Voeding en
Gezondheid

Menstruatiepijn


Menstruatiepijn is beduidend aanwezig bij ongeveer de helft van de vrouwen, en bij 10% is de pijn hevig genoeg om te interfereren met het werk en andere aktiviteiten gedurende een of twee dagen per maand. Soms vermindert het na de geboorte van een kind, maar voor velen blijft het duren.1

In de jaren 1960, werd duidelijk dat chemicaliën, prostaglandines genoemd, een centrale rol spelen in het probleem. Deze chemicaliën worden gemaakt van sporen van vet, opgeslagen in celwanden - zij bewerkstelligen ontsteking. Zij zijn ook betrokken bij spiercontracties (samentrekkingen), constrictie (vernauwing) van de bloedvaten, bloedstolling en pijn.

Kort voordat uw maandstonden beginnen, produceren de endometrische cellen die de binnenwand van de baarmoeder vormen, grote hoeveelheden prostaglandines. Wanneer deze cellen afbreken gedurende de menstruatie, worden de prostaglandines vrijgegeven. Zij vernauwen de bloedvaten in de baarmoeder en doen haar spierlaag samentrekken, wat pijnlijke krampen veroorzaakt. Sommige van de prostaglandines geraken ook binnen in de bloedsomloop, en veroorzaken hoofdpijn, misselijkheid, braken, en diaree.2

Onderzoekers hebben de hoeveelheid prostaglandines gemeten die geproduceerd worden door de endometrische cellen bij vrouwen met menstruatiepijn en stelden vast dat dit niveau hoger was dan bij andere vrouwen.3. De concentratie prostaglandines die in de bloedsomloop circuleren, is ook hoger.2

Dit helpt verklaren waarom niet-steroïdale anti-inflammatoire medicijnen (NSAIDs) werken tegen menstruatiepijn. Ibuprofen (Motrin), naproxen (Anaprox) en andere NSAIDs verlagen de produktie van prostaglandines.

Voeding gebruiken tegen pijn

Er kan een meer fundamentele aanpak bestaan. Eerder dan zich toe te spitsen op de prostaglandines zelf, zou het kunnen helpen om zich te concentreren op de cellulaire "fabrieken" die hen maken. We weten immers dat geboortebeperkingspillen, de menstruele pijn verlagen, en blijkbaar doen zij dat door het verminderen van de groei van de endometrische cel-laag. Hoe kleiner deze laag van cellen is, hoe minder weefsel er is om prostaglandines te maken.

In elke maandelijkse menstruatie cyclus, stijgt en daalt de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam van de vrouw. Oestrogenen zijn vrouwelijke geslachtshormonen. U kan zich die voorstellen als een soort van hormonale meststof, die de cellen van uw lichaam doet groeien. Oestrogenen zijn verantwoordelijk voor borstontwikkeling in de puberteit, en elke maand, zorgen ze ervoor dat de wand van de baarmoeder verdikt in anticipatie van een zwangerschap.

Als u de hoeveelheid oestrogenen zou meten in de bloedsomloop van een vrouw wanneer de maandstonden van een vrouw ophouden en een nieuwe cyclus begint, zou u kunnen vaststellen dat het niveau langzaam stijgt. Gedurende ongeveer twee weken, klimt het niveau naar een piek en dan daalt het scherp rond de tijd van de ovulatie (eisprong). Het niveau stijgt dan opnieuw in de tweede helft van de maand, en zakt dan net voor de volgende maanstonden. De baarmoeder werpt dan de celwand af in een menstruatiebloeding, wat gepaard gaat met krampachtige pijn.

Hoe voedsel hormonen verandert

De hoeveelheid oestrogeen in uw bloed wordt voortdurend aangepast. Sommige soorten voeding duwen hormoonniveaus naar omhoog, andere doen hen dalen.

Zo gaat dit in z'n werk: vet doet oestrogeen niveaus stijgen. Om het even elk soort vet doet dat: vet van kip, vis, rund, olijfolie, canola olie enz. Het maakt niet uit of het dierlijk vet of plantaardige olie betreft: hoe meer er van is in uw voeding, hoe meer oestrogeen uw lichaam maakt.

Als u de hoeveelheid vet in uw voeding doet dalen, zal de hoeveelheid oestrogeen binnen de eerste maand merkbaar verlaagd worden. Kankeronderzoekers hebben veel belangstelling voor dit fenomeen, omdat het verlagen van oestrogeen in het bloed helpt om het risico op borstkanker te verlagen. Minder oestrogeen betekent minder stimulatie van kankercelgroei.

Wanneer een vrouw die een Westers voedingspatroon heeft haar vetinname halveert, zal haar oestrogeenniveau ongeveer 20% lager zijn.4 Wanneer u het vet nog meer vermindert, zal uw oestrogeen niveau nog verder dalen. Dit is een goede verandering. Als uw hormoonniveau niet te hoog klimt, zal het minder effect hebben op de baarmoederwandcellen.

