morgens tot 9-10u 's avonds.pm each day ... zelfs met nu en dan wat hulp van mijn vrouw en mijn pa.  Dus denk twee keer na vooraleer je dit ook wil doen.  Terugkijkend op de ganse zaak is het misschien aan te raden om de wagen gewoon te verkopen en een andere met ABS te kopen.
Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, gewoon genoeg chassis steunen.  Ik heb alles op mijn garage vloer gedaan, zonder put en gebruik makend van gewoon gereedschap.  Het is misschien wel een goed idee om een origineel werkplaats handboek (enkel beschikbaar in Amerika) of 'The Enthusiast's Manual' te kopen.

De gemakkelijkste manier om de conversie te doen is door gewoon de beide voorste en achterste subframes om te wisselen, met de volledige ophanging er nog aan vast.  Dit heeft me een hoop werkt bespaard, ook al zegt 'The Enthusiast's Manual' om van de subframes (en van het ABS...) af te blijven.  Het is niet echt noodzakelijk om de subframes te verwisselen, maar vermits ik ook het grotere differentieel wilde was dit de gemakkelijkste manier.  Ik heb ook het voorste subframe verwisseld om de ganse ophanging niet uit elkaar te moeten halen.  Anders moeten de schokdempers, remschijven, remklauwen, abs sensoren enz.  allemaal overgebouwd worden.

abs ecu bedradingDe ABS ECU (eronder zie je nog net een stukje van de J&S, me de orange connector).Naar mijn mening is het elektrische gedeelte vermoedelijk het meest delicate deel van de ombouw.  Het ABS systeem gebruikt een aparte ECU, dewelke onder de voeten van de passagier zit.  Vandaar vertrekken er een hoop draden naar alle hoeken van de wagen.  Spijtig genoeg zitten die in de hoofdkabelbundel, zodat je die volledig moet opensnijden en de draadjes van de ABS er één voor één uitpulken.  Dit betekent natuurlijk dat het dashbord er als eerste uitmoet.

Uitbouw van het dashbord

Op het eerste gezicht ziet er dit moeilijk uit, maar het dashbord gaat er vrij makkelijk uit.  Eerst moeten de console, centraal paneel en stuurkolom uitgebouwd worden.  Het stuur en de combinatieschakelaars kunnen er gewoon aan blijven.  Begin door alle connectoren los te maken.  Ze trekken misschien hard op elkaar, maar toch zijn ze allemaal verschillend, dus je kan niet missen als je ze achteraf terug in elkaar steekt.  Vervolgens verwijder je de 12mm bout en de 2 12mm moeren aan de voet van de stuurkolom, onder het plastieken afdekplaatje.  Verwijder tenslotte de 2 12mm bouten bovenaan de stuurkolom.  Deze zou nu volledig los moeten zijn en kan gewoon uit de wagen genomen worden.

Het dashbord zelf zit maar vast met 9 boutjes.  Aan elke kant zitten er 2 onder plastieken afdekplaatjes.  Er zitten er ook 2 aan elke kant van de centrale console.  De laatste bout zit bovenaan, in het midden van het dashbord, vlak tegen de ruit.  Deze zit ook onder een plastieken plaatje en is het minst gemakkelijk om eruit te krijgen.  Verwijder alle bouten.  Maak vervolgens de kabels van de verwarming los.  Je kan ze best eerst markeren met wat tippex of zo.  Ze zitten gewoon vast met metalen clips en kunnen gewoon losgetrokken worden.  Vergeet ook niet om de hendel van de motorkap los te maken.

Dashbord eruitTenslotte zijn er een paar connectors aan de kant van de passagier, naast de aanjager.  Het dashbord zou nu volledig los moeten liggen en kan voorzichtig uit de wagen getild worden.  Ik moet je natuurlijk niet zeggen dat dit gemakkelijker is met het dak neer.  Wees voorzichtig, want het kan altijd zijn dat je ergens iets bent vergeten los te maken, zeker indien je aftermarket spullen geïnstalleerd hebt.  Het is geen slecht idee om nu ook de aanjager te verwijderen (3 moertjes).

Verwijderen van de bedrading

Eens het dashbord eruit is moet de ganse kabelboom opengesneden worden.  Op sommige plaatsen is dit zeer moeilijk omdat hij heel goed ingetaped is en soms vrij moeilijk te bereiken.  Maar, het is doenbaar.
Het overgrote deel van de bedrading gaat naar het motorcompartiment.  Ik heb een poging gedaan om de bedrading eruit te krijgen zonder ze te moeten doorknippen, maar dat ging niet.  Uiteindelijk heb ik ze toch maar doorgeknipt.  Vervolgens kon ik de resterende bedrading er langs het motorcompartiment uittrekken.  Om de signaalkabels voor de wielsensoren eruit te krijgen is het ook het gemakkelijkst om de connectors er gewoon af te knippen.  abs blok komt op de plaats van het sproeier reservoirZe kunnen er achteraf gewoon terug aan gesoldeerd worden.  Op die manier kan de signaalkabel gewoon teruggetrokken worden vanuit de wagen.  Om de toegang te vergemakkelijken, is het het beste om de ruitenwissermotor, sproeier reservoir, zekeringskast en zijn steun uit te bouwen.  De meeste van de afgeknipte draden gaan rechtstreeks naar 2 connectoren op het ABS blok.  Als je deze losmaakt kan je het gewoon uit de wagen tillen (eerst alle bouten en hydraulische leidingen losmaken).  Tenslotte blijven er nog 2 draden over dewelke naar de zekeringskast gaan.  De eerste gaat naar een 60A zekering.  Deze draad kan voorzichtig uit zijn connector gepeuterd worden.  De tweede gaat naar een 30A zekering.  Omdat deze op mijn wagen al gebruikt was voor de airconditioning heb ik hem gewoon afgeknipt. (on mijn wagen was de 60A positie ongebruikt, maar ik moest dus een oplossing bedenken voor de 30A draad).

Vanaf de ECU vertrekken er ook nog eens 2 draden dewelke helemaal naar de andere kant van het dashbord gaan.  Een ervan gaat naar de remlichten en de andere naar de zekering van de ruitenwissers (duh).  Tenslotte zit er ook nog een signaalkabel voor het linker voorwiel.  Deze gaat ook naar de linker kant van het dashbord, alwaar hij naar het motorkompartiment gaat.  Opnieuw heb ik er de connector gewoon afgeknipt en de kabel teruggetrokken vanuit de wagen.  Achteraf heb ik de connector er gewoon terug aangesoldeerd.

De signaalkabels voor de beide achterwielen lopen door de rechter dorpel.  De rechtse gaat recht naar de tunnel naast de benzinetank en kan er gemakkelijk uit gehaald worden.  De andere loopt voor de tank door, onder het metalen paneel.  Dat moet er dus uit, alsook de 2 plastieken panelen aan de zijkant (gordels).

Tenslotte is er 1 laatste draad die in het dashbord zelf zit.  Deze dient om het lichtje van de ABS op het dashbord te laten aangaan.  De draad vertrekt op een connector aan de achterkant van het instrumentenpaneel en gaat door het ganse dashbord naar de andere kant, waar hij eindigt op een witte connector.  In mijn wagen zat dat draadje er al in, maar dat had ik pas gezien als ik dat van de andere wagen er al uit had...dug.  Dus kijk even na of je die draad al niet hebt, dat bespaart je een hoop tijd.

sproeier reservoir moet weg, de benzineleiding is van de benzinedruk meterabs blok komt op de plaats van het sproeier reservoir, de afpr moest ook verplaatst worden.Met ABS uitgeruste wagens hebben hun sproeier reservoir links in de voorbumper.  Mijn wagen had het naast de zekeringskast, dus dat reservoir moest eruit.  Vermits het aan de andere kant van de auto zit moeten ook de bedrading en de waterleidingen eruit.  Zelfs de leidingen aan de onderkant van de motorkap zijn anders!