Mijn zelfbouw mistlamp verklikker lichtje

 

mistlamp van hellaIn BelgiŽ is het verplicht om een achterste mistlamp te hebben en vermits miatas die niet hebben moest ik er zelf eentje bijzetten.  Ik wilde de achterbumper van mijn miata niet kapot snijden voor de originele mistlamp, dus heb ik gewoon de kleinste universele lamp die ik kon vinden onder de bumper gehangen.  Dan, om er zeker van te zijn dat ik ze niet continu aan laat staan, maakte ik zelf een verklikkerlichtje op het dashbord (ook iets wat miatas niet hebben).  Origineel was mijn miata niet met ABS uitgerust, dus besliste ik om dat ongebruikte verklikkerlichtje om te bouwen tot eentje voor de mistlamp (linksonder op het instrumentenpaneel).

220kph versus 140mph teller, ze zijn uitwisselbaarDeze modificatie is niet zo moeilijk, maar je moet wel een kleine modificatie uitvoeren aan de printplaat op de achterkant van het instrumentenpaneel.  Vermits ik het paneel er toch uit, maakte ik van de gelegenheid gebruik om maar ineens de 140mph teller om te ruilen voor een 220kph teller.  Als je goed naar de foto kijkt zal je zien dat de oliedruk meters ook verschillend zijn.  De US versie heeft lbs/psi≤ meter, waar de Euro/Japanese versie een kg/cm≤ exemplaar heeft.  Ik heb er ook al gezien zonder getallen.  Ik vermoed dat dit de valse metertjes van de 94- modellen zijn?

Trouwens, alle tellers van de miata, mx5 en eunos (Japanse versie van de mx5) zijn uitwisselbaar.  Dat betekent dat je een 140mph, 180kph of 220kph teller zonder enig probleem in eender welke wagen kan steken, ze zullen allemaal werken zonder af te wijken.  Eťn ding is wel belangrijk, sommige tellers hebben een soort van magnetisch kontaktje op de achterkant van de teller.  Ik vermoed dat dit voor de cruise control dient.  Dus als je de tellers omwisselt moet je ook dat kontaktje overbouwen.  Het zit vast met 2 kleine schroefjes.

 

dit is het originele zwarte plastieken dinghier zie je waar ik het symbool vd mistlamp toevoegde (onderaan links)De verschillende tekens voor de verklikkerlampjes zitten allemaal op een klein zwart plastieken plaatje, vanbinnen in het instrumentenpaneel.  Ik heb het er uitgenomen en het ABS teken er gewoon uitgesneden en het mistlamp symbool (van een Europese donor) gewoon over het gat gekleefd.  Op de linker foto zie je het origineel.  Op de rechter zie je duidelijk waar ik er het mistlamp symbool over kleefde.  De fotos zijn niet zo heel duidelijk, omdat ze zeer moeilijk in te scannen waren.

 

uiteindelijk resultaat, tof rond verklikkerlampeke...Hier is het uiteindelijke resultaat.  Toen het af was kreeg ik het natuurlijk in mijn hoofd om ABS op de miata te zetten.  Resultaat...mistlamp symbool er terug uit en ABS symbool er terug in en alles opnieuw.  Vermits ik geen vrije verklikkerlichtjes meer over had moest ik een bestaand opgeven.  Ik heb dan maar dat van de gordels gebruikt (onderste rij, 2de van rechts).  Miata's hebben namelijk een  verklikkerlichtje en een zoemertje die aangaan als je de gordel niet aandoet.  De zoemer is er nog altijd, dus het feit dat het verklikkertje weg is is niet zo'n ramp.

 

Zo doe je het:

Verwijder het paneel onder het stuur (2 vijsjes).
Verwijder de 2 schroefjes aan de onderkant van de kap over het instrumentenpaneel.  Om het te verwijderen pak je het gewoon stevig vast en geef je het een goeie ruk in jouw richting.  Het zou er zo uit moeten springen.  Nu heb je toegang tot het instrumentenpaneel.  Verwijder de 4 schroefjes.  Maak tenslotte de 2 connectoren en de kabel voor de teller los.  Het paneel kan nu gewoon uitgenomen worden.

Haal het plexi venstertje van het paneel.  Het is er gewoon opgeklikt met plastieken tabs.  Druk ze zachtjes in en trek de plexi eraf.  Eronder zal je het zwarte plastieken plaatje vinden (zie foto bovenaan de pagina).  Neem het eruit en snij een ongebruikt symbool uit (zoals ABS, gordels, sproeier reservoir enz).  Dan lijm je gewoon het symbool voor de mistlamp over het gat.  Vermits het origineel symbool uit een mx5 rechthoekig is, kan je het best over een van de middelste symbolen plaatsen.  De andere hebben namelijk een rond venstertje in het dashbord, wat betekent dat je het symbool zal moeten modifiŽren.  Daarvoor kleef je een rond plakkertje op de achterkant, maak je alles er rond zwart en haal je vervolgens het plakkertje er terug af.  Op die manier licht alleen het ronde, ongemaskeerde gedeeltje van het symbool op.

Wat je dan nog moet doen is het aanpassen van de printplaat aan de achterkant zodat het lampje aangaat als de mistlamp aanstaat.  De meeste van de lampjes op de print hebben krijgen permanent 12V.  Dit betekent dat ze aangaan als je de andere kant van het lampje aan massa legt.  Maar vermits de schakelaar van de mistlamp 12V geeft als de mistlamp brandt, en geen massa, kan je die niet gebruiken om het verklikkerlichtje te laten aangaan.  Je zal massa moeten hebben.
Om dit te bereiken gebruik je gewoon een relais om die 12V om te vormen naar massa.  Dan onderbreek je het printbaantje aan de massakant van het verklikkerlichtje en soldeer je er de draad die van het relais komt gewoon aan vast (aan de kant van het lichtje natuurlijk)

Als je niet zo van relais houdt (zoals ik, ze kunnen alleen maar kapot gaan) onderbreek je gewoon beide printbaantjes.  Dan verbindt je er eentje aan massa (er is een massa schroefje op de printplaat voorzien) en het andere rechtstreeks aan de draad van de schakelaar. 

Een belangrijk ding: als je de printbaantjes onderbreekt, is er een grote kans dat je ook het circuit van de andere lampjes onderbreekt (in mijn wagen was dit het geval), dus zie uit wat je doet.  En gebruik een soldeerbout van 15W, eentje van 40W brandt onmiddellijk door de printplaat.  Vraag me niet hoe ik dat weet...