Voeding en
Gezondheid

Overgewicht


Veel mensen denken dat zij op een laag-calorie-dieet moeten gaan om gewicht te verliezen. Dit betekent vaak dat men zich moet uithongeren tot het dieet niet meer verdraagbaar is. Daarna gaat het gewicht weer naar omhoog. Gelukkig, is er een veel betere manier. Het is gemakkelijk en het biedt ook veel gezondheidsvoordelen.

Geen diëten meer

Het eerste wat u zich moet realiseren is dat het veranderen van eetgewoonten meer moet zijn dan een korte termijn middel voor een doel. Het veranderen van de eetgewoonten is de hoeksteen van een permanente gewichtscontrole. Er bestaat geen manier om "10 kilo te verliezen in twee korte weken" en dat ook te doen blijven duren. Zeer lage calorie-diëten veroorzaken twee grote nadelen: ze verlagen het metabolisme wat het moeilijker maakt om te vermageren, en ze leiden tot slokpartijen.

Vet versus complexe koolhydraten

De oude mythe was dat pasta, brood, aardappelen en rijst dikmakers zijn. Niet juist. Het is namelijk zo dat koolhydraat-rijke voeding perfect is voor permanente gewichtscontrole. koolhydraten bevatten minder dan de helft van de calorieën van vet, wat betekent dat het vervangen van vette voeding door complexe koolhydraten automatisch de calorieën vermindert. Maar calorieën zijn slechts een deel van het verhaal. Een recente studie in China toonde aan dat gemiddeld gesproken, Chinezen 20% meer calorieën eten dan Amerikanen, maar zij zijn ook slanker.1 Dit is gedeeltelijk te wijten aan de sedentaire Amerikaanse levensstijl, maar er is meer dan beweging alleen. Eerdere studies hebben aangetoond dat obese (zwaarlijvige) mensen niet meer calorieën consumeren dan niet-obese mensen - in veel gevallen, consumeren ze er zelfs minder. 2,3

Het lichaam behandelt koolhydraten verschillend van vetcalorieën. Het verschil hangt samen met hoe het lichaam de energie van verschillende voedseltypes stockeert. Het is zeer inefficiënt voor het lichaam om energie van koolhydraten op te slaan als lichaamsvet - het verbrandt 23% van de calorieën van het koolhydraat - maar vet wordt gemakkelijk in lichaamsvet omgezet. Slechts 3% van de calorieën in vet worden verbrand in het omzettings- en opslagproces. 4. Het is het type van voedsel, en niet zozeer de hoeveelheid, dat het lichaam meest beïnvloedt.5

Proteïne

Al hebben proteïnen en koolhydraten bijna hetzelfde aantal calorieën per gram, voedsel dat rijk is aan proteïnen- voornamelijk dierlijke proteïnen - zijn gewoonlijk ook rijk aan vet. Zelfs "magere" stukken van vlees bevatten meer vet dan een gezond lichaam nodig heeft. En dierlijke produkten missen altijd vezel. Vezel helpt voedsel meer bevredigend maken zonder er veel calorieën aan toe te voegen, en wordt alleen aangetroffen in voedsel afkomstig van planten.

Beweging

Beweging is essentieel. Aerobische beweging versnelt de afbraak van vet in het lichaam en zorgt ervoor dat er geen spieren verloren gaan. Toning exercises en gewichtsheffen helpen de spieren versterken en vergroten de spiermassa. Een combinatie van oefeningen zal helpen om een slanker, steviger en gezonder lichaam te krijgen over een korte tijdspanne. Wandelen is populair omdat het geen speciale toestellen vereist en overal en om het even wanneer kan gedaan worden.

Besluit

Het beste programma om gewicht te verliezen is een dieet dat rijk is aan complexe koolhydraten, vetarm en vegetarisch is, en dat aangevuld wordt met regelmatige beweging. Dit is de beste keuze voor een gezonder, langer en gelukkiger leven.

 

Referenties
1. China: a living lab for epidemiology. Science 1990;248:553-5.
2. Garrow JS. Energy balance and obesity in man. New York: Elsevier, 1974.
3. Braitman LS, Adlin E, Stanton JL. Obesity and caloric intake: the National Health and Nutrition Examination Survey of 1971-75 (HANES 1). J Chronic Dis 1985;38:727-32.
4. Flatt JP. Energetics of intermediary metabolism. Found in: Gatrow JS, Halliday D, eds. Substrate and energy metabolism in man. London: John Libbey and Co., 1985;58-69.
5. Dreon DM, Frey-Hewitt B, Ellsworth N, Williams PT, Terry RB, Wood PD. Dietary fat: carbohyrate ratio and obesity in middle-aged men. Am J Clin Nutr 1988;47:995-1000.

09/12/98

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties