MS en wat nu,

 zoektocht naar onze aanwezigheid hier als mens,

 in de kosmos en het universum.

 

 

 

 

 

Meditatietechnieken

 

bullet

Er zijn vele verschillende manieren van mediteren. Aangezien wij westerlingen erg chaotisch en druk van aard zijn, past niet iedere techniek even makkelijk in ons systeem van leven. Ook is het niet de bedoeling dat we terechtkomen in hypnotische toestanden en paranormale begoochelingen. De volgende technieken zijn geschikt om goede vooruitgang te boeken, zij zijn veilig en vooral in het begin niet te moeilijk:

 

bullet

Meditatietechniek van het volgen van de adem. Volg je ademhaling terwijl je rustig en ontspannen zit. Tussen twee ademhalingen in bouw je een korte rustpauze in. Adem in en volg met je bewustzijn de inkomende stroom van leven en daarna weer langzaam de uitgaande stroom die staat voor loslaten. Rust tussen twee ademhalingen in.

bullet

Meditatietechniek waarbij je gebruik maakt van een dierbaar voorwerp. Dit kan een foto of een kaars zijn, een bloem of wat je ook maar bedenkt. Kijk naar dit voorwerp en laat het je meenemen op reis.

bullet

Techniek van de stilte. Laat je bewustzijn de stilte ingaan. Als er een gedachte opkomt kijk je ernaar en laat je hem gewoon voorbijgaan.

bullet

Techniek van een mantra opzeggen of zingen. Dit is een korte zin of een woord wat je steeds opnieuw herhaald.

bullet

Visualisatie. Dit is voor de beginner een van de gemakkelijkste manieren om te leren mediteren. De meditatie wordt tevoren uit het hoofd geleerd of door een ander voorgelezen, er zijn vele honderden verschillende geleide meditaties over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Deze meditatievorm heeft vaak een spiritueel karakter.

 

Start | Een nieuwe weg | Levenshouding | Literatuur | Contactinformatie | meditatie | acceptatie en aanvaarding | Depressies en gehechtheid | Geest en lichaam

 
Bij problemen met of vragen over dit web kunt u contact opnemen met msborderline@telenet.be.