Voeding en
Gezondheid

Met 3 stappen omschakelen naar een vegetarische voeding


Wanneer u omschakelt naar een vegetarische voeding omwille van de gezondheidsvoordelen ervan, zal het u blij zijn te horen dat er een prachtig bijkomend voordeel is aan vegetarisch eten: het smaakt delicieus, en het is plezant om te experimenteren met nieuwe soorten voedsel. Een vegetarische maaltijd kan zo vertrouwd zijn als uw gewone spaghetti met tomatensaus, zo geruststellend als een kom rijst of een romige wortelsoep, of zo exotisch als Caraïbische zwarte bonen met gemarineerde tomaten.

Overschakelen naar een vegetarisch dieet is gemakkelijk dan u zou denken. De meeste mensen, of het nu vegetariërs zijn of vleeseters, gebruiken maar een beperkt aantal bereidingswijzen herhaaldelijk: voor het gemiddelde gezin is dat maar 8 of 9 verschillende warme maaltijden. U kan een eenvoudige drie-stappen methode gebruiken om uit te komen bij 9 vegetarische menus die u graag lust en die gemakkelijk te bereiden zijn.

Eerst en vooral, denkt u aan drie vegetarische schotels die u nu reeds graag lust. Roergebakken groenten mengeling, een vegetarische soep, of pasta met tomatensaus, zijn typische voorbeelden. Ten tweede, denkt u aan drie recepten die u regelmatig klaarmaakt en die gemakkelijk aangepast kunnen worden tot een vegetarisch menu. Uw favoriete stoofschotel kan u bijvoorbeeld gemakkelijk aanpassen tot een vegetarische stoofschotel door het vlees te vervangen met bonen of vleesvervangers. (...) Veel soepen, stoofpotten en kasseroles kan u met een paar kleine aanpassingen omtoveren in een vegetarische schotel. En tenslotte, zoekt u nu in vegetarische kookboeken in de bibliotheek naar een paar nieuwe recepten en experimenteert u gedurende een week of zo met wat recepten tot u er 3 vindt die u lekker vindt en die gemakkelijk te bereiden zijn. En zo, heeft u met minimale aanpassingen aan uw menu, al negen vegetarische warme maaltijden.

Daarna, kan u gemakkelijk vegetarische alternatieven bedenken voor het ontbijt en een licht avondmaaltijd. Probeer bijvoorbeeld muffins met een fruitmoes, cholesterol-vrije Franse toast, of cereals als ontbijt. Sandwiches besmeerd met humus of vegetarische paté, pasta salades of zelfs restjes van de vorige warme maaltijd, zijn uitstekend voor uw avondmaal of voor een lichte lunch.

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties