Benzinepeil verklikkerlichtje

Geschreven en ontworpen door Jeff Anderson

Houdt aub rekening met het volgende:
"In geval van montagefouten is het heel goed mogelijk om de peileenheid van je benzinetank te beschadigen.  Dit risico heb je zeker bij een volle tank en iets minder indien de tank minder dan 1/8 vol is (wat trouwens het noodzakelijke peil is om het lampje te doen aangaan).  Andere vergissingen worden hoogstwaarschijnlijk opgevangen door de zekeringen."


Vijf jaar geleden ontworp ik een laag benzinepeil verklikkerlichtje voor mijn 1991 Miata.

Ik vind het verklikkerlichtje heel handig, in combinatie met de originele meter.  Ik moet mij nooit bekommeren om mijn benzinepeil totdat het lampje aangaat.  Maar dat is misschien wel omdat ik houd van praktische waarschuwingslampjes, zoals bijvb de stoplichten van de wagen voor me.  Ik houd even goed rekening met de afstand tot mijn voorligger als met het niveau van mijn benzinemeter.  Deze lampen waarschuwen me allebei in geval van een bepaalde alarm situatie.

Het circuit dat ik ontwierp ziet er als volgt uit:
(Opmerking - de RODE lijn maakt geen verbinding tussen de 3.3Kohm weerstand of de PNP transistor en de 470k of 10k weerstanden, ze gaat OVER die verbinding!)

It's a GIF, not ASCII!

D1, D2 en D3 zijn diodes.
Eender welk universeel Silicium type is goed, bijvb  een 1N4001, of iets gelijkaardigs.

 

NA het stuur eraf gedaan te hebben, nam ik het ganse instrumentenpaneel eruit en deed het uiteen.  Vervolgens schraapte ik de zwarte verf van een van de ongebruikte verklikkerlichtjes eraf en deed er een transparant plaatje met de tekening van een benzinepompje over.  Dus als mijn benzine bijna op is gaat er een lampje aan zodat ik dat benzinepompje zie in een van de vroeger ongebruikte waarschuwingsvenstertjes.  De printplaat achter de ongebruikte verklikkerlichtjes zijn zo gemaakt dat je er gewoon een lampje bij in kan steken.  Ik kocht zo'n lampje en socket bij de dealer.  Als ik me goed herinner is de +12V voor het lampje reeds aanwezig op de printplaat.  Door het lampje er gewoon in te steken had het direkt voeding.

In de eerste schemas die ik probeerde zorgde de onstabiele spanningsregelaar van de wagen ervoor dat het circuit reageerde volgens de snelheid van de wagen en de toestand van de batterij!  Door de spanning te stabiliseren ging de meter echter niet meer tot 'vol' bij een volle benzinetank.  Het schema hierboven vangt dit probleem op.
De
470K weerstand zorgt voor 4 tot 8 liter hysteresis, dwz dat als het lampje aangaat, dat het ook aanblijft, en als het uitgaat, dat het uitblijft.  Dit stabiliseert het circuit zodat de klotsende benzine in de tank het lampje niet bij elke klots doet aangaan.  Het circuit werkt eigenlijk vrij goed zo.

Alhoewel, het zou kunnen verbeterd worden door een timer toe te voegen die ervoor zorgt dat het lampje pas aangaat als het een signaal krijgt gedurende minstens 1min.  Nu kan het immers gebeuren dat het lampje aangaat als je een zeer scherpe bocht neemt of als je snel optrekt met een benzinetank die iets onder de helft is.