BELGIUM'S BIGGEST OLD BIKE JUMBLE

Home | Retro Wieze | Retro Leuven | Nieuws | Exposanten | Contact

 

   

Café Racers - deel 1 - expo februari 2013

De roots van de café racers zijn Brits en de Expo richt zich deze editie op de oorsprong van het fenomeen in Groot-Brittannië. Iedereen weet dat een geslaagde café racer vanaf zijn ontstaan begin de jaren ’50 tot vandaag een samenraapsel is van minstens 2 motormerken.

Maar, deze café racer – dikwijls barely street legal - ziet er wel net zo uit alsof de eigenaar er de TT op the Isle of Man mee wil winnen, de eigenaars werden niet voor niets ‘Ton up boys’ genoemd.
 

Toch zou de Expo niet compleet zijn zonder twee authentieke factory café racers, de Gold Star van BSA in een zeldzame Rocket uitvoering en de Royal Enfield Continental GT250.
Dan is het de beurt aan de eigenbouw, de door liefhebbers gepersonaliseerde café racers met Norton, Velocette en de legendarische Triton.
En in de wielsporen van de liefhebbers kwam een hele alternatieve motorindustrie onder de impuls van de Britse framebouwers zoals Colin Seeley, Don & Derek Rickman, Dave Degens en Paul Dunstall die het café racer gebeuren wereldwijd gerespecteerd maakten.
En de reden waarom de café racers nu nog steeds brandend actueel zijn schuilt in de vaststelling dat de café racers die deze frame- en ‘power’ accessoirebouwers op de markt brachten gewoon betere motoren waren dan deze van de officiële motormerken.

BSA Gold Star: een oer café racer op de Expo
Op de showstand stonden ondermeer een BSA factory café racer en een personal café racer naast elkaar te pronken. Racefanaat Luc Notebaert gaf zijn seriemoto uit 1956 de obligate persoonlijke touch: de alu Lytta tank, de voorvork van een Norton Dominator, zelf gemaakte alu spatborden, bevestigingsplaten, olietank met geïntegreerde batterijsteun, Koni vering achteraan, en nog teveel moois om op te noemen... O ja, vooral het motorblok is de moeite waard....

Norton ‘The Big Spender’ Seeley café racer in de schijnwerpers.
Café Racers, ze zijn het beste van beide werelden: motorfanaten beginnen in de jaren ‘50 vanuit een schaarste aan geld, onderdelen en motoren, hybride racers maken die als samenraapsel ontegensprekelijk beter zijn dan de oorspronkelijke officiële modellen.
Spoedig worden ze in hun hobby gevolgd door de meer professionele ontwerpers van toebehoren, onderdelen en getunede modellen. Namen die de motorgeschiedenis zullen ingaan zijn o.a. Dave Degens, Paul Dunstall, Don & Derek Rickman en Colin Seeley.....

De bezoekers van de café racer editie zullen al deze illustere namen terugvinden op de café racer stand. Seeley, een oud side-car racekampioen, is de ontwerper van het rijwielgedeelte van ‘The Big Spender’ Norton Commando café racer van Yves Van Heers. Deze Seeley Mk III zag in 1969 het daglicht, de Norton 850 MkIIA dateert van 1974. De oorspronkelijke eigenaar was het hoofd van de Nigeriaanse politie die de Norton van de hand deed in ruil voor een pakje sigaretten en een beeldje van Manneken Pis. Ruilhandel ten voeten uit....

Colin Seeley, een succesrijk sidecar racekampioen, benutte zijn kennis inzake wegligging en inwerkende krachten bij manoeuvers om zijn eigen innovatieve en gerenommeerde buisframes te ontwerpen.

Een restauratieproject met internationale allures
Frank Jordens (België) heeft in opdracht van de huidige eigenaar Yves Van Heers het motorblok onder handen genomen. Bij Steve Maney (UK) werden de carter, de cylinders, de hoge compressie zuigers en de uitlaat gehaald; Peter Williams (UK) zorgde voor de nokkenas.
En de grotere kleppen van de cylinderkop komen van bij Black Diamond uit de V.S; ook de full aluminium drijfstangen zijn made in the USA. De krukas is dan weeral afkomstig van Dominator Engineering (Duitsland) en de Keihin FCR 35 carburatoren zijn uit Japan. De Pazon ontsteking komt uit Australië en de TTI versnellingsbak uit Nieuw Zeeland.
 

 
 

Foto's
Bekijk de foto's van Moto Retro Wieze

Oktoberhallen te Wieze en de Brabanthal te Leuven?
Met ons plannetje vindt u moeiteloos de weg. Ook met het openbaar vervoer.
 

 

Webmaster © BEMA