BELGIUM'S BIGGEST OLD BIKE JUMBLE

Home | Retro Wieze | Retro Leuven | Nieuws | Exposanten | Contact

 

   

Motocross Deel 1 : de pré-1965 periode

Op weinig terreinen is België wereldwijd zo gerenommeerd als de motocross.
Niet alleen 43 wereldtitels zijn daar debet aan, toen er nog geen sprake was van een wereldkampioenschap motocross was het duidelijk dat België ongehoord talent in huis had met namen zoals Leloup, Jansen, Mingels, Meunier e.a. Dat die legendes bovendien ook nog de internationale successen aan elkaar regen met Belgische motoren van de Grote Drie uit Herstal maakte het sportieve plaatje compleet. Op vraag van vele liefhebbers besteedt Moto Retro Wieze 2 edities aan de geschiedenis van deze door de overheid wat verguisde sporttak.

In de traditie van de beurs richt Moto Retro Wieze zich in deel 1 op de vroegste periode van de motocross tot 1965. We onderscheiden 3 periodes, de prille start van de ‘avonturier’-motorrijders voor de 2de WO, de eerste professionele wedstrijdorganisaties net na de 2de WO met de eclatante Belgische successen tot 1958. En een derde periode vanaf 1958, hét keerpunt met de succesvolle opkomst van de Zweden en de Britten. Na 1965 worden de kaarten opnieuw compleet herschikt, zowel technisch/mechanisch wat de motoren betreft, als de opkomst van een nieuwe generatie Belgische piloten, maar dat is dus voor deel 2, in september 2017...

11 maart 1934 : geboortedag van de Belgische Motocross

De motorcross-sport ontstaat in het begin van vorige eeuw op Britse bodem waar races op de openbare weg verboden zijn. Daaruit vloeit in 1907 de vermaarde TT van het eiland Mann uit voort maar ook de scrambles, terreinritten die de voorloper zijn van de motorcrosswedstrijden; zij het wel dat met aangepaste wegmotoren werd gereden.

In België heerste geen verbod op straatraces en bovendien was er de bloeiende motorproduktie waarmee België tot de wereldtop behoorde : er werd geracet dan het een deugd was en daarbij hoorden een hele rits snelheidsrecords die met de regelmaat van een klok gebroken werden.
Jacky Ickx uit het Leuvense is de motorfanaat die het verder zag dan de platgetreden banen en hij organiseerde met de Motor Union Louvaniste op 11 maart 1934 de eerste ‘Motocross Brabançonne’ aan de Zoete Waters te Oud-Heverlee, een ‘snelheidswedstrijd op alle terrein’. Voor de eerste maal dook de term ‘motocross’ op in een artikel geschreven door Jacky Ickx – die zowel journalist als piloot was - voor de Bulletin van Belgische Motorrijdersbond (FMB/BMB).
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacques Ickx , links bij de start van de Leuvense Motocross aan de Zoete Waters (Oud-Heverlee) in 1938, was tegelijkertijd piloot en journalist. Hij was het die op 11 maart 1934 de eerste ‘Snelheidswedstrijd op alle Terrein’ organiseerde aan de Zoete Waters en er de naam ‘Motocross Brabançonne’ aan gaf.  De  ‘Belgische Motocross’ was geboren.



Jacques Ickx bracht deze nieuwe discipline onder de aandacht van zijn vriend Gilbert ‘Grizzly’ Derudder, de meest talentvolle Belgische racepiloot rijdend voor Saroléa. Spoedig zou Grizzly ook deze discipline overheersen : in 1938 won de onnavolgbare Gilbert Derudder 9 van de 12 motocrosswedstrijden in België; Jacques Ickx zou er 2 van winnen. Op de linkerfoto aan de start van de Motocross Brabançonne in 1939, Grizzly met nr 11 en Jacques Ickx er net achter. Op de rechterfoto is Gilbert Derudder met nr 2 in actie in Kontich.



Met Gilbert ‘Grizzly’ Derudder had Saroléa een technisch en acrobatisch wonderkind in huis dat zich zowel op een racecircuit als op een crossterrein volkomen thuisvoelde. ‘La Maison de Herstal’ pakte daar in de motormagazines maar al te graag mee uit.


Gilbert Derudder, alias Grizzly, als winnaar van de GP Maurice Defoin in 1936 (rechts op linkerfoto) en met zijn Saroléa 350cc ACT aan het werk in 1937; hij zou dat jaar op vraag van Jacques Ickx zijn eerste crosswedstrijd rijden aan de Zoete Waters en als winnaar zijn concurrenten zonder pardon 7 minuten achter zich laten!

In 1948 vond in Spa de eerste ‘Motocross der Natiën’ plaats die gewonnen werd door de Belgische ploeg met Nic Jansen, Cox en René Milhoux. Een jaar later, op 7 augustus 1949 kwam de eerste ‘Belgische Grote Prijs van de Motocross’ plaats op de Citadel van Namen. Deze locatie zou binnen de geschiedenis van de motocrosssport mythische proporties aannemen.

Op 4 augustus 1949 krijgt l’ Auto Moto Club (AMC) Namur van de Belgische Motorrijders Bond de toestemming op de Grote Prijs van België voor Motocross te organiseren. De BMB zou 2 jaar later gevraagd worden de Grote Prijs der Natiën – eigenlijk het wereldkampioenschap – te organiseren. Als locatie werd onmiddellijk aan Namen gedacht. Victor Leloup zou op 5 augustus 1951 dit eerste wereldkampioenschap voor landenteams winnen met zijn FN fabrieksmotor, tesamen met Jansen en Meunier op Saroléa.

De jaren ’50 waren de eerste glorieperiode van de Belgische piloten. Met namen zoals Baeten, Mingels, Jansen, Leloup, Meunier heeft België piloten die de absolute wereldtop uitmaken. Er lijkt nog steeds geen vuiltje aan de lucht, wel integendeel, als René Baeten met FN de 2de Wereldkampioen Motocross wordt in 1958 maar FN beslist datzelfde jaar zich terug te trekken uit de competitiesport.
Met dit kantelpunt begint de derde periode in de pré-1965 Expo. In 1959 heeft de heersende Wereldkampioen René Baeten geen werkgever meer en dus geen ondersteuning achter hem. Met zijn noodgedwongen overstap naar Matchless kan hij niet meer aansluiten bij zijn vroegere successen en op één jaar tijd zakt hij op de wereldranglijst terug naar de 9de plaats. De Belgische ploeg deed het in teamverband niet beter. Het is de kommer en kwel-periode, een jaar later overlijdt René Baeten na een ongeval met zijn Matchless. De glorietijd van de Zweden met Nilsson, Lundin, Tibblin en Johansson is aangebroken en met deze periode sluit het éérste deel van de Motocross Expo af.
 

 
 

Foto's
Bekijk de foto's van Moto Retro Wieze

Oktoberhallen te Wieze en de Brabanthal te Leuven?
Met ons plannetje vindt u moeiteloos de weg. Ook met het openbaar vervoer.
 

 

Webmaster © BEMA