Voeding en
Gezondheid

Voeding en Arthritis


Voeding en Arthritis

Miljoenen mensen lijden aan pijnlijke en gezwollen gewrichten die gepaard gaan met arthritis. In het verleden, zeiden vele artsen aan hun arthritis patiënten dat verandering in voeding hen niet zou helpen. Dit besluit was echter gebaseerd op ouder onderzoek met diëten die zuivelprodukten, olie, gevogelte, of vlees bevatten.1,2 Nieuw onderzoek toont aan dat voeding vaker kan bijdragen tot athritis dan algemeen erkend is. Het is duidelijk, althans voor sommigen, dat een gezonder menu het antwoord is.

Verschillende soorten van Arthritis

Arthritis is eigenlijk een groep van verschillende ziekten. Osteoarthritis is een geleidelijk verlies van kraakbeen en een teveel aan beenvorming in de gewrichten, vooral in de knieën, heupen, de ruggengraat en de vingertoppen. Ten minste 85% van de bevolking ouder dan 70 jaar heeft osteoarthritis, die het gevolg lijkt te zijn van geaccumuleerde slijtage. Al kan dit pijnlijke episodes veroorzaken, toch wordt het gekenmerkt door enkel voorbijgaande stijfheid en veroorzaakt het geen grote invloed op het gebruik van de handen.

Rheumatoide arthritis, die meer dan 2 miljoen mensen treft, is een meer agressieve vorm van de ziekte. Het veroorzaakt pijnlijke, ontstoken gewrichten, die soms beschadigd kunnen worden.

Rheumatoide arthritis is een van de raadsels van de geneeskunde. Er waren geen medische rapporten over deze ziekte tot begin van de jaren 1800. Sommigen vermoeden dat een virus of een bacterie een rol kan spelen, misschien door het in gang zetten van een auto-immune reactie. Erfelijkheid zou ook een rol kunnen spelen, in die zin dat erfelijke factoren zouden kunnen beïnvloeden hoe vatbaar men is voor de ziekte.

De rol van voeding

Al jaren vermoeden mensen dat voeding een belangrijke factor is in de ontwikkeling van rheumatoide arthritis. Velen stellen een verbetering vast in hun toestand wanneer zij zuivelprodukten, citrusvruchten, tomaten, eierplanten en bepaalde andere voedingsmiddelen vermijden.

Aanvankelijk was het bewijs hiervoor anekdotisch. Een vrouw van the Midwest had ooit last van pijnlijke arthritis. Vandaag blaakt zij van gezondheid, is zij slank en atletisch, en is haar athritis volledig verdwenen. Zuivelprodukten bleken de schuldige te zijn van haar arthritis, want wanneer zij deze produkten uit haar dieet verwijderde, verdween de arthritis volledig.

Een andere vrouw, van Wisconsin, stelde ook vast dat haar arthritis duidelijk verband hield met zuivelprodukten. Al was zij opgegroeid op een zuivelboerderij, zij ervaarde dat het achterwege laten van zuivelprodukten de sleutel was tot het verzachten van haar symptomen.

Een onderzoek van 1989 onder meer dan duizend arthritis patiënten toonde aan dat de voedingsmiddelen waarvan de meesten geloofden dat zij de toestand verslechten, rood vlees en suiker waren, alsook vetten, zout, cafeïne en nachtschadeplanten (zoals tomaten en eierplant).3 Zodra deze storende voeding volledig achterwege gelaten wordt, treedt verbetering gewoonlijk in binnen een aantal weken. Zuivelprodukten zijn wellicht het meest storend, en het probleem is de zuivelproteïne, eerder dan het vet - afgeroomde produkten vormen dus een even groot probleem als volle melk.4

Een toenemend aantal onderzoeken toont aan dat bepaalde veranderingen in de voeding inderdaad helpen. Zo hebben meervoudig onverzadigde oliën en omega-3 supplementen een matig gunstig effect, en onderzoekers hebben vastgesteld dat een veganistische voeding heilzaam is.5 Verschillende studies hebben ook aangetoond dat gesuperviseerd vasten nuttig kan zijn.6

Veganistische diëten verlagen op drastische wijze de algemene hoeveelheid vet in de voeding, en veranderen ook de samenstelling van de vetten. Dit kan op zijn beurt een impact hebben op de immuniteitsprocessen die arthritis beïnvloeden. De omega-3 vetzuren in groenten kunnen een sleutelfactor zijn, samen met het haast afwezig zijn van verzadigd vet. Het feit dat de patiënt ook gewicht verliest door een veganistisch dieet draagt bij tot de verbetering.

Bovendien, zijn groenten rijk aan anti-oxidanten, die de vrije radicalen kunnen neutraliseren. Vrije radicalen van zuurstof vallen talrijke delen van het lichaam aan en dragen bij tot hartziekten en kanker, en versterken het verouderingsproces in het algemeen, met inbegrip van de gewrichten.

