Boekrecensies Minervaria

Gedachten
Supermarkten zijn geweldig
Home

Index recensies

Antropologie

Filosofie

Geschiedenis

Gezondheid en welzijn

Godsdienst

Maatschappij

Natuurwetenschappen

Pedagogie

Psychologie

Taal en Communicatie

Nieuw

Gedachten

Contact

Links
Supermarkten, ze zijn voor moderne mensen onmisbaar geworden. Je vindt er nagenoeg alles bij elkaar en hoeft je voor al je aankopen dus maar één keer te verplaatsen. En er is altijd iets in de aanbieding. De meeste mensen gaan er dan ook van uit dat zij er goedkoper af zijn. Toch is dat niet zo.

Want supermarkten zijn er niet voor jouw voordeel, maar jij voor het hunne. Een supermarkt is een bedrijf, dus is winst maken het belangrijkste doel. Die komt natuurlijk van wat er verkocht wordt. Want jij mag dan wel graag jouw winst uittellen, de winst van de supermarkt komt van wat jij er besteedt. Het is dus in het belang van de supermarkt dat jij er zoveel mogelijk spendeert. Dus probeert men je tot kopen te verleiden.

In veel supermarkten zijn dagelijkse levensmiddelen zoals brood, vlees, vis en groenten helemaal achteraan de winkelruimte te vinden. Dus moet je eerst door andere afdelingen, met waren die je niet echt nodig hebt of kan missen, en al zeker als je je gewicht in de gaten wil houden. Favoriet zijn hier de alcoholische dranken, de snoep en het gebak. Mocht een buitenaards wezen op expeditie naar de aarde een supermarkt bezoeken, denkt het vast dat het basisvoedsel van de mens bestaat uit alcohol en zoetigheid. Want het totaal aantal meters uitstalruimte beslaat bijna de helft van alle andere voedingswaren. En de koekjes voor kinderen bevinden zich op hun ooghoogte.

Als de inrichters van de supermarkt hun job kennen, staan aan het begin van deze afdelingen en midden het gangpad een of twee mandjes of stalletjes met aanbiedingen. Je kan er niet omheen, en ze zijn werkelijk heel verleidelijk.

Zo is er truc van het beperkt aanbod: 3 pakken speculoos voor de prijs van 2. Het stalletje is nog slechts halfvol. Mensen denken dan gauw dat morgen de voorraad uitgeput zal zijn, en leggen voor de zekerheid een pak in hun winkelwagen. Wedden dat het stalletje telkens opnieuw slechts voor de helft aangevuld wordt?
Een andere truc is het geschenk bij aankoop. Zoals: Gratis soepkom bij aankoop van 3 pakjes soep. Nou, je hebt twee kinderen, en op de kommen staan van die leuke figuurtjes. Dus neem je 2 kommen, en koop je 6 pakjes soep die niet op je boodschappenlijstje stonden. Nu nog opeten ...
Een andere keer gaat het over chocola: dan krijg je een een rugzakje bij aankoop van 2 reuze verpakkingen. Voor elk kind één, dus koop je vier pakken chocola. En voor je eindelijk bij het brood aankomt, moet je eerst de verleiding weerstaan van de verse gebakjes en de appel- of abrikozenflappen.

Een andere taktiek bestaat erin je meer te laten kopen dan je van plan was. Bij de fijnkost is bijvoorbeeld de boterhamworst in de aanbieding: 50 gram gratis bij aankoop van 200 gram. Je had eigenlijk slechts 6 plakjes gepland, maar ach, volgende week is dit buitenkansje er niet meer. Of er is een ‘kaas van de week’: voor je het beseft heb je behalve je gewone kaas ook deze gekocht.
De meeste verswaren kan je ook voorverpakt kopen. Dit is handig en je hoeft niet in de rij te staan. Meestal echter zit er in die handige pakjes of potjes meer dan je strikt gezien nodig had. En gezien verswaren niet eeuwig goed blijven, moet dat alles binnen een bepaalde termijn gegeten worden.

Op de diepvriesafdeling vallen bereide gerechten, makkelijk en vaak heel kalorierijk, goed op om zó meegenomen te worden.
Op zaterdag staat in de nabijheid vaak een proefstalletje. Daar prijst dan een zeer vriendelijke dame met oventje, en soms een heer, heerlijk ogende vers gebakken hapjes aan. Je wordt met een stralende glimlach uitgenodigd om er eentje te proeven. Wist je dat de meeste mensen zich daarna verplicht voelen om ook iets te kopen? Hoe vriendelijker de dame of heer, hoe meer we geneigd zijn om hen ook een plezier te doen. En waarmee kunnen we dat beter dan met het aankopen van de aangeprezen waar, alhoewel we die niet nodig hebben en het niet eens van plan waren? Maar wat gekocht wordt moet ook weer gegeten worden. En zelfs als je niets koopt, heb je toch een ongewenst kalorierijk tussendoortje gehad.

Aan de kassa tensotte staan de kleine hebbedingetjes. Op ooghoogte voor een jengelende peuter in het kinderzitje. Weersta dat maar eens als je in een lange rij staat te wachten en je lotgenoten duidelijk verveeld blijken met de jankende spruit? Onderwijl heb je overigens ruim de tijd om ze allemaal te monsteren én in de handen resp. mond van het lieve kroost te stoppen: de pepermuntjes, de kauwgum, de kleine versnapering in een leuk doosje.

Wanneer je dan thuis je aankopen in de kast legt, ontdek je dat je veel meer hebt gekocht dan je van plan was. Wég is je winst. En je hebt veel meer in huis gehaald dan je ooit kan opeten, tenzij je dat wonderdieet nog maar eens een week uitstelt.

© Minervaria 10 januari 2007


© minervaria