Ik stelde als hypothese dat een verandering in oestrogeen de eer toekomt van een nieuw gevonden comfort dat vele vrouwen ondervinden wanneer zij hun voeding aanpassen. In een onderzoeksstudie, gepubliceerd in Obstetrics & Gynecology in februari 2000, vonden we dat een vetarm, vegetarisch dieet de pijn en PMS (pre-menstrueel syndroom) beduidend verlaagt voor vele vrouwen.

Verandering in de voeding beoogde twee dingen. Ten eerste, verwijderde het alle dierlijk vet en bijna alle plantaardige olie. Minder vet in de voeding betekent dat minder oestrogeen geproduceerd wordt, wat een goede zaak is.

Ten tweede, verhoogt plantaardige voeding ook de hoeveelheid vezel in uw dieet, wat helpt om het lichaam te ontdoen van overtollig oestrogeen. Oestrogenen worden normaal uit de bloedsomloop gehaald door de lever, die hen door een smal kanaal, de galbuis, in het spijsverteringskanaal leidt. Daar, zuigt vezel hen op als een spons, en draagt hen buiten met de ontlasting. Hoe meer vezels er in uw dieet zitten, hoe beter het natuurlijk "oestrogeen afvoer systeem" werkt.

Dierlijke produkten bevatten helemaal geen vezels. Als vis, kip, yoghurt of andere dierlijke produkten een aanzienlijk deel van uw voedingspatroon uitmaken, dan zal er zich minder vezel bevinden in het spijsverteringskanaal. Het gevolg is desastreus. Het afval oestrogeen, dat zou moeten gebonden worden aan vezel en het lichaam verlaten, komt opnieuw terecht in de bloedsomloop. Deze hormoon "recyclage" doet de hoeveelheid oestrogeen in het bloed stijgen. Maar u kan dit blokkeren met vezels in granen, groenten, bonen en andere plantaardige voeding die afval oestrogeen naar de uitgang stuurt.

Dus, door het vermijden van dierlijke produkten en toegevoegde oliën, vermindert u de oestrogeen produktie. En door het vervangen van kip, afgeroomde melk, en ander vezelloos voedsel met granen, bonen en groente, zal u de oestrogeen eliminatie doen toenemen.

Voedsel aan het werk zetten

U kan dit zelf doen. De sleutel is hier het dieet exact te volgen, zodat u kan bepalen welk effect het voor u heeft.

Gebruik veel:

Vermijd volledig:

Dit lijkt een betekenisvolle verandering, en het is ook zo. We hebben nochtans vastgesteld dat, terwijl iedereen zich een beetje op zee voelt de eerste dagen, nagenoeg iedereen de verandering doorvoert in een periode van ongeveer twee weken. Deze met de beste tijd, zijn diegenen die experimenteren met nieuwe voeding en die ook de steun van hun vrienden en partners thuis inbouwen.

Zodra de voordelen zich laten voelen - verminderde menstruatiekramp, ongelooflijk gemakkelijk gewichtsverlies, en toegenomen energie - is de voedingsverandering zo belonend dat u zal wensen dat u het vroeger geprobeerd had.

Het is belangrijk om dierlijke produkten en olieachtige voeding volledig te vermijden. Zelfs de blijkbaar meest bescheiden hoeveelheden ervan gedurende het verloop van een maand, kunnen meer symptomen veroorzaken op het einde van de maand.

Zorg er ook voor dat u uw voeding in een zo natuurlijk mogelijke toestand heeft, kies bruine rijst in plaats van witte rijst, en volkorenbrood in plaats van wit brood, om de vezels te behouden.

Geef dit experiment een zorgvuldige kans gedurende een cyclus, en u zal zien wat het voor u kan doen. U zal zeer waarschijnlijk op een heel andere manier beginnen denken over de kracht van voedsel.

Referenties
1. Merskey H, Bogduk N (eds). Classification of Chronic Pain, 2nd edition. Seattle: IASP Press, 1994, pp. 164-6.
2. Chan WY. Prostaglandins and nonsteroidal antiinflammatory drugs in dysmenorrhea. Ann Rev Pharmacol Toxicol 1983;23:131-49.
3. Ylikorkala O, Dawood MY. New concepts in dysmenorrhea. Am J Obstet Gynecol 1978;130:833-47.
4. Prentice R, Thompson D, Clifford C, Gorbach S, Goldin B, Byar D. Dietary fat reduction and plasma estradiol concentration in healthy postmenopausal women. J Natl Cancer Inst 1990;82:129-34.

Dit overzicht komt uit het boek van Dr. Barnard Foods That Fight Pain.

09/03/00

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties