Groenten en Fruit

In vaktijdschriften gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek (2 artikels)


Groenten, fruit en fyto-oestrogenen in de preventie van ziekten (abstract)

Voor deze website geautoriseerde vertaling van:

Samenvatting:
De inname van 400-600 gram groenten en fruit per dag wordt geassocieerd met verminderde incidentie van tal van vaak voorkomende vormen van kanker, en diëten die rijk zijn aan plantaardig voedsel worden eveneens in verband gebracht met verminderd risico op hartziekte en veel chronische verouderingsziekten. Deze voedingsmiddelen bevatten fytochemicaliën die anti-kanker en anti-ontstekings-eigenschappen hebben die tal van gezondheidsvoordelen verschaffen. Veel fytochemicaliën zijn kleurrijk, en het aanbevelen van een ruime waaier aan kleurrijke groenten en fruit is een gemakkelijke manier om de toegenomen diversiteit van inname aan de consument te communiceren. Zo bevat rood voedsel bijvoorbeeld lycopeen, het pigment van tomaten, dat gelocaliseerd is in de prostaatklier en betrokken kan zijn in het behoud van de gezondheid van de prostaat en dat ook in verband gebracht werd met verminderd risico op cardio-vasculaire ziekten. Groene voedingsmiddelen, zoals broccoli, spruiten en boerenkool, bevatten glucosinolaten die eveneens in verband gebracht worden met verminderd risico op kanker. Look en andere wit-groene voedingsmiddelen in de ajuinfamilie bevatten allyl sulfides die de groei van kankercellen kunnen inhiberen. Andere bioactieve substanties in groene thee en sojabonen hebben ook gezondheidsvoordelen. Consumenten worden aangeraden van elk van de zeven kleurgroepen elke dag een portie te nuttigen, waarmee deze aanbeveling binnen de richtlijnen van het 'United States National Cancer Institute' en het 'American Institute for Cancer Research' van vijf tot negen porties per dag valt. Het groeperen van voedsel volgens kleur is een vereenvoudiging, maar het is ook een belangrijke methode om consumenten te helpen verstandige voedselkeuzes te maken en gezondheid te bevorderen.

Translated and reprinted with permission of the author

naar boven

De bijdrage van vegetarische diëten aan menselijke gezondheid (abstract)

Voor deze website geautoriseerde vertaling van:

Samenvatting:
Onze kennis inzake de relatie tussen vegetarische diëten en menselijke gezondheid is verre van volledig. Nochtans, heeft wetenschappelijke vooruitgang van de voorbije decennia de rol die vegetarische diëten kunnen spelen in menselijke voeding, op aanzienlijke wijze veranderd. Componenten van een gezond vegetarisch dieet bevatten een verscheidenheid aan groenten, fruit, volle graanprodukten, peulvruchten en noten. Tal van studies tonen belangrijke en meetbare voordelen aan van de verschillende componenten van vegetarische diëten, met name de daling van het risico op tal van chronische ziekten en een toename van de levensverwachting. Dergelijk bewijs is afgeleid van studies van vegetariërs en van de andere groepen. Terwijl het eten van vlees in verband gebracht werd met een toegenomen risico op tal van chronische ziekten, wordt een overvloedige consumptie van groenten, fruit, (ontbijt)granen en peulvruchten allemaal in verband gebracht met een lager risico voor tal van chronisch degeneratieve ziekten, zoals ischemische hartziekte, diabetes, obesitas en vele kankers. Daarom, blijkt natuurlijke voeding van plantaardige oorsprong op zichzelf voordelig te zijn voor de preventie van chronische ziekten. Dit is mogelijks zekerder dan de schadelijke effecten van vlees. Vegetarische diëten, hebben zoals elke andere voedingswijze, potentiële gezondheidsrisico's, namelijk een marginale inname van essentiële nutriënten. Nochtans, is vanuit het standpunt van volksgezondheid zo dat de gezondheidsvoordelen van een goed gepland vegetarisch dieet de potentiële nadelen ervan ver overstijgen.

Translated and reprinted with permission of Forum on Nutrition, © S. Karger AG, Basel

naar boven

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. De eigenaar van deze website kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de juistheid of om het even welk ander kenmerk van de verstrekte informatie, noch voor het gebruik ervan, noch voor om het even welk gevolg van het gebruik ervan. Lees verder...