J&S versus MSD

Ik rij nu ongeveer anderhalf jaar rond met de J&S.  Ik ben echter nooit echt tevreden geweest met de manier waarop dat ding werkt.  Een andere optie om de onsteking te controleren is met een MSD.  Beide toestellen hebben hun voor- en nadelen, dus ideaal zou zijn om de voordelen van beide te combineren.

J&S: Dit is een toestel dat gewoon naar de motor luistert via een microfoon.  Als het ping hoort, neemt het voorontsteking weg.  Als er geen ping is neemt het geen voorontsteking weg.  Er zijn nochtans een paar problemen met het ding:

  1. Ping heeft een hysteresis curve, dus dat betekent dat eens je ping hebt, dat je dan enorm veel voorontsteking moet wegnemen vooraleer het pingen stopt.  In mijn geval neemt de J&S tot 18 weg!
  2. De gevoeligheid is zeer moeilijk af te stellen.  Het toestel neemt soms voorontsteking weg zonder dat het nodig is, zelf bij gewoon cruisen.
  3. Verschillende mensen hebben ondervonden dat er grote vermogenverliezen kunnen optreden met de J&S, naar 't schijnt tot 30pk!  Ik heb dat nog niet exact gemeten in mijn wagen, maar ik voel niettemin een enorm verlies in vermogen als de J&S zijn ding doet...

De J&S zou daarom beter gebruikt worden waarvoor hij ontworpen is, als een backup voor 't geval er ping optreedt.  En niet als een actieve unit om ping te voorkomen.  Die 2 dingen zijn wel degelijk zeer verschillend!

MSD: Neemt voorontsteking weg in functie van de turbodruk.  Hij neemt 2 voorontsteking weg voor elke psi druk, met een maximum van 6.  Het probleem met de MSD is dat hij altijd voorontsteking wegneemt, of het nu nodig is of niet.  Op lage toerentallen is het namelijk niet nodig om voorontsteking weg te nemen.  Ping treedt gewoonlijk pas op boven iets van een 4000 TPM.

Oplossing:  Maak de MSD toerental afhankelijk, gebruik die hem als primaire ontstekings controle en schakel de J&S uit onder de 5psi turbodruk.  De MSD biedt genoeg bescherming op zulke lage drukken.  Op die manier neemt de J&S geen ongewenste voorontsteking weg.  Hij is dus gewoon een backup in geval er toch nog ping zou zijn (zeker en vast het geval met de 12psi die ik heb...).

Plan is om Dick Bipes' mod op de MSD toe te passen.  Vervolgens zal ik een drukschakelaar gebruiken om de J&S onder de 5psi uit te schakelen.  Ik ga waarschijnlijk ook experimenteren met een weerstand in de lijn van de temperatuur sensor.  Niet dat ik een arm mengsel heb, maar ik heb ongeveer 120psi benzinedruk, dus ik hoop die door midddel van de weerstand ietwat te kunnen verlagen ...

msd inner.jpg (46075 bytes)msd with bipes mod.jpg (48928 bytes)Op deze foto het binnenwerk van de MSD.  Zoals je ziet is er genoeg ruimte om de Bipes' mod kwijt te geraken.  Met behulp van een paar lange draadstangen kan de extra printplaat zwevend opgesteld worden.  Alles is nog niet aangesloten, maar je hebt toch al een idee van wat het gaat worden.  

 

Ik denk niet dat de volgorde waarin de 2 toestellen aangesloten worden van belang is, dus ik ga ze als volgt installeren:

ECU - MSD - J&S - CAS

Resultaten binnenkort!

Blijkbaar speelt de volgorde toch een rol!  De MSD wijzigt namelijk de amplitude van het inkomend signaal, dus het lijkt me verstandig om de volgorde van hierboven aan te houden.  Op die manier wordt het gewijzigde signaal naar de ECU gestuurd en niet naar de J&S.  Indien je de MDS en J&S van plaats zou verwisselen, krijgt de J&S het gewijzigde uitgangssignaal van de MSD binnen.  Ik weet niet of de J&S hiervan problemen zou ondervinden, maar het is best om dit niet uit te proberen.  Het is namelijk goed mogelijk dat je daardoor je J&S beschadigt ...

juli 2000:
Ik ben net tot de constatatie gekomen dat de MSD die ik tweedehands gekocht heb niet blijkt te werken...  Na wat speurwerk in de archieven blijkt dat die dingen redelijk snel stuk gaan.  Sommige toestellen zouden zelfs nieuw niet werken!  Waarschijnlijk is de druksensor hier de schuldige.  Vermoedelijk rijden er verschillende mensen rond met een defekte MSD zonder het zelf te weten!  Je ziet namelijk niet dat de MSD niet werkt.  Enkel met Dick Bipes' monitor kan je effectief zien dat er voorontsteking weggenomen wordt.  Mijn MSD doet gewoon niks.  Vermoedelijk heeft de vorige eigenaar zelf nooit geweten dat hij niet werkte ... .  Die heeft namelijk een Link ECU gekocht vermits hij geen goede resultaten had met de MSD.  Geen MSD met Dick Bipes mod voor mij dus ... iemand een Dick Bipes mod en monitor nodig?  Ik heb nog eentje te koop!
Ik kan wl zeggen dat de modificatie werkt.  Ik heb namelijk 4 van de dingen besteld, voor een paar leden van de Flanders MX5 club.  Bij hen werkt de modificatie perfekt ... maar dat is dan wel op een goed functionerende MSD. 

Geluk bij een ongeluk, een paar dagen nadat ik vaststelde dat de MSD defekt was, heb ik contact gehad met John Pizzuto, de maker van de J&S.  Hij is van plan om de software van de J&S aan te passen zodat die op een gelijkaardige manier werkt als een MSD mt Dick Bipes mod, alhoewel met vaste instelpunten voor 'base' en 'rate'.  Een volledig overzicht van de correspondentie hieromtrent vind je hier.  Het geheel is vrij onoverzichtelijk, maar je kan er toch de grote lijnen uit opmaken.
Om een lang verhaal kort te maken, de bedoeling is om de J&S pas te laten luisteren vanaf een bepaalde boost en enkel boven een bepaald toerental (waarschijnlijk 3800tpm) en om preventief een aantal graden voorontsteking weg te nemen.  
Vermits een J&S niet rechtstreeks boost kan zien, wordt de uitgangsspanning van de AFM hier voor gebruikt.  Momenteel schakelt het toestel in van zodra die 0.9V geeft (voor de 1.6l), hetgeen in de praktijk overeenkomt met de overgang van vacuum naar boost.  Bij 3psi is dat ongeveer nog 0.75-0.80V, wat mijns insziens een beter punt is om de J&S te laten luisteren.  Zelfs dat is zeker vroeg genoeg, want bij 3psi is het in de praktijk onmogelijk om ping te krijgen.  Mijn wagen begint bijvoorbeeld pas te pingelen bij spanningen onder de 0.6V, dus een inschakelpunt van 0.65-0.70V zou veilig genoeg moeten zijn.
Bovendien zal de unit vanaf een bepaald toerental (4500tpm bijvoorbeeld) per 100 tpm preventief 1 voorontsteking wegnemen, met een totaal van 6 (dus tot 5100tpm) of 10 (5500tpm), wat nog moet bepaald worden.  
Nadeel is dat deze instellingen vast geprogrammeerd zullen zijn en dus niet regelbaar via een potmeter zoals de Dick Bipes mod.  Het is dus kwestie van deze instellingen zo korrekt mogelijk te kiezen, want anders zou het in de praktijk wel eens nodig kunnen zijn om alsnog naar een MSD te grijpen ...

Resultaten van zodra John zijn programma aangepast heeft!