de badge is van een Le BaronKleppendeksel heb ik zelf gepolierd... eindeloos werkje... Turbo installatie

 

 

Ik was er al lang over aan het denken om een beetje meer vermogen in de miata te stoppen.  Maandenlang heb ik het internet afgezocht en heb zowat alles gelezen dat ik kon vinden over *chargers maar ik kon maar niet beslissen welke richting ik zou uitgaan.  Maar dan kregen we de kans om een ritje met een Corvette C5 te doen ... Toen we terug in de Miata stapten was de commentaar van 't vrouwtje direkt zoiets van "dat ding is veel te traag, steek daar maar rap iets bij in, zodat hij zoals die Corvette gaat".  Dat moest ik me natuurlijk geen twee keer laten zeggen!  Onmiddellijk een telefoontje naar Corky Bell van Bell Engineering, wie me adviseerde om zijn System IV Stage 2 te nemen ... dikke Garrett T25/28 turbo met intercooler, goed voor 200 PK aan de motor bij 8 psi boost ... perfekt !  Volgens Streetdyno heb ik 205 PK op de achterwielen bij 12.5psi, da's ongeveer 230PK aan de motor.  Ik heb hem nog niet op een echte vermogenbank gehad, dus ik ga ervan uit dat dit cijfer niet juist is, maar het zal er alleszins niet zo ver vanaf zitten.

De handleiding is duidelijk, maar er zijn te weinig foto's en/of tekeningen.  Soms is er niet genoeg uitleg.  Ik veronderstel dat het voor een ervaring mekanieker wel allemaal duidelijk genoeg zal zijn, maar voor mij was het soms wel iets moeilijker.  Ik heb er alles dan toch ingekregen, maar soms duurde het wel even voor ik doorhad waar alles moest komen.  Ik heb ongeveer een week gedaan over de installatie, maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat ik alles op mijn gemak gedaan heb en alles minstens 3 keer nagekeken.  In die week zit trouwens ook het verven van de motorruimte.  

Op de volgende pagina's kan je lezen hoe ik de installatie gedaan heb, wat niet wil zeggen dat het de enige manier is.  Dit wil ook niet zeggen dat alles wat ik gedaan heb juist is.  Dus als er iets misloopt en je auto, huis, boot of weet ik veel ontploft: Mijn naam is haas!

 

Installatie

Werk in uitvoering!Dit is de ganse kit...Vooraleer je alles erin kan steken, moet je er natuurlijk eerst een hoop uitgooien, luchtfilter, diverse buizen enz... Zo ver zo goed.  Vervolgens probeerde ik er de uitlaat uit te krijgen.  Oeps, bouten van de katalysator afgebroken.  Hmm, ik had het advies genegeerd om ze de avond van tevoren in te spuiten met kruipolie.  Och, als dat alles is wat er misgaat zal het wel meevallen.  Als je het uitlaatspruitstuk eraf doet, kijk dan eerst in welke richting de dichting gemonteerd zit!

Uitlaatspruitstuk

Ik had wat problemen verwacht bij de installatie, maar toevallig had ik juist een steeksleutel die er net op ging.  Ik heb alle bouten zonder al te veel problemen vastgekregen.  Ik had op dat ogenblik geen momentsleutel, dus ik heb ze maar zo vast gezet als ik kon.  Ik had er waarschijnlijk toch niet aangekunnen.  Hopelijk heb ik ze niet té vastgezet.  De tijd zal het leren.

Turbo

turbo zijkantAls je de turbo op het spruitstuk probeert te zetten, zal je zien dat de 2 achterste draadstangen iets te lang zijn.  Hierdoor kreeg ik de 2de moer en niet goed op (je moet 2 moeren per bout gebruiken).  Dus deed ik er de 1ste een klein eindje op, trok de turbo naar achter om meer ruimte te krijgen en deed er dan de 2de moer op.  Logisch.  Dit truukje werkte echter niet voor de onderste moer, dus daar heb ik er maar eentje op gedaan (ook al was die draadstang al wat korter dan de andere).  Ik heb de water- en olieleidingen pas aangesloten als ik echt zeker was hoe ze moesten lopen.  Ik denk dat ik de turbo er wel 2 of 3 keer terug uitgenomen heb om alle leidingen er netjes in te krijgen.  Pas als alles ok was (ook de buizen van de intercooler) sloot ik de water- en olieleidingen aan.

Turbo Olie afvoer leiding

Wel, ik moet toegeven dat dit deel van de installatie mij het meeste schrik inboezemde.  Ik heb het tot op het laatste moment uitgesteld... je moet namelijk een gat in het carter boren om daar een fitting in te schroeven.  Oeps, welke fitting?  Blijkbaar heeft Begi die vergeten in het pakketje te steken.  De boor en de draadtap zaten er wel bij.  Dan maar een mailtje naar Corky met de vraag welke fitting ik moest gaan kopen.  Een rechte, zelfde maat als de draadtap.  Logisch.  Het heeft me uiteindelijk 2 dagen gekost vooraleer ik die gevonden had.  Als ik ze dan uiteindelijk had, bleek ze natuurlijk kleiner te zijn dan de boor.  Oeps, Begi had dus blijkbaar de verkeerde maat van draadtap bijgevoegd!  Oeps, en ik heb natuurlijk de verkeerde fitting gekocht!  Heeft me dus nog eens 2 dagen gekost om de juiste tap en de juiste fitting te vinden.  Een Begi kit zou geen Begi kit zijn moch alles erin zitten, nietwaar?

