BELGIUM'S BIGGEST OLD BIKE JUMBLE

Home | Retro Wieze | Retro Leuven | Nieuws | Exposanten | Contact

 

   

Kreidler eindelijk in de spotlights op Moto Retro Wieze
(juni 2009)

 

19 & 20 september, van 09u30 tot 17u

'Primus inter pares', dat was de Kreidler temidden van de andere 50-cc bromfietsen in de jaren '50, '60 en '70. Neen, niet voor de Italiaanse design; die moest je op een Florett niet zoeken maar deze bromfietsen, afkomstig uit de Kreidler-Werke GmbH in Stuttgart, waren van een oerdegelijke Duitse kwaliteit, en vooral, ze waren op de openbare weg niet bij te houden op de baan door andere bromfietsen. 

En toen ook de Nederlandse invoerder Van Veen zijn eigen Kreidler 50cc-racemodellen ging ontwikkelen was ook het succes op de internationale circuits niet meer weg te denken. Op Spa-Francorchamps is het ronderecord in de 50cc klasse nog steeds in handen van Kreidler.




Anno 2009 wordt er over Kreidler nog steeds in de tegenwoordige tijd gesproken. Dat is vooral de verdienste van de Nederlander John Bos die de volledige inboedel van de Kreidlerfabriek opkocht en hiermee eerst in Nederland en daarna in Portugal een volwaardige produktie-eenheid heeft opgericht. Maar er zijn ook de liefhebbers die de Kreidler-fakkel verder dragen en zich verenigen in clubs zoals Baka!, de Antwerpse poot van de huidige Kreidler-wereld.

Frontman Tom Magnus en de andere leden van Baka! zorgen er op 19 en 20 september voor dat de merkretrospectieve van Moto Retro Wieze volledig in het teken van Kreidler staat. Exposanten zullen traditiegetrouw hun stock uitpluizen naar Kreidler modellen, onderdelen, vakliteratuur, accessoires en noem maar op.
Eindelijk zeg..., zullen talrijke 50cc-liefhebbers luidop denken....


Kreidler in een notedop

We schrijven 1950 in het Duitse Stuttgart. Alfred, zoon van de Duitse kabelmaker Anton Kreidler, maakt van zijn bromfietshobby een full-time bezigheid als hij na het jarenlang sleutelen aan 350cc vertakten, beslist om een eigen goedkope betrouwbare 2-takt tweewieler te bouwen.
 

In 1951 wordt de eerste 2,2 Pk Kreidler bromfiets op het Salon van Genève voorgesteld.

 Gunther Markert rijdt de hele wereld af met zijn R50 model en zorgt ervoor dat er wereldwijd over Kreidler in de pers wordt geschreven.

 Vanaf 1953 is er in Duitsland geen rijbewijs meer nodig voor bromfietsen die minder dan 33 kilo wegen; Kreidler lanceert zijn Junior, de J50. De hoofdframebuis doet dienst als benzinetank. Het J51 model uit 1955 krijgt een aparte tank tussen stuur en zadel gemonteerd waardoor de inhoud stijgt van 3 naar 6 liter.

 De J 51 R (Roller) uit 1956 heeft een kniescherm zoals bij scooters en datzelfde jaar verschijnt de K52 Amazone die een moderner design meekrijgt. De motor met liggende cilinder is een volledig nieuw concept. De Amazone zal de aanloop betekenen van het meest bekende Kreidler model, de Florett.

 De Florett uit 1956 heeft een 3 PK motor aan boord en 3 versnellingen aan het stuur. Maar het model is ook standaard uitgerust met hydraulische schokbrekers, snelheidsmeter, stuurslot, kickstarter en buddy-seat. Het achterwiel kan gedemonteerd worden zonder aan de ketting te raken. De Florett is in de 2de helft van de jaren '50 regelrechte state-of the-art en is technisch zo superieur dat er nauwelijks aan gesleuteld wordt de daaropvolgende jaren. Bij Kreidler zelf is men ook niet geneigd al te veel middelen te injecteren in het ontwikkelen en vernieuwen van de modellen.

 Het is dan ook de Nederlandse invoerder, Van Veen, die de standaard Floretts mag ombouwen tot pur sang racemachines die vlot 15.000 toeren halen!

 De Florett zelf wordt beschikbaar in meerdere tinten, de koplamp wordt wat groter, de buddy-seat iets langer, er zijn varianten met 4 en 5 versnellingen, er komen sierstrips... er is een wereldwijde vraag waaraan nauwelijks kan voldaan worden.

 Vanaf medio jaren '60 komt de 'tank'-look van de Florett allengs gedateerd over, de nieuwe modellen van andere merken zoals Puch en Zundapp ogen frisser en een nieuwe design dringt zich op. De wijzigingen zijn puur cosmetisch : de buddy seat en de nieuwe benzinetank sluiten op elkaar aan wat moderner oogt.

 Uit 1972 komen de modellen die herkenbaar zijn aan hun zeer brede cilinder : het zijn rijwindgekoelde varianten van de gebruikelijke geforceerde luchtgekoelde modellen.

 Andere wijzigingen in de jaren '70 betreffen de remmen, de wielen, de versnellingsbak (eindelijk) en terug een restyling van de benzinetank op de RMC modellen.

 Kreidler krijgt het begin jaren '80 moeilijk met de goedkopere Japanse concurrentie. Tesamen met Garelli brengt Kreidler de Mustang in 1983 op de markt maar dit dit model met o.a. staande cilinder, kan niet op de gunst van het publiek rekenen. In datzelfde jaar legt de tweewielerdivisie van Kreidler de boeken neer.

 de Nederlander John Bos koopt de hele inboedel van de Kreidler fabriek op en start zijn eigen produktie van een aantal modellen; hij heeft permanent 2500 onderdelen in voorraad. De Kreidler-fanaten kunnen op hun 2 oren slapen, anno 2009 is Kreidler met nieuwe onderdelen goed beschikbaar op de bromfietsmarkt.

 


terug naar nieuws

 

 

 

 

Webmaster © BEMA