Verband tussen voeding en overlijdensrisico

In vaktijdschriften gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek



Eetgewoonten en mortaliteit bij 11.000 vegetariërs en andere gezondheidsbewuste mensen (abstract)

Voor deze website geautoriseerde vertaling van:
    'Dietary habits and mortality in 11000 vegetarians and health conscious people: results of a 17 year follow up'
    Key TJ, Thorogood M, Appleby PN, Burr ML, Cancer Epidemiology Unit, Radcliffe Infirmarfy, Oxford.
    © BMJ 1996 Sept 28;313(7060):775-779, een uitgave van BMJ Publishing Group Ltd
    http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/abstract/313/7060/775

Doel: onderzoek van het verband tussen voedingsgewoonten en mortaliteit in een cohort van vegetariërs en andere gezondheidsbewuste mensen.

Opzet: observatie studie

Setting: Verenigd Koninkrijk

Proefpersonen: 4.336 mannen en 6.435 vrouwen gerecruteerd via health food winkels, vegetarische verenigingen en tijdschriften

Belangrijkste resultaatmetingen: mortaliteit ratios voor vegetarisme en voor dagelijkse versus minder dan dagelijkse consumptie van volkorenbrood, bran cereals, noten of gedroogd fruit, vers fruit en rauwkost in relatie tot mortaliteit van alle oorzaken en mortaliteit van ischemische hartziekte, cerebrovasculaire ziekte, alle kwaadaardige neoplasmes, longkanker, colorectale kanker en borstkanker.

Resultaten: 2.064 (19%) van de proefpersonen rookten, 4.627 (43%) waren vegetariërs, 6.699 (62%) aten dagelijks volkorenbrood, 2.948 (27%) aten dagelijks bran cereals, 4.901 (38%) aten dagelijks noten of gedroogd fruit, 8.304 (77%) aten dagelijks vers fruit en 4.105 (38%) aten dagelijks rauwkost. Na een gemiddelde van 16,8 jaar opvolging, waren er 1.343 overlijdens voor de leeftijd van 80 jaar. Globaal genomen had de cohort een mortaliteit van de helft van de algemene bevolking. Binnen de cohort, was dagelijkse consumptie van vers fruit geassocieerd met een betekenisvolle daling van de mortaliteit van ischemische hartziekte (rate ratio aangepast voor roken 0.76 (95% betrouwbaarheidsinterval 0.60 tot 0.97), cerebrovasculaire ziekte (0.68 (0.47 tot 0.98)), en voor alle oorzaken gecombineerd (0.79 (0.70 to 0.90)).

Besluiten: In deze cohort van gezondheidsbewuste mensen, wordt de dagelijkse consumptie van vers fruit geassocieerd met een gedaalde mortaliteit van ischemische hartziekte, cerebrovasculaire ziekte en alle oorzaken gecombineerd.

Sleutelboodschappen:

  • Deze studie onderzocht voedingsfactoren geassocieerd met mortaliteit bij 11.000 gezondheidsbewuste mensen die gedurende een gemiddelde van 17 jaar gevolgd werden.
  • Na correctie voor roken, was de dagelijkse consumptie van vers fruit geassocieerd met een reductie van 24% in mortaliteit door ischemische hartziekte, een 32% daling in mortaliteit door cerebrovasculaire ziekte en een 21% daling in mortaliteit door alle oorzaken vergeleken met minder frequente consumptie.

Translated with permission by the British Medical Journal, BMJ, © BMJ Publishing Group Ltd.

naar boven

DISCLAIMER
Artikels op deze website worden enkel weergegeven als vrijblijvende informatie en zijn geen vervanging voor een geneeskundige behandeling of geneeskundig of voedingsdeskundig advies van welke aard ook. Raadpleeg steeds uw geneesheer voor alles wat met uw gezondheid te maken heeft. De eigenaar van deze website kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor de juistheid of om het even welk ander kenmerk van de verstrekte informatie, noch voor het gebruik ervan, noch voor om het even welk gevolg van het gebruik ervan. Lees verder...