Voeding en
Gezondheid

Koken zonder ei


Veel mensen kiezen ervoor geen eieren te gebruiken in hun voeding. Ongeveer 70% van de calorieën in eieren komen van vet, en een grote hoeveelheid van dat vet is verzadigd. Eieren zitten ook vol met cholesterol - ongeveer 213 milligram voor een ei van middelmatige grootte. Omdat eierschalen breekbaar en poreus zijn en de omstandigheden in eierboerderijen "overbevolkt" zijn, zijn eieren ook een prima gastheer voor salmonella - de bacterie die in dit land [de VS] de hoofdoorzaak is van voedselvergiftiging.

Eieren worden vaak gebruikt in gebakken produkten omdat zij een bindende kwaliteiten hebben. Maar slimme koks hebben goede vervangers gevonden voor eieren. Probeer eens een van de volgende eiervervangers uit de volgende keer als u een recept klaarmaakt dat eieren bevat:

Als het recept maar 1 of 2 eieren nodig heeft, kan u hen vaak gewoon weglaten. Voeg er een paar extra soeplepels water aan toe voor elk ei dat u weglaat om de vochtigheid van hetgeen u bereidt op peil te houden.

Eierloze eiervervangers zijn beschikbaar in vele winkels voor natuurvoeding. Dit is niet hetzelfde als verlaagde-cholesterol eierproducten die wel ei bevatten. Eiervervangers zonder ei hebben gewoonlijk een poedervorm. Vervang de eieren in uw bereidingen door een mengsel van een poeder-eiervervanger en water, volgens de instructies op de verpakking.

Noot van de vertaler:
In de VS werd recent ook "Beyond Eggs" voorgesteld, een plantaardig (en cholesterolvrij) poedermengsel dat de smaak en de eigenschappen van ei zou evenaren. Bill Gates steunt het project.

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. Lees verder...
disclaimer - privacy - contact - © - Links - Referenties