Geluidsinstallatie

 

Becker Mexico, pure top klasse!de cd-lader zit in de koffer, tussen reservewiel en beschermplaatIk heb het niet zo voor al die Japanse toestellen met al hun toeters en bellen, dus koos ik een Becker Mexico Radio/CD met een Becker Silverstone 6CD-lader in de koffer.  Het is een topklasse toestel dat naar mijn mening goed past in het interieur van de Miata.

audison versterkerDe versterker is een Audison LR3041 dewelke 2x40Wrms/1x120Wrms levert bij 4 ohm belasting.  Hij drijft zowel de voorste luidsprekers als de 2 Legacy open air subwoofers in de hoedenplank aan.   De subs staan in serie over de voorste luidsprekers, zodat de versterker een totale belasting van 2.67 ohm ziet.  Ik ben niet zo heel tevreden van de geluidskwaliteit van de Legacys, dus ik ben op zoek naar iets beter.  Met 20cm subwoofers kan je geen hemelschokkende bas verwachten, maar ze geven desalniettemin tamelijk veel bas.  Open rijden is geen enkel probleem.  Meer dan genoeg vermogen.

de versterker zit in de linker tunnel, naast de benzinetankIk heb de versterker in de linker tunnel naast de benzinetank gemonteerd.  Vermits ik geen gaatjes wilde boren in de auto heb ik hem op een stuk MDF gevezen.  Dat heb ik vervolgens met siliconen vastgelijmd in de tunnel.  Het ding zit muurvast en kan er indien nodig toch nog gemakkelijk uit.

 

de originele 'hoedenplank'het originele en het zelfgemaakte paneel in MDF'hoedenplank' in 8mm MDFHet is dus mogelijk om 2 20cm subwoofers in de hoedenplank te steken, maar je moet er wat van het metaal voor wegknippen.  Vermits ik zo weinig mogelijk aan de auto wil kapot doen heb ik het metalen paneel eruit gehaald en dit nagemaakt in 8mm MDF (Medium Density Fibreboard).  MDF is eigenlijk hout.  Het is gemaakt van zaagsel, vermengd met lijm.  Het heeft dus geen structuur, is volledig dood (geen vibraties) en zeer gemakkelijk te bewerken.  Je vindt het in bijna alle doe-het-zelf zaken.  Het is goedkoop en bestaat in allerlei diktes.  Meest voorkomende maten zijn 12mm en 18mm, maar het bestaat ook in 8mm (wat ik gebruikte) en zelfs 30mm en meer! Zeer zwaar spul trouwens!

Ik heb het paneel gebogen door er overlangse groeven in te slijpen om de 3 tot 5mm.  Ze moeten vrij diep zijn, bijna volledig erdoor (7.5mm diep)!  Hierdoor kan het MDF gemakkelijk gebogen worden.  Natuurlijk is de stevigheid er nu volledig uit, dus je zal het moeten verstevigen met wat polyester matten.  Werkte perfekt!

Wat je ook zou kunnen doen is het MDF gewoon in het water te steken (begin met een halve dag en zie wat er gebeurt, het zou wel eens een tijdje kunnen duren vooraleer je iets ziet).  Na een tijdje zal het zacht worden en zal je het gewoon kunnen plooien zonder de groeven te moeten maken.  Plooi het over een buis of zelfs over het originele metalen paneel en laat het drogen.  Ik heb dit zelf niet geprobeerd, maar ik zie niet in waarom dat niet zou werken.

Houd er wel rekening me dat dit enkel gaat met MDF, gewoon hout of triplex zal breken.

Je kan de subs onzichtbaar onder het tapijt steken.  Het is absoluut niet nodig om een gat in het tapijt te maken, de bas gaat er zo ook wel door.  Ik heb dit niet gedaan, maar als je zeker wil spelen zou je er nog een grille over kunnen zetten.

Hier vind je trouwens ook nog een paar interessante oplossingen voor subwoofers in de miata.