Injectoren

De standaard injectoren van een 1.6 zijn 205cc, waardoor je de boost tot ongeveer 9.5psi kan opschroeven.  Wil je hogere boost, dan kan je 230cc injectoren van een 1.8 monteren.  Hierdoor kan je de boost tot meer dan 11psi zetten.  Wil je nog hogere boost, dan kan je injectoren tot max 250cc gebruiken in de '90-'93 1.6 en tot 270cc voor de 1.8.  bruin 230cc, blauw 205cc, zwart 250ccAls je te grote injectoren monteert zal je problemen krijgen met de vrijloop.  Die injectoren worden namelijk zo groot dat de standaard ECU het mengsel op vrijloop niet meer goed krijgt.  Je kan dit wel omzeilen door de klep van de AFM (Air Fuel Meter) iets vaster aan te draaien (het veertje een paar klikjes vaster zetten).  Je kan eventueel ook de air bypass schroef van de AFM bijregelen.  Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, voorlopig ben ik immers tevreden met mijn 250cc injectoren.  Op de foto zie je de 3 types injectoren, de bruine zijn de 230cc's van de 1.8, de blauwe zijn de 205cc's van de 1.6 en de zwarte zijn de RC Engineering 250cc's.  Alhoewel die er totaal anders uitzien passen ze wel degelijk in de benzinerail.  Als iemand me kan zeggen welke injectoren de Europese 1.6 vanaf '94 en de nieuwere NB gebruikt stuur me dan een mailtje (maar vergeet niet de 'nospam' te verwijderen uit het adres)!  
Voor meer info over AFM's, neem een kijkje op Randy Stocker's site.

benzine leidingen op het chassisDe 1.8 injectoren zijn direkt uitwisselbaar met 1.6 injectoren, dus er zijn geen verdere aanpassingen nodig.  De totale operatie voor het verwisselen van de injectoren duurt ongeveer 30min (als je niks laat vallen tenminste ).  Vooraleer je de injectoren verwijdert laat je best de benzinedruk af.  Hiervoor start je de motor en trek je de gele connector onder de stuurkolom los (relais van de benzinepomp).  Na een paar seconden zal de motor stilvallen.  Verwijder de kontaktsleutel en steek de gele connector terug in.  Vervolgens maak je één van de 2 benzineleidingen aan het chassis, naast het inlaatspruitstuk los.  Hou een vod klaar, want er zal nog een beetje benzine uitkomen.  
benzine rail iets achteruit trekkenvernieuw de o-ring van de luchtklep Om gemakkelijke toegang tot de benzine rail te krijgen verwijder je de luchtklep op het inlaatspruitstuk (4 boutjes van 8mm).  Het is trouwens aan te raden om daar achteraf een nieuwe o-ring tussen te steken.  Verwijder dan de 2 12mm bouten van de benzine rail, waardoor je deze een stukje naar achter kan trekken.  Je zou nu net genoeg ruimte moeten hebben om de injectoren eruit te nemen.  Opgelet, onder de benzine rail zitten 2 zwarte afstandsbussen.  Let op dat je die niet laat vallen wanneer je de rail naar achter trekt, want die vallen gegarandeerd ergens tussen waar je niet meer bij kan.  In mijn geval viel er eentje tussen het blok en de startmotor ... heeft me een uur gekost voor ik hem terug had gevonden.  

250cc injector van RC EngineeringAls je de nieuwe injectoren steekt, is het aan te raden om de o-ring aan de bovenkant van de injector te vernieuwen.  Uit veiligheidsoverwegingen heb ik de grote dichting aan de onderkant ook vervangen (zie foto).  Die blijft bij het verwijderen van de injector gewoonlijk in het blok zitten, maar je kan hem er gemakkelijk uitkrijgen.  Als je overal nieuwe O-ringen opgestoken hebt, kan je de nieuwe injectoren gewoon terug op hun plaats duwen en alles terug monteren.  Op de eerste foto van deze pagina, kan je trouwens zien dat de RC Engineering injector bovenaan een veel bredere groef heeft voor de o-ring dan de originele.  Ik heb daar 2 o-ringen boven elkaar gebruikt.  Of dit de bedoeling is betwijfel ik, maar ik heb tot op heden nog geen lekken gehad, dus het zal wel OK zijn.

Als je nog grotere injectoren wil, zal je op de aftermarket moeten gaan zoeken, waardoor je ook nieuwe connectoren zal moeten monteren.  In mijn geval gebruik ik 250cc injectoren van RC Engineering.  Die hebben toevallig wel dezelfde connectoren als de oude 323 1.6i en 323 turbo (en waarschijnlijk nog wel een paar andere modellen), zodat je die gemakkelijk in afbraak kan vinden.  Knip gewoon de ganse kabelboom af, niet enkel de connectoren (dit heeft mij slechts 10€ gekost).  Ik weet niet hoe groot de injectoren van zo'n 323 1.6i zijn, maar ik vermoed dat die ongeveer even groot zijn als de onze dus daar ben je niks mee.  Die turbo gebruikt injectoren van 300cc, dus daar ben je ook niks mee vermits die te groot voor onze ECU.    

beide kabelbundels, stom zicht, andere toch maar afknippen...nieuwe kabelbundel vastgesoldeerd aan de bestaande, juist voor de 6-polige connectorVermits de injectoren van de 90-93 1.6 (niet zo op de 1.8 en latere 1.6 modellen) in paren gestuurd worden, zijn er voor de 4 injectoren in totaliteit maar 3 draden nodig.  In plaats van alle connectoren één per één af te knippen en te vervangen (8 draden) besloot ik om de nieuwe kabelboom er parallel bij aan vast te solderen.  Dat heb ik juist voor de 6-polige connector aan de achterkant van het blok gedaan.  Van die connector uit vertrekken de 3 draden naar de injectoren.  Een wit/rode voor de gemeenschappelijke massa (volgens mijn technische gegevens massa, alhoewel ik er 12V op had ... in ieder geval het werkt), een geel/zwarte voor injectoren 1 en 3originele kabelbundel en een gele voor injectoren 2 en 4.  nieuwe injectoren en kabelbundelIn eerste instantie had ik de nieuwe kabelbundel er gewoon bij aangesoldeerd en de bestaande los laten hangen.  Vermits dat niet zo'n denderend gezicht was (zie foto), ben ik maar opnieuw begonnen.  De nieuwe kabelbundel er terug af, de originele er ook af (achter de fiche afknippen, niet ervoor uiteraard) en de nieuwe vastgesoldeerd aan de afgeknipte draden, komende van de fiche.  Veel betere look en maar 3 draden om af te knippen.  Dit is het uiteindelijke resultaat.