Massa modificatie

Geschreven en ontworpen door Bill Cardell (The Dealer Alternative)

Een modificatie die ik ten zeerste aanraad (voor 1.6 wagens alleen), is om de twee draden komende van pin 2C en 2D van de ecu connector af te knippen, er een nieuw stuk draad van 2.5 mm˛ aan vast te solderen en dat naar de motorruimte te leiden.  Wees niet overijverig door er ook 2A en 2B aan vast te maken, want dat zijn voedingsmassas.  Soldeer een oogje aan die draad en maak dat vast aan de achterkant chauffeurszijde van het blok aan de bout van de massastrip naar het chassis.  Zorg ook dat je die massastrip goed reinigt en soldeert (of vervangt).  Dit geeft een beter signaal aan de lambda sonde.  Je kan de modificatie op de foto zien.  Knip de twee draden (zwart/groen) die in de tweede positie van rechts zitten in de grootste van de twee connectoren.  De afgeknipte draad komende uit de kabelbundel kan je gewoon zo laten.  Als je een 4-draads lamda sensor gebruikt kan je de grijze draad ook best vastmaken aan diezelfde bout die de massastrip en je nieuwe massadraad van de ecu met het blok verbinden.

ecuplug.jpg (48825 bytes)

Een andere massa die problemen kan veroorzaken, zeker als je de versnellingsbak eraf gehad hebt om de koppeling te vervangen, is de massastrip aan het 'power plant frame', helemaal vanachter aan het differentieel.  Reinig dat massapunt en steek er voor de veiligheid een stervormige rondel onder.