BELGIUM'S BIGGEST OLD BIKE JUMBLE

Home | Retro Wieze | Retro Leuven | Nieuws | Exposanten | Contact

 

   

VESPIZZATEVI MOTO RETRO WIEZE
(februari 2009)

 

VESPA club van Brussel dirigeert de showstand

De Vespisti zijn gewaarschuwd; geen van beide hallen kan onderuit aan het Vespa-geweld, zowel op het niveau van de complete Vespa's - restauratieprojecten of showroommodellen - als voor reserve-onderdelen, handige accessoires, vakliteratuur, publiciteit, speelgoed, gadgets enz.  Dat wordt zoeken geblazen! De Brusselse Vespa Club bestaat 10 jaar en heeft de andere Belgische Vespaclubs uitgenodigd hun paradepaardje naar Moto Retro Wieze af te vaardigen. Hieronder volgt een overzicht van wat er te bewonderen zal zijn op de retrospectieve.

De Vespa ‘98’ het allereerste seriemodel uit 1946 met max. snelheid van 60 km/u; het kader is het koetswerk waarop aan onderdelen worden vastgemaakt. Het spatbord doet dienst als opstap en biedt bescherming bij slechte weersomstandigheden. Het eerste produktiejaar worden er 2465 gemaakt; het jaar nadien 10.500 ex. Niets beantwoordde minder aan het beeld dat motorrijders van een moto hadden dan deze allereerste scooter: een open frame zonder de traditionele kniesteun van de benzinebak, de kleine wielen, geen aandrijfas.... het leek bij de eerste oogopslag wel op het spreekwoordelijke lelijke eendje; Paperino was trouwens de bijnaam van het MP5-prototype.


De Vespa ‘125’, de 125cc opvolger uit 1949. Niet alleen de cilinderinhoud en de Pk zijn gestegen, ook het rijcomfort is erop vooruitgegaan dankzij de achtervering. Andere extra’s zijn o.a het bagagerek, de reservestand voor het benzinekraantje. De bezoekers krijgen de volledige evolutie van de “125” voorgeschoteld: van het eerste model in 1948, de gewijzigde modellen van de ‘50-er, ‘60-er en ‘70-er jaren met o.a. de Nuova en Primavera en de PX- en PK generatie van de jaren ‘80. Steeds zou het rijcomfort en de techniek erop vooruitgaan zonder iets wezenlijks aan het imago en de look te veranderen.
 

De Vespa ‘150’, ofte Vespone, Grote Wesp gelanceerd eind 1954. Het “150” gamma met de Grand Sport & Grand Luxe versies zou qua design de meest tijdloze Vespa’s zullen afleveren. Buitenbeentjes zoals de hoogst originele 90SS (1966) met een opbergvak tussen het zadel en het stuur, de 400 mini auto (1957), de Ciao bromfiets (1968), de 150 Acma militair TAP welke met een 75mm kanon of bazooka kon worden uitgerust. Het 50cc gamma, de 160- en 180-modellen en via de PX- en PK generatie sluiten we af met het model dat naar aanleiding van de 60e verjaardag werd uitgebracht en het MP3 model uit 2008: voor alle scooterfanaten wordt een bezoekje aan de beurs en de showstand beslist de moeite waard!

 

 

Werkkledij of zondags pak? Voor beide want het voorscherm beschermt tegen regen en modder, en de motor is voor piloot en passagier volledig afgeschermd.

 

 

Zomer of winter? Beide want met een extra windscherm wordt de koude wind compleet afgesneden.
Jong of oud? Voor iedereen: Piaggio was qua publiciteit zijn tijd ver vooruit en linkte de Vespa in zijn beeldvorming aan elke sociale klasse en elke leeftijdscategorie.
 

 

 

Vrouw of man? Voor beide! Geen enkel merk verspreidde ooit meer publiciteit met geliefden op een tweewieler of pin-ups op de Vespa.
Cultuur of tegencultuur? Voor beide! De Vespa kon zowel op de pauselijke zegen en deze van het establishment rekenen als op de aanhang van bvb. de mods, Britse jongeren die in de jaren '60 rebelleerden tegen de conservatieve maatschappij.

Sciamo d'Argento : de "Zilveren Zwerm", weeral een uitgekookte P.R.stunt van bij Piaggio. Om de aanwezigheid van Piaggio op de beurs van Milaan te benadrukken kwam een medewerker op het idee om een optocht van Vespa¹s doorheen Milaan te organiseren. Het fenomeen van de Vespa-clubs was geboren en sindsdien komen er alleen maar bij, waar ook ter wereld...

 


terug naar nieuws

 

 

 

 

Webmaster © BEMA