Ik deed eerst een grote spanband rond de 2 leidingen onder de wagen om het carter vrij te krijgen.  Als je dat gat probeert te boren zal je merken dat je de boor er niet loodrecht opkrijgt.  Volgens de handleiding is dit niet erg en kan je dit corrigeren met de draadtap, maar dat is mijns insziens niet helemaal waar.  Als je de boor onder een te grote hoek houdt zal het gat een beetje ovaal worden en zal de fitting niet helemaal vastzitten.  Vraag me niet hoe ik dat weet...  Als je de schroefdraad in het gat trekt, doe dan eerst wat vet aan de tap.  Trek ze er ook niet te snel uit!  Ik heb ze er na 2 draaien terug uit gedaan om ze te reinigen, maar wanneer ik ze er terug in stak vond ik de schroefdraad niet meer.  Ik moest dus opnieuw beginnen, en beschadidgde daarmee natuurlijk het beetje schroefdraad dat ik al getrokken had...  Toen ik er nadien de fitting in schroefde zat ze niet goed vast!  Ik heb er dan maar een hoop locktite op gedaan.  Ik heb ze er dan ook niet potvast ingeschroefd omdat ik bang was om ze over te draaien.  Het carter is immers niet dik, je hebt maar 2 volledige draden om de fitting vast te houden.  Als je de leiding over de fitting duwt, wees dan ook voorzichtig want je zou ze er gemakkelijk uit kunnen wringen (carter is van aluminium, heel zacht).

Volgens de handleiding moet je het gat in het carter boren, juist tussen de 2de en 3de bout en ongeveer 2,5cm onder de rand.  In mijn geval zat daar natuurlijk de steun van de airco.  Ik heb het gat er dan maar juist onder geboord, op ongeveer 2,5cm van de onderkant.  Achteraf gevraagd aan Corky of dit goed was, volgens hem is dat helemaal geen probleem.  Als je genoeg vet aan de tap doet zullen er niet al te veel snippers in het carter terecht komen.  Giet achteraf een fles white spirit (of gelijkaardig) door de olieleiding.  Hierdoor worden alle snippers er gewoon langs de carterplug terug uitgespoeld.  Filter het goedje en giet het er nog eens door.  Doe dit minstens 3 keer.  Je zal zien dat er helemaal niet zoveel snippers in het carter terechtgekomen zijn.  Geen probleem.  Het klinkt allemaal angstaanjagender dat het is.  Al zouden er dan toch een paar achterblijven, dan denk ik niet dat dit een probleem vormt voor de motor.  Ze kunnen sowieso niet door de oliefilter dus ze kunnen niet veel schade aanrichten (en daarbij, het is aluminium dus zelfs al zou er eentje door het filter geraken, dan zal dat nog wel niet veel schade aanrichten).  De olieleiding is verdomd moeilijk over de fitting te krijgen.  Ik heb er meer dan een uur over gedaan om die stomme darm erop te krijgen.  Zelfs door de fitting en de binnenkant van de darm in te smeren met olie kreeg ik ze er nog geen centimeter op.  En dan geen beweging meer in te krijgen, niet verder maar ook niet terug.  Uiteindelijk kreeg ik het zo op mijn heupen dat ik een grote tang nam en hem er zo mee op duwde.  Verdorie... van de eerste keer erop, ongelooflijk, had ik eerder moeten doen.

Turbo olie toevoer leiding

Er zitten 2 90° adapters in de zak.  Gebruik ze allebei, aan elke kant van de leiding eentje.  Initieel gebruikte ik er maar eentje.  De leiding ging er wel in, maar ze schuurde tegen de wastegate van de turbo.  Die leiding schuurt overal door, dus gebruik de 2de adapter ook.  Oh, sluit de leiding aan in het juiste gat in het motorblok.  Er zijn 2 boutjes, 't is de onderste die je moet hebben.  Toen ik hem eruit draaide liep er wat olie uit.  Als ik het goed voorheb is de andere bout voor de koelvloeistof.

Turbo water leidingen

De handleiding zegt dat je ze moet omwikkelen met 'het meegeleverde materiaal'.  Oeps, welk materiaal?  Ik heb er uiteindelijk een tweede, dikkere darm overheengeschoven.  Hopelijk voldoet dit.  Het trekken van de leidingen was een beetje vervelend.  Met alle buizen voor de intercooler zitten ze gemakkelijk in de weg.  Dus besloot ik maar om de intercooler eerst te installeren om te zien hoe die waterleidingen moesten lopen.  Pas als ik wist hoe alles moest lopen, nam ik de buizen er allemaal terug uit en stak ik er de waterleidingen in.  De handleiding was niet echt duidelijk hier omtrent (ook niet omtrent de olieleiding trouwens).  Onlangs las ik ergens dat de eerste 10cm van de waterleidingen na een tijdje broos worden door de hitte (turbokant).  Dus ik kan maar beter op zoek gaan naar wat echte warmteisolatie om er rond te doen.  Trouwens, het staat ook in de handleiding...