Ijzer werkt als katalysator, die de productie van deze gevaarlijke moleculen aanmoedigt. Vitamine C en E, die rijkelijk aanwezig zijn in een dieet op basis van groenten en granen, helpen deze vrije radicalen neutraliseren. Vlees levert een overlast aan ijzer, geen vitamine C, en zeer weinig vitamine E, terwijl groenten meer gecontroleerde hoeveelheden ijzer, en meer genereuse hoeveelheden van anti-oxidante vitaminen bevatten.

Zowel als nuttig te zijn in de preventie van arthritis, zouden anti-oxidanten ook een aandeel kunnen hebben in het verlagen van de symptomen ervan. Sommige arthritis behandelingen, waaronder niet-steroïdale anti-inflammatoire medicijnen, werken ten minste gedeeltelijk door het neutraliseren van vrije radicalen. Voor het grootste deel, zullen vitaminen en andere anti-oxidanten echter nuttiger zijn om schade te voorkomen alvorens zij optreedt, eerder dan in het behandelen van een ontstoken gewricht.7

Een dieet op basis van fruit, groenten, granen en bonen lijkt daarom nuttig voor preventie, en, in sommige gevallen, voor het verbeteren van arthritis.

Een gevalsstudie

Een team van Scandinavische onderzoekers botste op een regime dat tot beduidende verbeteringen van rheumatoïde arthritis aanleiding gaf.6 Het aantal van gevoelige of gezwollen gewrichten verminderde, ochtendstijfheid nam af, en greepsterkte verbeterde; ook de bloedonderzoeken die gebruikt werden in de beoordeling van arthritis verbeterden, al was dit niet het geval voor de X-stralen van de gewrichten. Het programma werd zorgvuldig getest in vergelijking men een standaard medische behandeling. The Lancet, een prominent Brits medisch tijdschrift, publiceerde het rapport als zijn hoofdartikel op 12 oktober 1991. Het onderzoeksteam gebruikte het volgende behandelingsprogramma:

De patiënten begonnen eerst met een gewijzigde vasten gedurende zeven tot tien dagen. Gedurende deze periode, consumeerden zij kruidenthee, look, groentenbouillons en sappen van wortelen, bieten en selder. Geen enkel fruitsap was toegestaan.

Na deze vastenperiode, introduceerden de patiënten om de twee dagen een "nieuw" voedingsmiddel in hun dieet. Wanneer zij gedurende de volgende twee dagen een verslechting van de symptomen hadden, werd dit item geschrapt gedurende minstens zeven dagen. Wanneer het item dan weer ingevoerd werd, en wanneer het opnieuw een verslechtering van de symptomen veroorzaakte, werd het item permanent verwijderd.

Gedurende de eerste drie tot vijf maanden, werden vlees, vis, eieren, zuivelprodukten, gluten (een tarwe produkt), geraffineerde suiker en citrusvruchten geschrapt. Daarenboven werden ook zout, sterke kruiden, bewaarmiddelen, alcoholische dranken, thee en koffie vermeden, en zouden zij opnieuw verwijderd worden als zij symptomen veroorzaakten.

Andere benaderingen

Voor sommige arthritis patiënten, blijken supplementen van bepaalde essentiële vetzuren nuttig te zijn. Men zou deze moeten beschouwen als medicijnen eerder dan als voeding. Een typisch regime zou een eetlepel lijnzaad met 500 mg blackcurrant oil [zwarte bessen olie] (of drie capsules evening primrose oil [Teunisbloem olie] twee keer per dag. Wanneer dit help, moet de dosis verminderd worden tot de laagst werkzame dosis. Sommige mensen zijn ook gebaat bij feverfew [moederkruid], twee of drie maal daags. (Waarschuwing: neem geen feverfew [moederkruid] wanneer u zwanger bent).

Deze supplementen zijn beschikbaar in health food stores.

Referenties
1. Panush RS, Carter RL, Katz P, Kowsari B, Longley S, Finnie S. Diet therapy for rheumatoid arthritis. Arthritis and Rheumatism 1983;26:462-71.
2. Lithell H, Bruce A, Gustafsson IB, et al. A fasting and vegetarian diet treatment trial on chronic inflammatory disorders. Acta Derm Venereol 1983;63:397-403.
3. Sobel D. Arthritis: What Works. New York, St. Martin's Press, 1989.
4. Skoldstam L, Larsson L, Lindstrom FD. Effects of fasting and lactovegetarian diet on rheumatoid arthritis. Scand J Rheumatol 1979;8:249-55.
5. Skoldstam L. Fasting and vegan diet in rheumatoid arthritis. Scand J Rheumatol 1986;15:219-23.
6. Kjeldson-Kragh J, Haugen M, Borchgrevink CF, et al. Controlled trial of fasting and one-year vegetarian diet in rheumatoid arthritis. Lancet 1991;338:889-902.
7. Merry P, Grootveld M, Lunec J, Blake DR. Oxidative damage to lipids within the inflamed human joint provides evidence of radical-mediated hypoxic-reperfusion injury. Am J Clin Nutr 1991;53:362S-9S.

14/09/1998

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties